xenja Skrevet 8. juli 2012 #1 Skrevet 8. juli 2012 Hei hei, prøver å finne i frem i bæresjaljunglen. Hva er forskjellen på et bæresjal og en meitai? Er førstegangs, og lurer på om noen har noen anbefalinger?
Miss 84 Skrevet 8. juli 2012 #2 Skrevet 8. juli 2012 tettinntil.no Jeg valgte å kjøpe meitai, fordi denne kan gjerne brukes lenger + er mer skånsomt for den voksnes rygg. Tror det er best for babyen i bæresjal om den er nyfødt.. Det er en butikk i oslo som selger begge deler, så om du bor i nærheten, kan du jo dra dit å høre. Vi ventet med å kjøpe til babyen var født, for da kunne vi prøve noen forskjellige (ventet nok litt lenge, da baby var 3 mnd). Hvis du skal bære mye, så ikke kjøp babybjørn, fordi den belaster barnets rygg helt feil.
gullimagen Skrevet 8. juli 2012 #3 Skrevet 8. juli 2012 Hei:) jeg kjøpte Bæresjalet "Moby wrap" til mi jente da hun var nyfødt. hun hadde kolikk og vi måtte bære henne KONSTANT! Hun hatet bæresjalet og jeg syns også det var et ork å ta det på meg. Så dette var penger ut vinduet for vår del:) Siden hun nå har blitt så vant med denne bæringa og fremdeles skal bæres litt ofte kjøpte jeg også en "manduca" bæresele. Nå er hun 4mnd og hun elsker denne! Og den kan brukes fra nyfødt og opptil 20 kg (tror jeg det var). Den er god å ha på- og det er veldig greit å ha armene fri til å gjøre andre ting enn å bære trulte:) Bare et lite tips:) lykke til:)
Ooops I did it AGAIN Skrevet 8. juli 2012 #4 Skrevet 8. juli 2012 Mi snuppe hatet også Moby Wrap. Ropte og gråt hver gang vi prøvde. Skulle gjerne hatt noe annet enn BabyBjörn som vi har nå. Brukes kun når vi reiser med fly/på flyplasser. Men blir nokså gåen i skuldrene av den. Nå er hun 11 mnd og 8,5 kg, så kan jo ennå bæres en stund:)
Cimorene Skrevet 8. juli 2012 #5 Skrevet 8. juli 2012 Sjal er jo rett og slett et ca 70-90cm cm bredt tøystykke som er fra 3,2-5,2 m langt som skal vikles rundt din og babyens kropp for å "låse" dere fast, meitai er et firkantet tøystykke med to skulderstropper og en hoftebelte som knytes fast rundt dere. Jeg har meitai, rett og slett fordi det er lettere å lære seg å knyte den rett. Bærer både på mage og rygg, og min lille er nå 9 kg og det er ikke tungt så lenge jeg knyter korrekt. Har gått på 3 timers fjelltur uten problemer og jeg er absolutt ikke spesielt veltrent. Vevd sjal gir veldig god avlasting til bærers rygg og skuldre og gir ingen presspunkter, men er vanskeligere å lære seg, spesielt hvis du ikke kjenner noen som kan vise deg eller ikke bor i nærheten av en bæretøybutikk. Begge deler kommer i ulike prisklasser og i all verdens fargekombinasjoner, og kan brukes fra nyfødt. De tar i tillegg lite plass, så man kan ha med seg i tilfelle babyen blir grinete av å ligge/sitte i vogna (som min gjerne blir) eller bare trenger litt ekstra nærhet. Kjekt med avlasting for armene. Se på tettinntil sine nettsider som en over her anbefalte. De har omtaler av masse bæretøy og linker til flere norske nettbutikker. Du kan også stille spørsmål der inne, de har et eget nybegynnerforum. Må bare si at det er farlig praktisk med bæring altså, babyen min er med på alt mulig; middagslaging, støvsuging, hagearbeid, turer i skogen og shopping på trange butikker. Lykke til.
Hybelkanina Skrevet 8. juli 2012 #6 Skrevet 8. juli 2012 Jeg kjøpte Close Baby Carrier til førstemann. Den er veldig god fra de er nyfødte. I tillegg er den fasongsydd slik at du slipper å knote med fem meter lange tøyremser. Jeg prøvde det også og konkluderte raskt med at jeg kom til å bli sprø skulle jeg holdt på med det. Brukte den frem til ca 6 mnd. Hadde også Ergo bæresele og synes den var bedre når babyen ble tyngre. Med den får du tyngden på hoftene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå