Gå til innhold

Skrikekur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har noen positive erfaringer med den såkalte skrikekuren? Positive erfaringer?

Helsesøster oppfordret oss til å bruke denne nå. Ungen vår (7 mnd) klarer ikke å sovne av seg selv på natten. Som regel sovner h#n ved puppen eller på fanget i ca 22 - 23 tiden. H#n våkner vel i 8 tiden. Siden h#n ikke får nok søvn om natten, så er h#n ofte trett og grinete på dagen.

Men nå har jeg en klump i magen. Ungen er veldig sta, og kommer til å skrike seg både rød og blå. Helsesøster sa også at det ikke var uvanlig at unger skreik til de kastet opp.... !

Jeg er selv veldig skeptisk til metoden, men på den andre siden så ser jeg jo at ungen er nødt til å få mer søvn, hvis h#n skal være en glad og fornøyd unge.

Så kan noen komme med noe positivt? (hvis det finnes)

Har det funket?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk beskjed om det samme fra min helsesøster. Min baby var da 9 mnd og klarte ikke å finne sin egen søvn (måtte ammes eller vugges i søvn). Jeg er i utgangspunktet i mot skrikekurer, da jeg mener at barnet kan føle seg forlatt og bli utrygg.. senvirkninger osv(de har jo ikke noe begrep om når eller om vi kommer tilbake med noen minutts mellomrom).

Det jeg gjorde var å lage en fast rutine fra føtste dag med "skrikekur". Grøt, pusse tenner, bleiebytte, pysj, natta sang (mens jeg stryker han på hodet). Jeg var inne på babyens rom hele tiden, så det kunne se meg... Det er viktig å ikke se på barnet eller snakke med det i det hele tatt, for da varer det MYE lenger med gråt. Med ca 4-5 mins mellomrom la jeg barnet ned i sengen (da det hylgråt). Dette var veldig vanskelig, men jeg avledet meg selv med androidmobil med spill.

Natt 1: Hylgråt i 45 min

Natt 2: Gråting i 20 min (men litt mer pauser i gråten)

Natt 3: Gråting i 20 min.. sovnet etter 45 min, så litt sutring

Etter natt nr 3 sutra baby i noen sekunder bare før det satt seg ned i sengen og drev med sokken sin, en bamse (ikke leker).I ca 2-3 uker var jeg inne på rommet til babyen sovna (ca 45 min). Ingen gråting (kunne skje en sjelden gang at han sutret). Så prøvde jeg å bare legge og så gå.. litt protester, men kun 2-3 min, så var det greit.

Dette er noe av det beste jeg har gjort. Babyen sov etter "kuren"

hele natten, og bedre søvn både for meg og baby.

Et tips jeg fikk av helsesøster var at dersom barnet gråter seg helt vek, så det hikster og puster dårlig, kan man blåse det i ansiktet. Det hjelper dem å få igjen pusten.

Må si at for meg som i utgangspunktet var imot dette, har det kun vært en positiv erfaring. Vil poengtere at jeg tror det at han ble så fort trygg er at jeg var der sammen med han hele tiden.

Masse lykke til med leggingen!!

Skrevet

Glemte å si at vi først begynte å legge når vi merket at han var trøtt (da drar han seg i øret, så lett å se). Så prøvde vi å legge tidligere .. tilpassa også litt sovinga på dagen for at han skulle bli fortere trøtt på kvelden. Han la seg mellom kl 21.30-00.00, så det varierte veldig.. Etter kuren og tilpassingene legger han seg nå klokken 19.00 (og står desverre opp kl 5)

Skrevet

Jeg hadde bare posetiv ærfaring med det :-) Jeg gikk ut i korte perioder og økte lengden, men hørte da på gråten om hvor lenge jeg kunne vente, trass gråt, vente lenge, panikk gråt ol. Løpe :-)

Men tilpass kuren til deg og ungen, ikke hent den "ferdig" fra internett :-)

Skrevet

Tusen takk for tilbakemelding.

Prøver for første gang i kveld. Forstår hvorfor det heter skrikekur ja... noen fler som har innspill?

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Eg gjorde det, funket supert! Jeg var utslitt ungen var utslitt. Nå er det harmoni og lykke i heimen:) etter tja 2-3 dager sov hun rundt.

Nå sover hun fra 18.30-09!!! Jippi! Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...