Anonym bruker Skrevet 9. juli 2012 #1 Skrevet 9. juli 2012 Jeg har bodd i utlandet i 2 år, har jeg trygderettighetre osv om jeg flytter hjem igjen eller må jeg opptjene det på nytt igjen? Har bodd i EØS land.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2012 #2 Skrevet 9. juli 2012 De første årene får du bare halvparten så lite tid hos fastlegen, halvparten så lite trygd som oss andre, osv. Deretter går det seg til!
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2012 #3 Skrevet 9. juli 2012 Har du jobbet mens du var borte med at du var i EØS land har du da jobbet det opp rettigheter til arbeisledighetstrygd. Min ex mann jobbet her i norge og når han flyttet tilbake til England fikk han arbeidsledighetstrygd der for å ha jobbet i norge, skal gå begge veier. Du har rett på sosialstØnad som en hvilken som helst annet norsk borger om du ikke har rett på arbeidsledighetstrygd. Om du har barn som du er alene med har du rett på OS om du ikke har brukt dette fØr på disse barna og de er under aldersgrensen (er det 8)
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 9. juli 2012 #4 Skrevet 9. juli 2012 Du mister normalt rettigheter i folketrygden etter et år i utlandet. Men du sparer deg opp rettigheter etter 1-3 år i Norge. Mulig at du kan ga rett på noe i hht eøs-avtaler / forsikring, som helsehjelp og dagpenger. Ville tatt en titt på folketrygdloven.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2012 #5 Skrevet 9. juli 2012 Det var ikke noen problemer da jeg flyttet tilbake til Norge etter tre år. Om man kom tilbake innen tre år fikk man sin gamle fastlege tilbake, og det rakk jeg akkurat. Jeg fikk barnetrygd, bidragsforskudd, hjelpestønad etc etc allerede fra vi kom tilbake. Så jeg merket hvertfall ingenting til at jeg hadde vært utvandret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå