Gjest @---;- Skrevet 10. juli 2012 #1 Skrevet 10. juli 2012 Når enkelte av dere går hen og velger lange dobbelt navn, navn der f byttes ut med ph og k med ch. Og i tillegg får kanskje til en kombinasjon av alt dette. Har dere da tenkt over at barnet skal lære seg å skrive dette selv, i tilleg til at de kanskje må brodere det på ei pute? Jeg sier ikke at alle skal hete Tim og Tuva. Men, må ærlig innrømme jeg sitter med stor medfølelse med gutten som sitter og prøver å stave seg gjennom Christopher og tilsvarende navn...
SmellyCat Skrevet 10. juli 2012 #2 Skrevet 10. juli 2012 HVEM må i 2012, brodere navnet sitt på en pute???
Lettie Skrevet 10. juli 2012 #3 Skrevet 10. juli 2012 Christopher er jo nydelig da... Dette med c og ch osv er ikke noe nytt fenomen som har blomstret opp nå, noe navnepolititet her inne liker å tro... Så lenge ikke skrivemåten indikerer en annen uttale (eks: philiph) så skjønner jeg ikke problemet!
Gjest @---;- Skrevet 10. juli 2012 #4 Skrevet 10. juli 2012 HVEM må i 2012, brodere navnet sitt på en pute??? Ikke veit jeg hva de gjør på håndarbeid i skolen lenger. Men, jeg grøsser fortsatt med tanker tilbake til håndarbeiden på barneskolen. (Jeg har navn på på 9 bokstaver ;-) ) Men, nå var ikke det om det blir brodert navn eller ikke som var essensen i innlegget mitt. Problemene jeg har sett er størst når barna kommer i første klasse og skal lære seg å skrive sitt eget navn. Når vanlige bokstaver er byttet ut med "finere" varianter så slit barna.
SmellyCat Skrevet 10. juli 2012 #5 Skrevet 10. juli 2012 Jeg er heller ikke fan av denne skrivemåten i det hele tatt. Men vi hadde både en Christine og en Cathrine i klassen min. De klarte helt fint og skrive navnet sitt. Det tar vel litt lang tid og lære, som alle lange navn, men tror egentlig ikke dette er et reelt problem for de ungene det gjelder. Forøvrig tok vi symaskinsertfikat da jeg hadde håndarbeid, men det er vel omtrent 15 år siden Har gitt ungen min et navn på ni bokstaver når jeg tenker meg om, men uten "rare" bokstavkombinasjoner.
Mamma_til_2 Skrevet 10. juli 2012 #6 Skrevet 10. juli 2012 Mine barn har dobbelt navn og de er ikke "vanlig" men jenta mi kunne skrive fornavnet sitt da hun var 3,5år og da hun ble 4.5 kunne hun skrive hele navnet og etternavnet!! Hun på 8mnd kan ikke holde en penn enda så hun kan ikke skrive
Gjest @---;- Skrevet 10. juli 2012 #7 Skrevet 10. juli 2012 Christopher er jo nydelig da... Dette med c og ch osv er ikke noe nytt fenomen som har blomstret opp nå, noe navnepolititet her inne liker å tro... Så lenge ikke skrivemåten indikerer en annen uttale (eks: philiph) så skjønner jeg ikke problemet! Jeg er helt enig i at Christopher er et nydelig navn. Problemet er bare når en gutt på 6 år skal lære seg å skrive dette. Jeg er forøvrig klar over at ch, ph og tilsvarende ikke er et nytt fenomen. Jeg er 36 og har ch i stede for k, onkelen min på 53 år har ph i stede for f. (Jeg er forøvrig ikke medlem av navnepolitiet heller. Har med årene lært å smake på navnet over lenger tid, og er jeg uenig holder jeg klokelig stilt ;-) )
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 10. juli 2012 #8 Skrevet 10. juli 2012 Jeg har en jente med ph istedenfor f, men jeg tror helt ærlig at det ikke blir vanskelig. Alle bokstavene må skrives og læres, så skjønner ikke helt problemet. Og om hun skulle skrive navnet sitt med f inn i mellom, så er ikke det verdens undergang. Regner med at hun kan skrive navnet rett når underskriften hennes teller. En jente jeg gikk i klasse med på vgs skrev navnet sitt som både Anniken og Annicken
Lettie Skrevet 10. juli 2012 #9 Skrevet 10. juli 2012 Christopher er jo nydelig da... Dette med c og ch osv er ikke noe nytt fenomen som har blomstret opp nå, noe navnepolititet her inne liker å tro... Så lenge ikke skrivemåten indikerer en annen uttale (eks: philiph) så skjønner jeg ikke problemet! Jeg er helt enig i at Christopher er et nydelig navn. Problemet er bare når en gutt på 6 år skal lære seg å skrive dette. Jeg er forøvrig klar over at ch, ph og tilsvarende ikke er et nytt fenomen. Jeg er 36 og har ch i stede for k, onkelen min på 53 år har ph i stede for f. (Jeg er forøvrig ikke medlem av navnepolitiet heller. Har med årene lært å smake på navnet over lenger tid, og er jeg uenig holder jeg klokelig stilt ;-) ) Jeg tror ikke de er så mye vanskeligere å stave Christopher enn Kristoffer jeg da, men det kan være forvirrende for "alle andre" å huske at noen skriver med ph og andre med f, osv. Jeg hadde selv stum h i både for- og etternavn, og kan ikke huske at jeg slet med dette selv, mens andre kunne ta feil, spesielt etternavnet (til tross for at h-en var logisk plassert). Ei venninne hadde samme fornavnet uten stum h, og det var flere som skrev hennes med h enn mitt navn uten..
Ronja26 Skrevet 10. juli 2012 #10 Skrevet 10. juli 2012 Du vet du lever i enorm velstand om DETTE er problemene de stakkars barna våre kanskje har i møte. Forferdelig utfordrende å ha så mange rare bokstaver i navnet sitt, hvorfor er det ingen som gjør noe for å stoppe det? Tror virkelig vi må våkne opp snart.
Sol Skippertaksdronning Skrevet 10. juli 2012 #11 Skrevet 10. juli 2012 MIne har både lange og for mange her inne håpløse navn-men de av dem som er skriveføre har faktisk aldrio hatt trøbbel med å skrive navnene sine Jeg spurte 13-åringen om han skulle ønske han hadde et lettere navn, og fikk til svar at nei, han digget navnet sitt, det var kult. Så jeg velger å tro ham på det , og så får navnesnuten her inne tenke for seg selv.
Soveposen Skrevet 10. juli 2012 #12 Skrevet 10. juli 2012 Min bror heter Christopher og hadde ingen vanskeligheter med å lære seg å skrive navnet sitt, enda han hadde store lære- og konsentrasjonsvansker.
Himmel og hav Skrevet 10. juli 2012 #13 Skrevet 10. juli 2012 Fornavn er nå en ting. Jeg synes folk skal tenke littebitte granne på lengden, og mengden, på etternavn. Etter å ha kikket over noen navnelister i det siste, så tenker jeg "arme stakkar" noen ganger. Barn som heter Cornelius Alexander Storm-Myrvang Christoffersen ol, skal jammen få litt av en jobb med å få plass til hele rekka på en linje.
Gjest @---;- Skrevet 10. juli 2012 #14 Skrevet 10. juli 2012 Du vet du lever i enorm velstand om DETTE er problemene de stakkars barna våre kanskje har i møte. Forferdelig utfordrende å ha så mange rare bokstaver i navnet sitt, hvorfor er det ingen som gjør noe for å stoppe det? Tror virkelig vi må våkne opp snart. Hvorfor gjøre ting mer komplisert en vi må for barna våre? Jeg har vel verken påstått at dette er et problem, ei heller at dette er det eneste problemet barna våre møter på. Jeg sendte bare ut et enkelt spørsmål om foreldrene som gir barna sine navn av denne typen har tenkt over dette. Og når det gjelder å våkne opp, så har jeg vært våken siden kl 0546 i dag. Så det kan jeg garantere at jeg er ;-)
Gjest sug lut Skrevet 10. juli 2012 #15 Skrevet 10. juli 2012 Fornavn er nå en ting. Jeg synes folk skal tenke littebitte granne på lengden, og mengden, på etternavn. Etter å ha kikket over noen navnelister i det siste, så tenker jeg "arme stakkar" noen ganger. Barn som heter Cornelius Alexander Storm-Myrvang Christoffersen ol, skal jammen få litt av en jobb med å få plass til hele rekka på en linje. Superdobbeltetternavnene er jo en måte å holde freden i heimen på... dvs skyve problemet over til neste generasjon.
Gjest @---;- Skrevet 10. juli 2012 #16 Skrevet 10. juli 2012 Du vet du lever i enorm velstand om DETTE er problemene de stakkars barna våre kanskje har i møte. Forferdelig utfordrende å ha så mange rare bokstaver i navnet sitt, hvorfor er det ingen som gjør noe for å stoppe det? Tror virkelig vi må våkne opp snart. Hvorfor gjøre ting mer komplisert en vi må for barna våre? Jeg har vel verken påstått at dette er et problem, ei heller at dette er det eneste problemet barna våre møter på. Jeg sendte bare ut et enkelt spørsmål om foreldrene som gir barna sine navn av denne typen har tenkt over dette. Og når det gjelder å våkne opp, så har jeg vært våken siden kl 0546 i dag. Så det kan jeg garantere at jeg er ;-) Før noen spikrer meg opp på veggen så såg jeg akkurat at jeg hadde brukt ordet problem to ganger i svar jeg har skrevet. Så du har helt rett... ;-) Unnskyld..., det er verken et stort problem, ei heller det eneste problemet barna våre kommer til å møte i løpet av oppveksten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå