Gå til innhold

Overta huset til svigers?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min vil så gjerne overta huset til foreldrene når de skal flytte i leilighet. Vi bor selv i leilighet nå, og jeg syns vi foreløpig har det bra der. Mye barn i blokken(e), barnehage helt i nærheten, kort vei til byen samtidig som vi har skog som nærmeste nabo.

Han ønsker å overta huset til foreldrene, som ligger endel utenfor "allfarvei" (langt å kjøre til nærmeste butikk, enda lengre til byen), huset er stort (hva skal vi med 5 soverom liksom?!), og jeg liker ikke noe i huset (av fast innventar som kjøkken og bad, farger på veggene osv) så kronene vil rulle for å få pusset opp! I tillegg er jeg livredd svigers kommer til å blande seg inn i hva vi ønsker i huset, jeg kjenner svigermor mi såpass bra nå jeg VET hun kommer til å komme med innspill enten jeg vil eller ikke.

Det bekymrer meg rett og slett hvordan de blir å skulle overta ett hus de har bygd og bodd i i så mange år (og sikkert har "følelser" for)...

What to do??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du leser gjennom innlegget ditt, så finner du svaret ;) Bli boende i leiligheten, du :)

Skrevet

Vi har gjort akkurat det. Det var på en måte bestemt før jeg var så veldig involvert, så jeg har ikke hatt så mye å si. Men hadde det skjedd senere hadde jeg nok protestert mer. Huset er fra 1970, og ikke gjort mye med siden da. Stort sett hele huset er et oppussingsobjekt, og vi har tatt litt og litt, men siden vi verken er spesielt interessert i interiør eller har masse tid og penger til dette, har oppussingen blitt deretter - ikke særlig gjennomført i grunnen. Og det tar tid, siden vi har to små barn og jobber mye begge to.

Svigers har ikke blandet seg inn i noe da faktisk, enda de nå bor på nabotomta og kan følge godt med.

Men jeg har mange ganger tenkt og sagt at å bygge nytt både hadde blitt billigere og gått fortere. Da hadde vi fått et par intense år men blitt ferdige, i stedet for å ha oppussingsprosjekter i 20 år...

Huset ligger også usentralt, 8 km til nærmeste butikk men å bo i byen var ikke et alternativ da mannen skal drive gården her. Men jeg hadde nok definitivt blitt boende i en leilighet i byen med nærhet til alt om jeg fikk velge. Så bare stå på ditt du :)

Skrevet

Da syns jeg du skal ta deg en skikkelig prat med mannen om hva du mener.

Min mann kunne aldri ha overtatt huset til sine foreldre, det hadde han faktisk ikke orket. For han vet hvor mye de blander seg inn om hvordan det er og ikke skal være, og han er slik som vil forandre på det meste slik at det blir slik han vil ha det. Jeg kan komme hjem til nymala stue, eller han har rivd en vegg hjemme uten at jeg har hørt noe om det. (men vi er heldigvis veldig like der, så det har ikke blitt noen krangler av det. Jeg kan jo finne på slikt selv)

Men han kunne godt tenkt seg å overtatt huset til mine foreldre, eneste problemet er at vi ikke kan flytte til ett annet fylke. Eller vi kunne, men da kunne vi ikke hatt hans barn 50/50 og det er uaktuelt.

Selv om min mor har tegnet huset og de har bygd det selv så hadde de ikke brydd seg om vi hadde forandret det meste. Da er det nok min mor som hadde tegnet påbygg og min far som hadde hjulpet til med det meste.

Så det er jo veldig forskjell på hvordan vi er og de er. Vi trenger ikke å ta stilling det det, men jeg vil råde deg til å ta en skikkelig prat. For det høres ut som det kan bli veldig mye trøbbel om dere overtar, og få dette da er jo ikke akkurat veldig morsomt. Og siden det er hans foreldre så er det hans oppgave å få ryddet opp i dette om det er ett alternativ dere i det hele tatt skal vurdere. Gjerne få laget en skriftelig kontrakt med svigerforeldrene på at de ikke skal blande seg inn i hvordan dere pusser opp og renoverer huset om dere skal overta huset, for da må din mann faktisk komme ut av den rosa boblen sin og tenke nøye gjennom saken og hans foreldre ta stilling i om de klarer det.

i ditt tilfelle tror jeg ikke at jeg hadde villet gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...