Gå til innhold

Hvor ofte og hvor lenge har besteforeldre barna deres i sommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreldre mine skal ha de en helg pga bryllup, mens svigerforeldrene skal ikke ha de noe. Spurte om de ikke kunne være med på hytta en dag. Ikke fordi vi på liv og død skal ha barnevakt, men fordi jeg tenker på ungene som så gjerne vil ha litt tid med dem. Om litt er de store og vil kanskje ikke være med ut mer. Hører om andre som har med barnebarn på lengre turer osv. Her er besteforeldrene ivrige på å snakke om hvor stas de er med de små, men jeg synes kanskje en-to dager på 3 mnd ikke akkurat er å fly ned dørene. Eller er jeg helt på jordet og veldig kravstor nå? Trodde de synes det var hyggelig med barnebarna, men nå virker det mer som et ork og styr.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Sønnen min har vært hos svigers en uke. Datteren min var hos pappaen sin da ellers hadde hun og vært der. Også skal de ha begge to fra torsdag og over helga. Koselig å være på ferie hos bestemor og bestefar:)

Skrevet

Kanskje de ikke har overskudd. For noen er det ork og styr, for andre er det påfyll og livsvann. Besteforeldre er like ulik som vi alle er, men sel om de ikke dyrker samvær med barnebarna i dagsavis trenger de ikke elske de noe mindre av den grunn. De fleste besteforeldre i dag har full jobb, da har de gjerne behov for ferie og tid til å hente seg inn igjen.

Har du krevende barn? Kanskje det kan forklare det...

Skrevet

Svigersene, aldri. de har passet barna kanskje 2,5 timer maks.

mine foreldre har helst kun jenta mi. hatt gutt nå 4 år en gang, og gutt 18 måneder har aldri vært der uten at vi var med.

nå skal det sies at bestemødrene er kronisk syke, og bestefedrene i full jobb. eldste er snart 52.

Skrevet

Svigers, besteforeldre til de to yngste har vi ikke kontakt med. Mine foreldre hadde de to elste i over en uke, tok de med til legoland osv, yngste kom å var med de de siste dagene (hun er bare ni mnd, så ingen så noen grunn for at hun skulle være med til legoland) Ellers har mine foreldre ungene ganske ofte, mamma lever for barna og barna elsker bestemoren over alt. Farmor til elste skal vell også ha han en ukes tid ila ferien, men den delen styrer pappaen :)

Skrevet

Aldri, siden min manns foreldre er døde, og mine er gamle.

Jeg misunner dere som i det hele tatt har besteforeldre som passer, om det er bare litt...

Skrevet

Mine foreldre har barna våre maks en helg. Det er ikke planlagt at vi de skal ha dem noe i sommer. Svigerfar bor for langt borte. Foreldrene mine uttrykker at de er slitne etter en helg med barnebarna.

Skrevet

Min mor passer noen timer av og til, min far er helt ubrukelig som barnevakt intill barna kan kle på seg, spise og ordne det meste selv :) Svigers bor i utlandet, men passer gjerne når de er på besøk så vi får gå ut en kveld. Men sender de aldri bort for en hel helg f eks. Gjør det kansje når de blir litt eldre. (Nå 1 og 3 år) Vet ikke om jeg hadde klart å sende de på ferie en hel uke da. Synes jeg har så lite tid med barna mine som det er jeg..

Skrevet

Besteforeldrene er på hytta hele sommeren på en annen kant av landet sp de ser vi ikke om sommeren bortsett fra at vi besøker de en uke.

Da spør vi kanskje om pass noen timer så vi kan ta en liten utflukt.

De er ikke typen til å ta med barna på turer alene, men snille å stiler opp når vi spør.

Mannens foreldre er gamle og ikke i stand til å passe barn mer enn et par timer.

Skrevet

Foreldrene mine kom og hentet de to eldste (6 og 3 år) siste helgen i juni. Så kom jeg, mannen og minstemann etter 4 dager senere. Jeg måtte hjem igjen nå på lørdag for å jobbe en uke, og kommer deretter oppover igjen nå på lørdag. Og så blir vi der i 1,5 uke til.

Så tilsammen er barna hos mine foreldre nesten 4 uker i sommer.

Ingenting hos svigers siden vi var der en tur tidligere i vår/sommer.

Skrevet

Ingenting. De kommer på besøk til oss, både mine foreldre og svigers, og min mor skal hjelpe meg passe begge barna. Vi kommer til å få barnevakt en kveld men thats it. I løpet av de siste 4 årene har de passet sønnen min en helg uten oss, og jeg har ingen problemer med dette :) hadde vært deilig med foreldre som bodde nærme og hadde mer tid i hverdagen, men når de er her så er de på ferie - og forlanger ikke jg at de skal løpe rundt etter en 4 åring. Men de hjelper absolutt til når de er her, tom svigers som er mye eldre, og er vi heldig så blir det barnepass en kveld :)

Skrevet

Mine foreldre har barnet vårt noen timer nå og da, vi er mye på besøk hos dem og omvendt uten at det er snakk om barnevakt.

Svigermor er død og det er uaktuelt å levere barnet til svigerfar som har fått seg ny dame som er klin gæærn.

Vi liker å ha barnet med oss når vi gjør ting, så barnevakt er egentlig generelt noe vi trenger svært sjelden.

Skrevet

vi har ingen til og være barnevakt, men det gjør ingenting. Jeg og mannen in har det veldig bra egentlig best sammen i sofa kroken når sønnen vår sover. og savner vi og gå ut kan vi fint gjøre det slik at jeg drar ut på en jente kveld, og han drar ut på en gutte kveld ;)

en veldig sjeldent gang kan det hende vi får søstra til sambo og passe guttungen men får et par timer bare ;) og da pleier vi og ta en shoppingsrunde og spise noe god mat sammen

Skrevet

Nå har ungene på 5 og 7 vært 2 uker alene med min manns foreldre og en uke hos dem da mannen også var der. Jeg har ikke sett dem på 3 uker. Gleder meg til de kommer hjem nå!

Skrevet

1døgn. Hehe. Jeg og mannen tar oss et døgn på husmor\far-ferie. :) Første gang at vi skal ha barnevakt så lenge, og han er 2 år. Er virkelig på tide. Hvertfall siden nr 2 kommer snart og da trenger vi naturlig nok pass når vi er på sykehus.

Skrevet

Ingenting..

Det finnes ikke interesse, farfar gir blaffen, farmor tar heller barna til svigerinne, mine bor for langt unna. Det er sårt, men sånn er det, og vi har bare fokusert på å gjøre det beste utav det. Vi får iallfall masse tid med dem!!

Skrevet

Jeg forventer ikke at de tar de meg seg, eller har de noen ting. Nå vil det nok bli en overnatting nå og da hos farmor/farfar og mormor/morfar,- men det vil som vanlig bli spontant i forbindelse med at de besøker oss eller vi de, og barna spør selv. Og veldig ofte bare et av barna, så det blir ikke sånn at vi har "ferie uten barn" fordi besteforeldrepasser på de. Dessuten bor alle besteforeldre like i nærheten.

SYnes ikke det er noe man SKAL forvente seg heller, de har gjort unna foreldrerollen, og siden mine foreldre begge er i full jobb, så skjønner jeg at de vil ha ferie og tenke på hva DE vil da, og ikke ta hensyn til om jeg og mannen skulle vært på noe uten barn. Foreldrene til mannen min er eldre og ikke helt 100% frisk, men de passer de gjeren når vi må noe, men at de har de over flere netter, det forventer jeg ikke at de vil eller klarer.

Hører det er litt "gjengs" rundt omkring at man legger inn en uke til mormor og en uke til farmor osv...Ikke fordi det er nødvendig for og få skolefri og egen ferie til og gå opp, men fird man selv "vil ha ferie".... Og da kan man jo ikke ha barn og ta hensyn til..Synes det er skremmende holdning, også blir de sinte/skuffet på sine forldre om de ikke kan ha barna når man kunne tenkte seg det, eller oppholdet må kortes ned.....

Når JEG blir bestemor, vil jeg ikke passe barnebarn på mine barns premisser, men når det passer meg. Jeg skal være bestemor, stille opp og hjelpe, men får man barn, så tilhørere man barna til de klarer seg selv. Jeg kommer ikke til og utsette eller skippe egne ønsker og gjøremål for og hjelpe barna med barnapass, men stiller opp om det blir avtalt i god tid og det virkelig er behov...Og jeg håper da selvsagt at mine barn, som foreldre, vil tenke som meg,- de får barn for og ta vare på de selv..Mine foreldre ble også foreldre til oss søsken på de premisser. Barnevakt var bare når de VIRKELGI trengte..Vi ble ikke sendt på "ferie" til våre besteforeldre for at de skulle få VIRKELIG ferie... ELler de planla en tur/overnatting borte og spurte i GOD tid!

Skrevet

Her bor besteforeldrene i nærheten, så hun drar dit selv når hun har lyst, men de har henne ikke i noen lengre periode om sommern. Mulig de skal ha henne med seg på dyrepark ferie i år, da jeg er høygravid så d blir ingen store utfarter med meg. Men sånn til vanlig har de henne ikke i noen lengre periode. Men de stiller alltid opp når vi trenger det :-)

Skrevet

Ingenting.

Frøknas mormor bor på en annen kant av landet. Morfar bor like ved oss, men ønsker minimalt med kontakt.

Skrevet

Her er junior snart 2 år og vi har hatt barnevakt så og si bare når han har sovet. men nå må vi muligens ha barnevakt over noen dager da jeg ikke er frisk.. svigers er borte og hit og dit i hele sommer, mens mine 2 foreldrepar er 100% ufør og min stemor og far har div plager. men de tar han gjerne da de vet hvor mye jeg sliter for tiden..

Skrevet

Her er ungene 3 uker hos besteforeldrene i utlandet uten oss foreldre. Hadde det vært opp til meg hadde det ikke vært så lenge selv om det er praktisk når både jeg og mannen jobber. Ingen av oss har særlig med ferie om sommeren, men vi benyttet anledningen til å ha to dager alene på hytta og har til og med vært ute og spist 2 ganger. Det er deilig å kunne gjøre sånne ting noen ganger. Ungene har mye igjen for å være såpass lenge borte uten foreldre. De blir mye bedre kjent med besteforeldrene og kulturen i landet der de er og de lærer mye mer av språket. De koser seg voldsomt, men jeg gleder meg til å få dem tilbake. Jeg ser ikke bort fra at besteforeldrene begynner å bli litt slitne også. de er tross alt godt over 70 begge to.

Skrevet

Har og har... Både svigers og mine foreldre bor langt unna. Men de tilbringer så mye tid som de kan sammen med ungen når vi er der, og da kan godt mamma og pappa ta seg en tur ut, spise ute, gå på kino eller lignende.

Skrevet

morfar har hatt min en kveld i sommer og mormor har vi ikke sett så mye til. hun har aldri passet og er ikke intr i det heller virker det som. de er fortsatt unge og jobber 100 % så de har ikke så mye fritid heller. Synes det er mer koselig at morfar kan være sammen med oss begge :)

Skrevet

Her bor svigers så nærme, så de to mellomste drar dit når dem har lyst og da kan dem brått bli der noen dager. Min mor har mange barnebarn, men hun prøver å ta dem med på hytta i løpet av året. Eldstemann er endel hos sin farmor. Minsten har vi bare barnevakt til når vi må.

Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye ungene kommer til å bli hos besteforeldre i sommer, det tar vi som det kommer og hva de har lyst til. Nå har de vært hos farmor i snart en uke, blir hjemme noen dager før de skal til de igjen sammen med onkel for en helg.

Ungene har vist bestilt plass hos mormor og morfar til uka, så da regner jeg med at de blir der en ukes tid. Det er vist ikke like spennende å være hjemme når vi jobber som er på hytta med mormor når hun har ferie, og mormor vil ha besøk av de. Hun har de støtt og stadig, det har farmor også men det blir kortere siden ungene ikke ønsker å være der så lenge av gangen.

Jeg er utrolig heldig som har to sett med besteforeldre som syns det er kjempe hyggelig med barnebarn og som har muligheten til å ha de så mye som de har. Husker selv jeg hadde en slik farmor som alltid hadde tid og mulighet for at jeg kunne være hos henne. Aldri noe stort vi gjorde, men tid hadde hun. Det blir ett helt annet forhold enn om vi bare skulle ha vært på besøk hos henne av og til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...