Gå til innhold

Flytte tilbake til Norge som alenemamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå ser det visst ut som om at jeg skal pakke sakene og sette meg og min 1år gamle datter på et fly til norge og starte på nytt igjen som alenemamma.

Jeg prøver å finne ut om hvilke rettigheter jeg vil ha som alenemamma og hvilken finansiel hjelp jeg kan få men etter det jeg har funnet ut er at vi blir stående helt alene uten noenting siden verken jeg eller min datter har bodd i norge de 3 siste årene (bor for tiden i England). Vi er begge norske statsborgere.

Er dette sant? I såfall vil de neste 3 årene bli veldig vanskelig. Er det noen som vet mer om dette. Blir jeg stående helt alene som mamma uten noen form for help fra den norske stat, eller har jeg lest feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå skal jeg ikke være helt bastant i mine påstander, men når jeg sjekket dette synes jeg at det sto at min rettigheter ville falle bort etter ett år om jeg ikke studerte eller jobbet for et norsk foretak.

Jeg har undersøkt dette i forhold til at jeg selv skal bo i underkant av et år i utlandet, men siden jeg forstatt jobber og betaler skatt til Norge s vil vi ikke miste vår rett til folketrygden.

Datteren din er nå 1 år, om du kan få barnehageplass er det jo fult mulig å begynne å jobbe.

Skrevet

Har planer om å jobbe, og er utdannet barnepedagog med engelsk vitnemål. Mitt problem er at siste gang jeg bodde i norge var jeg 17 år, har aldri jobbet og eller betalt skatt til norge forutenom renter i en sparebank konto og for og være helt ærlig har ikke ikke peiling i det hele tatt hvilke rettigheter jeg har som aleneforsørger i Norge.

Barnetrygd vet jeg at jeg kan få, noe som hjelper ettersom jeg mister barnetrygden jeg får utbetalt fra england, men hva annet?

Vil jo ikke leve av den norske stat og skattebetalere men sette et godt eksempel for min datter og hive meg ut i arbeidsmarkedet så fort jeg har funnet bolig.

Men det er jo vanskelig for ett menneske og en inntekt som skal betale både husleie, mat, transport til og fra jobb og butikker pluss barnehageplass. Er det noe inntekts tillegg jeg kan søke om som kan hjelpe hvis det ser ut som om jeg trenger det.

Om det er noen som vet noe eller kan sende meg i retning av noe "aleneforsørger i Norge for dummies" så ville det hjelpet mye.

Skrevet

Avgiften på barnehage vil jeg tro du kan få redusert ut i fra inntekt slik som alle andre, dermed vil du ikke betale så mye for barnehage. Når deg gjelder oss andre her i landet som er alene med barn som jobber så er det ikke så mye ekstra støtte man får fra staten. Du kan jo forsøke å søke om ekstra barnetrygd, i værste fall så får du nei og må bare søke igjen senere.Jeg vil tro du kan be om startlån/støtte fra sosialen, tror i alle falle jeg ville startet der om jeg var deg, ta også med deg alle papir du har fra England på at du har jobbet og betalt skatt der osv. det kan være du trenger de og enklere å få tak i de når du er der.

Skrevet

som alenemor har kan du søke barnehageplass på særskit grunnlag, da er sjansen større for å få plass. dette kan du krysse av på søknaden. hvis du er helt alene kan du kanskje få barnepensjon og? det får jeg da barnefar er død. ellers kan du få hjelp via sosialstønad frem til du får jobb. og kontantstøtte kan du sikkert også få frem til barnet begynner i barnehagen. søk på det du kan søke på så ser du ettehvert hva du får invilget. flott at du har utdanning, det hjelper jo når du skal søke jobber her :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...