Gå til innhold

Belastet navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt ha visst ett veldig belastet navn, jeg hsr lest det i utallige diskusjoner her og andre steder. Vurderer å begynne å bruke 2. navnet (veldig vanlig topp ti navn). Vi har aldri brukt det navnet før. Men det blir jo litt rart da, hvordan gjør vi det, innfører det mer og mer? Barnet er 5.

Videoannonse
Annonse
Gjest Tullmusa83
Skrevet

Har en onkel som har et belastet navn.

Denne mannen har en master innenfor et ingeniørfelt og sitter i styre for et større selskap. Så dette med belastede navn tror jeg det er kun folk her inne som tenker på.

Skrevet

Det er ikke det evt navnet som påvirker om man blir kriminell osv, men den sosioøkonomiske bakgrunnen. Noen navn er overrepresentert blant de som statistisk har høyere sansynlighet for å bli kriminelle, men det betyr ikke at navnet har skylda.

Liker du navnet til barnet ditt synes jeg du skal bruke det i trygg forvisning om at det er hvilke forutsetning du gir det i form av oppdragelse som avgjør (i tillegg til mange faktorer foreldre ikke kan påvirke og dermed kan se bort fra).

Skrevet
Barnet mitt ha visst ett veldig belastet navn, jeg hsr lest det i utallige diskusjoner her og andre steder. Vurderer å begynne å bruke 2. navnet (veldig vanlig topp ti navn). Vi har aldri brukt det navnet før. Men det blir jo litt rart da, hvordan gjør vi det, innfører det mer og mer? Barnet er 5.

Det er temmelig vanlig at personer som har to fornavn bruker et navn i barndommen men i løpet av tenårene eller som ung voksen begynner å bruke det andre navnet i stedet. Det er også nokså vanlig at personer med to navn blir kalt forskjellige navn av familie/forskjellige deler av familien/venner. Ville ikke "tvunget" barnet til å endre navn fra den ene dagen til den andre, men kanskje bruke det andre navnet litt ved siden av så barnet er klar over at det har to navn og føler seg knyttet til begge. Kanskje velger barnet å bruke det andre navnet som hovednavn på et senere tidspunkt. Siden barnet er såpass ungt kan man jo understreke på en hyggelig måte at "du er heldig som har to navn du!" ved passende anledninger. Hvis man tar navnet i bruk på en slik gradvis måte vil det trolig oppleves helt naturlig for barnet å bruke begge navnene. Hvis barnet opplever den belastede navnet som problematisk senere/som voksen vil det dermed føles helt naturlig for barnet og for familien å bruke det andre navnet.

Skrevet

At en eller flere anonyme her inne inne ikke liker navnet til sønnen min bryr jeg meg ikke om. Ronny blir også stadig nevnt som det mest belastende navnet. Personlig kjenner jeg bare knakende kjekke Ronny-er.

Skrevet

Hvis man vil ta det andre navnet litt mer i bruk ved siden av kan man jo gjøre det f.eks. i kombinasjon med lek av ulike slag. Gjerne bringe temaet navn på bane i forkant. Man kan også f.eks. bruke det andre navnet når man er i et spøkefullt eller ekstra godt humør.

Jeg kjenner til flere som ble kalt andre ting av foreldrene sine enn navnene de brukte til vanlig, forresten.

Skrevet
At en eller flere anonyme her inne inne ikke liker navnet til sønnen min bryr jeg meg ikke om. Ronny blir også stadig nevnt som det mest belastende navnet. Personlig kjenner jeg bare knakende kjekke Ronny-er.

Ronny er altså det navnet som er vanligste blant innsatte i norske fengsler. Mulig du ikke bryr deg, men hvis sønnen din blir advokat eller har et annet statusyrke vil Ronny plutselig være et veldig avstikkende navn på en negativ måte som er forbundet med masse fordommer om du liker det eller ikke. Vi vil jo det beste for barna våre, og det å ha navn som ikke er belastet er en del av dette. Det er ikke bare lett å gå rundt i Norge og hete Harry f.eks. Men hvis barnet har et helt vanlig ikke-belastet fornavn i tillegg er ingen stor skade skjedd, og man kan tilrettelegge for at barnet opplever det som naturlig å bruke begge navnene.

Skrevet

Ronny er altså det navnet som er vanligste blant innsatte i norske fengsler. Mulig du ikke bryr deg, men hvis sønnen din blir advokat eller har et annet statusyrke vil Ronny plutselig være et veldig avstikkende navn på en negativ måte som er forbundet med masse fordommer om du liker det eller ikke. Vi vil jo det beste for barna våre, og det å ha navn som ikke er belastet er en del av dette. Det er ikke bare lett å gå rundt i Norge og hete Harry f.eks. Men hvis barnet har et helt vanlig ikke-belastet fornavn i tillegg er ingen stor skade skjedd, og man kan tilrettelegge for at barnet opplever det som naturlig å bruke begge navnene.

Nå misforstod du litt, sønnen min heter ikke Ronny. ;)

Men personlig tror jeg ikke folk har så mye fordommer når de blir kjent med personen, samme hvilket navn vedkommende har.

Det hjelper lite å hete Christian-Fredrik hvis man oppfører seg dårlig. Man får rykte/"status" etter oppførsel, ikke navn.

Gjest sug lut
Skrevet

Ingen grunn til å endre navnet, du kan godt være professor og hete Ronny - det er bare langt færre av dem. Det som teller er hva du tilfører barnet ditt på alle andre områder.

Skrevet

Kjære vene, om 25-30 år, når sønnen din er voksen og ferdig utdannet vil det knapt være et menneske i arbeidsdyktig alder som heter Ronny, eller noen av de andre navnene vi nå forbinder med å være belastede.

Da er det kanskje Leander, Noah eller Oscar som er blitt de belastede navnene, eller noe helt annet for den saks skyld, så IKKE tenk på det du :)

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Ser jeg tastet feil i hovedinnlegget, barnet er 6, nærmer seg 7 (går altså på skolen).

Jeg har ingen negative assosiasjoner med navnet i det hele tatt, og synes det er kjempefint, det var veldig vanlig på 70/80 tallet. En av mine beste venner fra barndommen heter det.

Har fått noen kommentarer på at det er ett rampenavn, ellers får jeg bare noe sånt som "ookei" når noen spør hva barnet mitt heter.

Vi la forresten til 2.navnet litt senere, da han var rundt året.

Grunnen til det var fordi jeg var litt usikker på navnet hans da, jeg synes det fortsatt er fint altså! Men leste så mye negativt om det, så tanken var da at han selv kan velge når han ble eldre.

Skrevet

Lurer veldig på hva navnet er ?;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...