seigdamererbest Skrevet 9. juli 2012 #1 Skrevet 9. juli 2012 Til dere erfarne mammaer som har barn med spesielle behov.... Jeg har en datter som har forsinket utvikling og autistiske drag, blant annet har hun ikke begynt å snakke ennå. Vi fikk diagnosen for 6 mnd siden. Vil det bli lettere? Jeg er på en måte redd for alt; at det jeg gjör vil gjöre henne verre, at det jeg ikke gjör er det som ville ha gjordt henne bedre, hvis jeg mister tålmodigheten og kjefter er jeg igjen redd for at det vil gjöre henne verre. Det er så tungt og gjör meg så sliten når jeg hele tiden tenker sånn. Vil det bli lettere med tiden, og eventuelt når?
Tia med 2 ♀ Skrevet 10. juli 2012 #2 Skrevet 10. juli 2012 Til dere erfarne mammaer som har barn med spesielle behov.... Jeg har en datter som har forsinket utvikling og autistiske drag, blant annet har hun ikke begynt å snakke ennå. Vi fikk diagnosen for 6 mnd siden. Vil det bli lettere? Jeg er på en måte redd for alt; at det jeg gjör vil gjöre henne verre, at det jeg ikke gjör er det som ville ha gjordt henne bedre, hvis jeg mister tålmodigheten og kjefter er jeg igjen redd for at det vil gjöre henne verre. Det er så tungt og gjör meg så sliten når jeg hele tiden tenker sånn. Vil det bli lettere med tiden, og eventuelt når? Nå vet jeg ikke hvor gammel barnet ditt er, barnet mitt er 4, vi fikk diagnosen barneautisme for 7-8 mnd men jeg har lenge visst at hun antagelig var autist så det var ikke noe sjokk for meg. Jeg hadde kjempet en stund for at hun skulle utredes. Min datter har ikke autistiske trekk hun ligger lengre inn på skalaen og har fått selve diagnosen. Og hun snakker veldig lite, for et år siden hadde hun ikke språkforståelse i forhold til at hun ikke kunne ta selv et ords beskjeder om hun ikke skjønte hva hun skulle gjøre ut fra situasjonen. Altså jeg ser bleien så vi skal skifte bleie, jeg ser skoene vi skal ut... Idag har hun ganske god språkforståelse så lenge man bruker enkle setninger og sikrer seg at man har oppmerksomheten hennes når man snakker. og der det kun var uforstående lyder før er det nå flere og flere ord, og ikke bare tomme gjentagelser men at hun bruker ordene først og riktig. Når man venner seg til at barnet har en diagnose så forventer man sakte men sikkert ikke at de skal klare det alle andre klarer og det blir lettere og mindre frustrerende fordi man blir flinkere til å se hva de faktisk klarer og gjør i forhold til deres begrensninger og ikke fokusere på hva de ikke klarer. jeg vil anbefale deg å lese det du kan finne av bøker om evnet slik at det blir lettere å finne ut hva din datter gjør fordi hun har autistiske drag og hva som er vanlig trass. Autistiske barn er like forskjellige som andre barn og det finnes så mange forskjellige grader av diagnosen så man må lære å kjenne hvert enkelt barn før man kan finne ut hvordan dette barnet skal hjelpes. Men en ting som kan være lurt å huske på/vite er at autistiske mennesker (stort sett) ikke har samme mulighet til å stenge ute inntrykk som vi andre har. De bombarderes med inntrykk fra ting rundt seg, lys og lyder og har derfor til tider vanskelig å fokusere på en ting. Blir fort slitene om det er mye mennesker eller nye steder også videre. Da trenger de tid til å hente seg inn og gå gjennom inntrykkene i ettertid. Dette var kunnskap som ble veldig aha for de som jobber i barnehagen her og som gjorde at de skjønte barnet bedre og fikk et annet innblikk i hennes verden og fant bedre måter å legge opp ting, Fordi de hadde trodd det var omvendt at hun stengte de og andre inntrykk ute hadde hun hele tiden blitt overstimulert noe som førte til "sinneanfall" når hun ble veldig sliten. Du har vel kontakt med PPT og habiliteringen så du kan be om litt råd derfra om hvordan du skal takle ting når ting blir vanskelig og kan få svar på spørsmål? Og får barnet ekstra hjelp i bhg? Hvis du har lyst å snakke med noen i samme situasjon som deg så kan du sende meg en melding her inne Men for å svare deg på spørsmålet ja det blir bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå