Gå til innhold

Har havnet i en vanskelig knipe :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nettopp begynt i ny jobb (ca 2 mnd siden), og fant idag ut at jeg er gravid. Har lenge gått rundt og følt meg uggen og kvalm, men etter å ha kastet opp på jobb to dager på rad tok jeg idag en graviditetstest som var positiv :-/ Dette var absolutt ikke planlagt. Vi har en gutt fra før og hadde ikke tenkt oss en nr. 2 før jeg var godt innarbeidet i den nye jobben. Men hva skjer nå hvis jeg blir sykemeldt? Forrige gang ble jeg sengeliggende fra uke 9 og omtrent resten av svangerskapet. Slet med ekstem kvalme og svimmelhet og deretter kraftig bekkenløsning (fra uke 20). Hvordan blir det med permisjonspenger hvis jeg nå blir sykemeldt? :( Jeg har vel ikke rett på sykepenger engang? :( Huff a meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den tid, den sorg :) kan jo hende kvalmen går over? Nytt svangerskap, nye muligheter. er selv ni uker på veg og merker omtrent ikke kvalmen mer (Takk guud for det).

Skrevet

Ingen problem. For å få sykepenger må du ha jobbet i 4 uker. Det har du jo.

Og sykepenger gir rett til permosjonspenger.

Skrevet

Jeg har opplevd nesten det samme som du. Jeg begynte i en ny jobb, jeg visste at jeg var 2mnd på vei. Om du er sykemeldt så er du forsatt ansatt. Du må bare være i jobb i 7-10 mnd for å få permisjons penger. Jeg var i ca 1-2 mnd og fikk penger.

Skrevet

Vet ikke om du har prøvetid? har du det ville jeg ventet med og si noe ang graviditeten til du er fast ansatt og de kan ikke sparke deg :), og sykepenger gir full rett til permisjonspenger :) du må ha fått lønn/ sykepenger i 6 av de 10 siste mnd for og ha rett til premisjonspenger ;)

Skrevet

Så sykepenger er også oppsparing til permisjonspenger, på lik linje med vanlig lønn?

Husker jo det var slik sist gang, men tenker siden jeg er såpass ny i jobben. Kjenner jeg gruer meg veldig til å fortelle dette på jobben. Nettopp begynt, for så å kanskje forsvinne igjen pga svangerskapskvalme :S

HI

Skrevet

Ja, sykepenger, svangerskapspenger og permisjonspenger går under "arbeidsrelatert inntekt", så dette er intet problem. :)

Skrevet

Tusen takk for svar :) Men kan de sparke meg pga graviditet og sykemelding?

HI

Skrevet

De kan ikke sparke deg pga graviditet eller sykdom. Men hvis du har prøvetid så kan de si at du ikke får fortsette etter den er endt hvis de ikke er fornøyd med deg. Jobber du offentlig eller privat? Hadde følt meg mer trygg i det offentlige :P Jeg er sykemeldt pga bekkenløsning og har vært det en stund. På min arbeidsplass ble det for noen uker siden gjort en del omrokkeringer på strukturen i bedriften for å spare penger. Derfor var det flere som nå står uten jobb. Noen av de har jobbet der lengere enn meg, men ledelsen kan ikke/tør ikke si meg opp nettopp fordi jeg er gravid og sykemeldt.

Skrevet

Jobber privat :-/

Håper det ordner seg. Har jo veldig lyst å fortsette i denne jobben etter permisjonen.

HI

Skrevet

Nei de kan ikke det, men er du i prøvetid trenger de ingen grunn for og ikke la deg fortsette så vent med og si noe til eventuell prøvetid er over og jobben er din!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...