Anonym bruker Skrevet 8. juli 2012 #1 Skrevet 8. juli 2012 Min 4,5 åring midliker ikke, men viser liten interesse for sykling, derfor får han lite øvelse i å sykle. Støttehjulene er på ennå og det er lett å se at balansen og det å forstå hvordan man bremser ikke er helt på plass. Ser bare andre på hans alder, gjerne yngre også som sykler turer t.o.m uten støttehjul. Jeg er litt bekymret. Kan jo ikke presse han til å sykle heller...
VinterSol+2 Skrevet 8. juli 2012 #2 Skrevet 8. juli 2012 Jeg lærte ikke å sykle før jeg var syv-åtte år iallefall... Og er ikke så dårlig til å sykle i dag, altså Femåringen min har nettopp fått sykkel med støttehjul, og vi var ite pg øvde i dag. Hun er ikke spesielt ivrig, for å si det sånn.... Men vi fant en lekeplass med sånne asfalt-sykkelstier der det ikke gikk opp og med noe, og da gikk det litt bedre. Men det tar nok laaaang tid før hun sykler i noe som kan MINNE om en nedoverbakke, ja.. Hun får bare ta det i sitt tempo, så får vi øve et kvarter nå og da. Hun har jo amdre ting hun liker og er god på. .. Som du sier, man skal ikke presse for mye heller, da blir det bare tvang og ugreie. Plutselig en dag løsner det!
2_små_og_flere_grå Skrevet 8. juli 2012 #3 Skrevet 8. juli 2012 Min som blir 5 i september, elsker å sykle Han lærte seg å sykle uten støttehjul i mai og har vel så og si syklet hver dag siden.. Men han var ikke sånn kjempeinteressert før i år.. sykla litt inn i mellom, men plutselig ble han kjempeivrig og så fant han ut at han skulle klare å sykle uten støttehjul (lærte seg selv). Tror ikke du trenger å bekymre deg ennå
mamma.no Skrevet 8. juli 2012 #4 Skrevet 8. juli 2012 IKKE bruk støttehjul!! Jeg kan garantere deg at gutten din vil lærer å sykle på no time om dere kaster de. Det har vi erfart med 4 unger til nå, to tantebarn, vår egen gutt og nabojenta. KAST DE!!
Serepta Skrevet 9. juli 2012 #5 Skrevet 9. juli 2012 Min 4,5 åring har en liten sykkel uten støttehjul, men er ikke så veldig interessert . Det er et sånt håndtak bak som vi holder i, sånn at han kan øve. Men sparkesykkel er visst kulere. Jeg tenker at det kommer når han er køar. Han har hatt en balansesykkel også, men den ble ikke brukt heller.
Mamma i vinden Skrevet 9. juli 2012 #6 Skrevet 9. juli 2012 Vår eldste var ikke så interessert. Han fikk ny sykkel til 5-årsdagen, noe som var stor stas. Men han ville helst leie sykkelen. :-) Han liker rett og slett ikke å gjøre ting han ikke behersker fullt ut. Men da søstera på 3,5 plutselig sykla som bare det, uten støttehjul, og høyt annonserte at "Nå kan storebror få støttehjula, for jeg trenger de ikke mer", da satte han seg på sykkelsetet og sykla. :-) Dette er ett år siden. Nå er de 6 og 4,5 og vi kan nå sykle turer på flere km. :-) Har han stor sykkel? Det er enklest å lære på liten. Nå har vi en lillebror, og når han blir stor nok, skal han få balansesykkel. Skal prøve å styre unna støttehjul denne gangen.
NostraStoria Skrevet 9. juli 2012 #7 Skrevet 9. juli 2012 Gutten vår på 2,5 år sykler på balansesykkel. Han gir fart med beina og tar de opp og renner avgårde..han elsker å sykle både på denne og trehjulingen. Vil tro overgangen til vanlig sykkel ikke blir så veldig vankelig. Kast støttehjulene og heller skru av trøene for å lære ham balansen.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2012 #8 Skrevet 9. juli 2012 Jeg har en på straks 6(!) som ikke er veldig interessert, kombinert med at han er veldig skeptisk. Han nekter å kaste støttehjulene. Da går han simpelt hen ikke på sykkelen. Lillesøster har fått seg balansesykkel, og den liker han å farte rundt på, så jeg håper det skal gjøre han klar til å ville sykle mer - uten støttehjul.
bobbelfru Skrevet 9. juli 2012 #9 Skrevet 9. juli 2012 min 4 åring liker å sykkle, hun har ikke balanse til å sykkle uten støttehjul. men det tar jeg ikke tungt! Men hun foretrekker sparkesykkelen.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2012 #10 Skrevet 9. juli 2012 Min lærte å sykle uten støttehjul noen mnd før fireårsdagen. Rett etterpå var det veldig stas, og han syklet masse. Nå er han seks år. Men han er ikke spesielt interessert i å sykle for det. Går ofte en uke uten at sykkelen er i bruk... Sykler hvis venner kommer på sin sykkel, men tar ikke initiativet selv. Ser ikke helt problemet heller. Barn lærer å sykle når de selv ser behovet for det, og alle lærer å sykle uten støttehjul før eller siden:-)
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2012 #11 Skrevet 9. juli 2012 Jenta har bursdag i november. Den våren det året hun ble 5 syklet hun uten støttehjul og var med på små turer, og vi sykla til barnehagen.. Ca 3km. Gutten blir 5 om en månede, han hater og sykle annet enn noe få dager på våren når syklene blir tatt ut, så går han lei. Vi ar prøvd uten støttehjul, med støttehjul, men så høyt opp at han må "bikke over" en god del før de hjelper..Vi har prøvd liten sykkel, slik at han lett når nedi med begge føtter om han mister balanse, og vi har prøvd litt større sykkel som gjør dette litt vanskeligere, men som da gir en mer korrekt sykkelfølelse og enkelre tråkk... Men, nei.. Han klarer ikke sykle uten støttehjul, og da NEKTER han prøve. For at vi holder på ham og hjelper til skal han IHVERTFALL ikke ha noe av. Han skal gjøre det selv. Og jeg har også følelse av at "alle andre" på hans alder og året yngret, sykler som bare det...Neste sommer er siste sjans og lære før skolestart! Så jeg skjønner deg vledig godt HI.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå