Gå til innhold

Ultralyd og legetime


KattaVenter..?

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som vet om man bør dra til lege før man tar ultralyd? For bor ikke i min by i sommer(hvor fastlegen min er) og skal ikke tilbake før om 1 1/2 mnd. Men har lyst til å ta ultralyd, bare for å bekrefte at alt er ok, og det kan jeg gjøre her. Men må man ha henvisning eller noe? Er bare 5+2 idag, så tenkte ikke ha time før uke 8 ca, er vel rundt da man kan høre hjertet. Er det flere som skal/vil på tidlig ul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tidlig UL blir vel gjort innvendig hos lege som har dette utstyret tilgjengelig? Da jeg var gravid sist bodde jeg i en annen by pga skole og hadde ikke skiftet fastlege. Ringte et legekontor og sa hva det gjalt og ble satt opp hos en lege som hadde utstyret tilgjengelig. Men jeg vet ikke om det kan gjøres utvendig også. Det kan det sikkert :P Jeg ville ringt og hørt med et legekontor eller helsestasjon eller noe slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å bestille en tidlig ultralyd privat. Koster 600 her hvor jeg bor. Uten dette må jeg vente til den i ca uke 18 før jeg får sett at alt er ok. Og det synes jeg er såå lenge :)

 

Du trenger ikke henvisning. Se etter private jordmor tjenester der du bor. :)

 

Hverken fastlegen min, eller offentlig jordmor som jeg går til for kontroller har ultralyd tilbud.

 

Lykke til.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Fant en gynekolog her som gjør det for 1100, men skal sjekke litt etter jordmor, og kanskje ringe helsestasjon/lege ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan tidligst gjøre dette i Uke syn. Det er privat praktiserende gynekolog som gjør det. Jeg skal gjøre det på torsdag.

Tror ikke man får henvisning til å utføre dette-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nettopp på en tidlig UL.. Da var jeg 6+4.. De ville ha meg inn i uke 6. Og det var ikke privat gyn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bestilt legetime til uke 12 nå, og har bestemt meg for å vente med tidlig ul til den tiden også.. Føler meg ganske gravid, så bekymrer meg ikke så mye akkurat nå, og håper det fortsetter slik ;) men vil fremdeles ha tidlig ul bare for å se at alt står bra til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var til vanlig ultralyd i uke 8 sist svangerskap og har tenkt å gjøre det før 12 uker denne gang. Bare for å se at se virkelig er noe der inne! Man trenger ikke innvendig ultralyd etter uke 7! Så kjør på med vanlig ultralyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare 4+5 i dag, har ikke tatt test enda engang, da vi har besøk om dagen, og vi har lyst til å holde det for oss selv en liten stund til. Men jeg tenker jeg ringer legen ganske kjapt etter å ha tatt testen. Vil veldig gjerne ha så tidlig UL som mulig, da jeg hadde MA i uke 9 i høst, og vil bli forsikret om at ting er ok denne gang. Det er såklart ingen garanti før etter uke 12, men vi merker at vi er avventende med å slippe jubelen løs denne gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får vel ikke bare ul-time uten videre?

 

Jeg fikk forrige gang pga blødninger.

 

Denne gangen har jeg ikke fått mensen etter forrige svagerskap, så jeg blir vel sendt på tidlig ul for å sette termin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...