Anonym bruker Skrevet 8. juli 2012 #1 Skrevet 8. juli 2012 Er dere venner med absolutt alle dere vet om?? Ikke så lenge siden jeg ble medlem på fb, har ikke hatt noe "behov" før nå, var mest pga jobb at jeg følte det ble nødvendig. Men synes det er så rart når jeg får venneforespørsler fra folk jeg overhodet ikke har kontakt med lengre og som jeg strengt tatt ikke ønsker kontakt med... men føler meg litt "frekk" når jeg ikke aksepterer..Har egentlig bare lyst å ha de som jeg har jevnlig kontakt med som venner på fb.. Hva er vanlig hos dere?? Blir dere lei dere hvis dere sender en venneforespørsel og personen ikke svarer?
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2012 #2 Skrevet 8. juli 2012 Jeg takker kun ja til mennesker jeg har jevnlig kontakt med eller er i slekt med. Og ikke alle jeg er i slekt med for å si det slik. Har ingen behov for å ha 70+ mennesker som får se bilder av barna mine og vite hva jeg driver med i livet mitt bare fordi de en eller annen gang har kjent meg. Ikke at jeg poster mer en et par poster per mnd da.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2012 #3 Skrevet 8. juli 2012 For det første var Facebook-hypen over sommeren 2007, så å komme på Facebook nå er som å komme et par år etter festen. Jeg har knapt logget på kontoen min der siden 2007 (bare når noen sender melding til meg en sjelden gang). For det andre er selve poenget med Facebook å holde kontakten med de som ikke er ens nærmeste venner. Ingen trenger Facebook for å holde kontakt med søsteren eller bestevennen. Men folk man gikk på skole med, folk man har jobbet med og kjenner mer perifert, er det som Facebook er laget for. At det heter "venner" på Facebook må ikke tas bokstavelig. Det må heller tolkes som "bekjente". At man er "venn" på Facebook betyr at man "kjenner til hverandre", ikke at man er "venner" i bokstavelig forstand. Og ja, det er frekt å avslå venneforespørsler (rettere sagt: bekjentskapsforespørsler) fra folk man vet hvem er. Har aldri avslått noen forespørsler fra folk jeg vet hvem er (bare fra et par som var totalt ukjente for meg og ikke hadde noen felles venner).
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2012 #4 Skrevet 8. juli 2012 Jeg takker kun ja til mennesker jeg har jevnlig kontakt med eller er i slekt med. Og ikke alle jeg er i slekt med for å si det slik. Har ingen behov for å ha 70+ mennesker som får se bilder av barna mine og vite hva jeg driver med i livet mitt bare fordi de en eller annen gang har kjent meg. Ikke at jeg poster mer en et par poster per mnd da. Uhm, Facebook er laget for nettverksbygging. Alt man legger ut på Facebook må i utgangspunktet ses på som offentlig. Poenget med Facebook er å profilere seg overfor den mer perifere bekjentskapskretsen. Ingen trenger et slikt nettsted for å holde kontakten med foreldrene sine. Hvis man har bilder som er private kan man begrense hvem som kan få se disse albumene.
Mandalas Skrevet 8. juli 2012 #5 Skrevet 8. juli 2012 Jeg har ca 60 venner der. inkludert noen jeg overhodet ikke bryr meg om. jeg leter ikke opp folk jeg en gang kjente og jeg godtar ikke alle forespørsler. dessuten rydder jeg stadig i lista og sletter mange. kall meg kanskje sær, men jeg liker å ha det sånn. vil absolutt ikke ha hundrevis eller tusenvis på vennelista mi.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2012 #6 Skrevet 8. juli 2012 Facebook er jo nettopp for å holde kontakten med perifere venner/bekjente/familie/kolleger. Man trenger jo ikke facebook for å holde kontakten med de man omgår med regelmessig! facebook, linkedIn osv er jo nettopp et verktøy for nettverksbygging Jeg har mange typiske "ikke-venner" på facebook. Gamle klassekamerater, gamle kolleger, studievenniner jeg ser/nakker med sjelden osv. Jeg oppdaterer ikke så veldig ofte, men legger innimellom ut bilder. Jeg selekterer aktivt hvem som kan se hva på min profil (som forøvrig er lukket)
Firekids Skrevet 8. juli 2012 #7 Skrevet 8. juli 2012 Jeg har stor glede av å holde konatkt med tidliere kollegaer, studievener m.m. gjennom FB. Har ca. 1100 venner tror jeg og det er klart at dette inkluderer en ytre venne- og bekjentskapskrets. Alt som legges ut må sees på som offentlig og jeg legger ikke ut "se min kake" eller "verdens beste mor" bilder eller sitater. Er innom daglig og kommentere kanskje ca fire ggr pr.uke. Facebook er trivelig og kos, og Twitter er mer jobb. Synes jeg.
Hybelkanina Skrevet 8. juli 2012 #8 Skrevet 8. juli 2012 Jeg har en drøss med veldig perifere "venner" på Facebook. Sjelden jeg oppdaterer selv, og hvis jeg først legger ut bilder e.l så er det ting jeg ikke synes det gjør noe at "alle" ser. Jeg deler mer med de nærmeste, men det gjør jeg andre steder enn på Facebook. Jeg avviser sjelden venneforespørsler med mindre det er fra folk jeg aldri har ha tt noe som helst med å gjøre, som åpenbart har addet meg bare for å fylle opp vennelista si.
Toocute Skrevet 8. juli 2012 #9 Skrevet 8. juli 2012 Jeg har mange tidligere bekjente på facebook son jeg ikke snakker særlig mye med, kikke innom de litt. For å se hvordan det går. Trykke like på noe også gjerne legge igjen en liten kommentar. Det er det facebook kan brukes til. Men når det kommer til mobil og telefon nummere så får bare de jeg har kontakt med. Og det er noe heeeelt annet igjen.
Mandalas Skrevet 8. juli 2012 #10 Skrevet 8. juli 2012 Men hvis dere uansett ikke ligger ut noe særlig så hjelper vel heller ikke facebook til å holde kontakten med de 600 gamle kjente? Innenfor mine ca 60 venner er det forresten mange jeg ikke har særlig kontakt med lenger. men det er folk jeg bryr meg om og vil dele ting med. jeg bryr meg ikke om hva facebook egentlig er til for, jeg bruker det på en måte jeg er komfortabel med
Musemorbr / Skrevet 8. juli 2012 #11 Skrevet 8. juli 2012 Jeg har lagt til de fleste, men takket nei til mennesker jeg ikke ville hilst på om jeg møtte dem på gaten, selv om vi har hatt en eller annen form for kontakt i fortiden. Jeg har selvfølgelig benyttet kategorier, og gjør slik at ikke alle får se alt. For eksempel bilder. Jeg legger ut familiebilder av og til, nettopp fordi jeg har behov for å holde kontakt med familie via facebook. Ja faktisk. Jeg og mannen har nær familie i nord og sør, samt i tre andre land. Facebook har derfor blitt ganske viktig, og gjør ting lettere for oss. Ellers setter jeg stor pris på å kunne kommunisere litt med gamle skolevenner som jeg hadde mistet kontakten med, men savnet. Av og til ryddes listene, og da ryker de jeg ikke har orket skrive noe som helst til noen gang, og som heller ikke har skrevet noe til meg. Men stort sett føler jeg at alle har sin plass og at det er hyggelig å se hva de driver med.
Toocute Skrevet 8. juli 2012 #12 Skrevet 8. juli 2012 Men hvis dere uansett ikke ligger ut noe særlig så hjelper vel heller ikke facebook til å holde kontakten med de 600 gamle kjente? Innenfor mine ca 60 venner er det forresten mange jeg ikke har særlig kontakt med lenger. men det er folk jeg bryr meg om og vil dele ting med. jeg bryr meg ikke om hva facebook egentlig er til for, jeg bruker det på en måte jeg er komfortabel med Jeg er er enig der med at du ønsker å bruke facebook på en måte du er komfertabel med. Jeg bruke den på min måte, som jeg føler er riktig for meg igjen. Så får resten gjøre som de vil med sin
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2012 #13 Skrevet 8. juli 2012 Hehe må le litt når jeg ser folk skrive at slik og slik er det meningen at det skal være!! Folk får vel bruke fb akkurat som dem vil, noen har kjempemange "venner" andre bruker det til kun å ha kontakt med de nærmeste. Finnes vel ingen regel..
LillaGorilla♥♥ Skrevet 8. juli 2012 #14 Skrevet 8. juli 2012 Jeg bruker Facebook slik JEG vil. Så får andre gjøre det som passer dem best. Jeg forstår ikke helt hvorfor man skal henge seg sånn opp i hva andre gjør, og hva som liksom er "korrekt" og ikke. Vi lever i et fritt land, og det er lov å tenke sjæl.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå