Gå til innhold

Litt frustrerende...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi begynte ikke å prate før hun var nesten 2 1/2 år gammel. Nå er hun 3 år, og språket kommer seg skikkelig. Mye er uforståelig for de fleste, men jeg forstår henne som regel. Jeg vet ikke om hun selv skjønner hva hun egentlig sier alltid, virker som at mye er oppramsing av ting hun selv hører.

Problemet er kommunikasjon fra meg til henne. Når jeg spør henne om noe eller snakker til henne, så hermer hun som regel bare, eller svarer bare "ja" eller noe helt annet litt her og litt der mens jeg prater. Prøver å snakke kort, men det nytter ikke.

Hun kan komme og fortelle meg at noe er skummelt, men når jeg spør hva som er skummelt får jeg ikke noe skikkelig svar på det. Noen ganger kommer hun og sier at noe er farlig, og da peker hun som regel på insekt som har kommet seg inn.

Hun er livredd vann, og får helt panikk i dusjen. Dette gjelder når hun får vann på kroppen også, ikke bare hodet. Prøver å spørre henne om hva hun synes er så skummelt med dusjen, men jeg får ikke noe svar.

Jeg synes det er så ekkelt for hennes del når ting plager henne, og hun ikke klarer å fortelle meg hva det er. Når skal man egentlig bekymre seg for språket til de små?Hva skal man kunne forvente av en treåring når det gjelder språk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, har dere sjekket hørselen hennes? Fetteren min snakket ikke når han var neste tre. De fikk sjekket ørene, og det viste seg at det lå polypper inni ørene som gjorde at han nesten ikke hørte.

Tenkte det kanskje kan være det i og med at hun bare hermer? Da vil jo også forståelsen av det du sier til henne være dårlig.

Min treåring ( ble tre i februar) snakker helt rent. Alle skjønner hva han sier, han teller, synger og skavler i vei dagen lang =p Men merker det er forskjell for i barnehagen er det fortsatt fler treåringer som snakker litt "dårligere". Så er nok vanskelig å sette en standar, fordi det er veldig store forskjeller. Men ville nok prøvd å få en henvisning videre. Jo tidligere, jo bedre =)

Skrevet

Ville kanskje og fått sjekket det ut. Min fylte 3 i Januar, men snakker omtrent rent ( Noen grammatikkfeil da ) :) Hun gjør seg godt forstått, og barn på hennes alder i barnehagen snakker og ganske rent og forståelig. Men barn er forskjellig da..

Skrevet

Dette må vel helsestasjonen sjekket opp for lenge siden? Hva sier de?

Høres ut som hun er veldig sen med språket. Ville nok gått videre til legen om ikke helsestasjonen gjør noe med det.

Skrevet

Dette burde du ta opp med en av pedagogene i barnehagen. Hør hvilken oppfatning de har av språkutviklingen til datteren din og hvordan hun er i lek og samspill med andre barn og voksne. Mange barnehager kartlegger også barnas språkutvikling gjennom f.eks TRAS. Helsestasjonen burde ha reagert på dette ved kontroll, så hvis de ikke følger opp ordentlig burde du ta henne til legen for å finne ut om det eventuelt kan være noe galt med hørselen. Det kan være at jenta di er treg i språkutviklingen, og at det vil jevne seg ut med tiden(ved fire år bør barn kunne gjøre seg forstått av andre og hverdagsspråket bør være på plass). Men dersom det faktisk er noe som ikke er som det skal er det viktig at det blir tatt tak i så fort som mulig så det ikke utarter seg. Du kan også selv sende en søknad til PPT dersom du ikke føler at hjelpen er tilstrekkelig i bhg, helsestasjonen eller hos legen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...