Gå til innhold

Positivt med å ha to gutter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt fra før og venter en gutt til om noen måneder. Så dere som har to eller flere gutter, er det noe som dere ser på som mer postivt med å ha to gutter enn å ha en gutt og en jente? Eller dere med gutt først og så jente, kan dere tenke dere noe som hadde vært bedre hvis nr to også hadde blitt gutt?

Hadde egentlig håpet på at nr to skulle bli jente, men nå som det blir gutt trenger jeg litt positive ord om at det kan være likeså bra og kanskje bedre med to gutter.

Hjelper ikke å si ting som "da kan lillebror arve klær" eller "du kan jo gutter nå", for det er gøy å kjøpe nye klær og spennende å lære seg noe nytt.

Er det noen som har særiøse svar til dette?

Diskusjonen: "Det er feil å ønske seg et kjønn, du bør være glad for at man i det hele tatt kan få barn" har vi diskutert før, så det kan vi la ligge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du slipper og ha dobbelt opp med leker;) haha:) jeg har en gutt fra før og venter en gutt til:) gjør meg ingenting og slippe en jente i puberteten ;) der er gutter mye enklere:)

Skrevet

For min del vil jeg si at to av samme kjønn har potensial til å få et unikt bånd seg imellom, og at det er det desidert mest positive med to av samme kjønn. Jeg ser på mine to med undring og stolthet, når jeg ser hvor utrolig gode de kan være med hverandre.

Skulle selv ønske jeg hadde en søster.

Skrevet

Fordelen er at det er større sjanse for at de deler interesser og "forstår" hverandre enn med gutt-jente (jeg har begge deler, altså to gutter tett og gutt-jente tett). De to eldste guttene er 9,5 og 7,5 år nå og er svært gode venner. De har mye samme interesser, trene hverandre i fotball, deler litt på venner osv og er generelt sett veldig mye med hverandre. De to minste er også mye sammen, men jeg merker alt nå at de har en del ulike interesser og er ikke like "erterris" som storebrødrene har vært/er. Ulempen med samme interesser er jo at det kan bli mer krangling når de er små fordi de vil ha samme leken hele tiden :P Men jeg synes i hvertfall to (tre) gutter er veldig fint, de har så utrolig mye glede av hverandre! :)

Skrevet

Selv ønsker jeg meg mer og mer en gutt til. Nettopp av grunnene ovenfor. Min lillesøster og bror har bare to års aldersforskjell, likevel hadde de en annen kjemi og kontakt enn vi søstrene har. Fikk så en stebror som har funnet tonen og blitt veldig tett med min lillebror. Så for broren min var det gull verdt å få seg en bror fremfor 3 søstre ;)

Skrevet

Med to av samme kjønn er det mye større sjanse for at de:

- vil se den samme filmen på kino eller på dvd

- velger de samme aktivitetene

- leker sammen på regnværsdager

- krangler på samme vis (Søsteren min har en av hver og gud bedre for leven. Gutten erter og er uvøren på "guttevis", og jenta sipper så vidt han kommer borti henne i en døråpning...)

Du slipper også en del drama når de kommer i tenårene ;) De færreste gutter hylgriner og smeller i dørene for at akkurat DEN genseren ikke er ren. De går bare og tar på seg en annen.

Skrevet

Det positive med å ha to gutter for meg er at de er det beste som har skjedd meg. Den lykkefølelsen av å være mamma til disse to helt herlige skapningene er noen ganger for stor til å fatte :-D Jeg ville garantert tenkt det samme dersom de var jenter, og jeg kommer aldri til å forstå dette kjønnspresset på våre uskyldige barn. Vet det ikke var det du ville høre, og jeg pleier aldri å svare på disse kjønnsdebattene fordi jeg synes holdningene er helt ufattelige, men nå måtte jeg bare.

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet (endret)

Jeg er enig med dere andre over her :)

Jeg har fire barn, ei stor jente, to "små" gutter og så fikk jeg ei lita jente etter det.

Jentene har et slags mor-datter forhold da eldste er nesten 11 år eldre enn den yngste.

Men gutta er tett i alder. De er hverandres beste venner og verste fiender. Krangler og sloss som hund og katt, men forsvarer hverandre med nebb og klør om noen andre skulle diskutere med en av dem. De liker de samme tingene og har mye glede av hverandre. Skal de være adskilt en dag så går det maks en halv time for de begynner å mase om "når kommer broren min hjem".. De er veldig opptatt med å sykle, skate, og er generelt mye ute. Jentene i gata her når fort et punkt hvor de heller vil være inne på rommet, utestenger gjerne en eller to andre osv. Gutta derimot, jo flere de er, desto flere blir det på hvert lag i fotball. Er mye mer drama, baksnakking, sutring osv med jentene enn med gutta her i gata.

Og det ER praktisk å kunne arve klær og utstyr o.l ;) Jeg har spart på alt som kan brukes på nytt og begge gutta har hatt god nytte av tingene. Men nå som minstejenta begynner å vokse til så blir det ikke akkurat naturlig at hun arver gummistøvler med Spider-man osv ;) Så mye må kjøpes på nytt, og det koster...

Eldstedattera er i puberteten. Hun er for de meste enkel å ha med å gjøre, men får noen raptuser innimellom hvor jeg river meg i håret av frustrasjon. Tror innimellom det er mindre smertefullt for meg å stå og stange hodet i veggen enn å diskutere med en pubertal jente :P

Hvert kjønn har sin sjarm og hver alder har sin sjarm (og ikke minst utfordringer) ;) Jeg kan selvfølgelig ikke forstå savnet etter det ene kjønnet da jeg selv har fått begge kjønn. Men jeg har uansett samme regler, oppdrar de likt og koser og diller like mye med gutta som jentene, så jeg priser meg bare lykkelig for at jeg har fire velskapte barn :)

Endret av Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Takk for så mange fine svar. :-) :-) Har jo tenkt meg til det meste av dette selv, men det gjør veldig godt å høre andre si og mene det! :-)

Skrevet

Jeg har to smågutter som er veldig tette i alder. De er som sommerfuggel skriver, hverandres verste fiende og beste venn!!! Akkurat nå er det vel mest fiende som gjelder, hehe! Men jeg ser veldig den gleden de har og kommer til å få av hverandre. Jeg ser frem til å ha 2 sønner som er gode venner i oppvekst og tenårene! Men vi er nøye på å gi dem litt pause fra hverandre så de ikke tærer for mye på hverandre! Yngstemann er kronisk syk som gjør at han får litt ekstra utfordringer og det tror jeg påvirker hans adferd litt.

Men den søteste tingen skjedde i går: yngstemann sov og storebror var utenfor hytta og plukket årets første blåbær. Han kom inn og fikk også litt kjeks servert. Men han insisterte da på å vente til lillebror hadde våknet fordi han ville dele både blåbær og kjeks med han:) han var så søt og omtenktsom! I dag så måtte vi også vente med å koke krabbene vi hadde fått i garnet fordi det var viktig at lillebror også fikk se dem!

Slike ting gjør meg varm om hjertet, søskenkjærlighet er det fineste på jord!

Og selvfølgelig, vi slipper alt prinsesse styret! Blir helt sprø av all rosa tyll og dilldall småjenter får kledd i dag;)

Skrevet

Har selv to gutter og de leker veldig fint sammen. Har felles interesser og alltid en kompis ;)

Har selv en 2,5 år yngre bror, og vi ekte minimalt fordi vi ikke likte de samme tingene.

Glad jeg har to gutter :D

Skrevet

Mine to eldste er gutter, 2,5 år mellom dem og jeg er så glad for at de er samme kjønn. De er stort sett alltid sammen, leker med de samme tingene, finner på ting, ser de samme filmene, leser de samme bøkene osv. I dag har de lekt hele dagen sammen bare de to, syklet, kjørt skateboard, spilt fotball og hatt vannkrig.

Har en venninne med gutt og jente på omtrent samme aldre og herlighet sier jeg bare, de krangler hele tiden. Hvilken film skal de se, hvilken bok skal leses høyt, hvilket spill skal de spille på TV-spill osv osv osv. Det er typiske jenteting mot typiske gutteting, jenta griner og vil ikke se spiderman, gutter freser og hisser seg opp for han nekter å se en film som inneholder noe rosa eller jentete og sånn går det hele tiden.

Guttene mine krangler de også altså, i perioder mye, men de blir fort venner igjen og leker med de samme tingene. De deler også litt på venner og blir gjerne en stor gutteflokk som leker sammen.

Nå er jeg så heldig at jeg har fire barn, og de to yngste er jenter. Det er samme greia der. De holder alltid sammen, leker med de samme tingene, har de samme interessene, ser de samme filmene osv. Så her er søskenflokken ofte delt i to som driver med hver sine ting. Men guttene har herjet på guttevis i dag har jentene vannet blomster, solt seg og laget perlekjeder :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...