Anonym bruker Skrevet 7. juli 2012 #1 Skrevet 7. juli 2012 Er det "vanlig" med b12 mangel innimellom? har du hatt det? Gikk den tilbake i normal verdi av seg selv, eller måtte du ta sprøyter/tabletter? Evt annet..?
Light of my life Skrevet 7. juli 2012 #2 Skrevet 7. juli 2012 Som vegetarianer får jeg ofte høre at jeg må passe på å ta tilskudd av B12, men har aldri gjort det, og har aldri hatt noen mangel. Spis sunt og variert er min "oppskrift"
Voilà Skrevet 7. juli 2012 #3 Skrevet 7. juli 2012 Jeg er også vegetarianer, men har heller aldri hatt B12-mangel. Jeg drikker soyamelk som er tilsatt B12, siden jeg ikke spiser egg eller ost - som kan være rik på B12. Også drikker jeg Vitamin Water. Et lite tips, kanskje?
Dolis Skrevet 7. juli 2012 #4 Skrevet 7. juli 2012 Jeg har B12-mangel. spiser masse mat med B12, så hos meg er det nok opptaket fra tarmen som ikke er godt nok. Går stadig på tablettkurer og blir oppgitt over legen min som bare skriver ut en ny resept når verdiene går ned. en annen lege har fortalt meg at det er veldig viktig å finne årsaken til mangelen før man begynner medisinering. her har vi ingen ledige fastleger, så jeg får ikke byttet lege heller...
bamby Skrevet 7. juli 2012 #5 Skrevet 7. juli 2012 veldig mange har B12-mangel, det kan medføre veldig redusert form, som hos meg, slakk, tung, daff osv. B12 gjorde underverker for meg! tar tabletter, også som gravid.
CaptainHindsight Skrevet 7. juli 2012 #6 Skrevet 7. juli 2012 Er også vegetarianer, men har heller ikke hatt B12 mangel. Har derimot jernmangel B12 mangel er noe jeg er VELDIG påpasselig med å sjekke ofte, siden en bekjent fikk hjerneskade som barn på grunn av det =/
marsve Skrevet 7. juli 2012 #7 Skrevet 7. juli 2012 Jeg har hatt det. Fikk noen rosa sprøyter rett i skinka og det var som manna fra himmelen. Vet ikke hva mangelen kom av men..
Lettie Skrevet 8. juli 2012 #8 Skrevet 8. juli 2012 (endret) Jeg får veldig lett mangel på b12 og jern pga lavt stoffskifte. Det hjelper ikke med veldig sunn og variert mat, for kroppen klarer ikke å ta opp all næring fra maten. Man trenger ekstremt små mengder B12 for å få nok, så om man har lavt b12 er det som regel noe annet som er galt. Jeg får sprøyter jevnlig. Endret 8. juli 2012 av Lettie
Mandalas Skrevet 8. juli 2012 #9 Skrevet 8. juli 2012 B12-mangel er vel ikke noe man har innimellom? Enten har man det eller ikke trodde jeg. jeg får jevnlig sprøyter, moren min også.
Gjest Kira med en av hver Skrevet 8. juli 2012 #10 Skrevet 8. juli 2012 Jeg har hatt det under begge mine svangerskap. Uken før siste fødsel fikk jeg 3 sprøyter, men følte ikke store forskjellen egentlig.
Hocapontas Skrevet 8. juli 2012 #11 Skrevet 8. juli 2012 Jeg får veldig lett mangel på b12 og jern pga lavt stoffskifte. Det hjelper ikke med veldig sunn og variert mat, for kroppen klarer ikke å ta opp all næring fra maten. Man trenger ekstremt små mengder B12 for å få nok, så om man har lavt b12 er det som regel noe annet som er galt. Jeg får sprøyter jevnlig.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2012 #12 Skrevet 8. juli 2012 Jeg fikk mangel på b12 pga en infeksjon i skjoldbruskkjertelen, stoffskiftet ble lavt, blodsukkeret svingte og ingenting fungerte som normalt. Ble lav på noe andre ting også, jern og var det selen tro? Jeg fikk sprøyter og ble i mye bedre form, men merket godt bivirkningen på disse sprøytene også som er uren hud og kviser...
HerGårDetUnna!!! Skrevet 8. juli 2012 #13 Skrevet 8. juli 2012 Jeg må ta sprøyter reste av livet. Har også fått uren hud og store stygge kviser.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2012 #15 Skrevet 8. juli 2012 Hvorfor mangler man b12 da? Hva kan grunnene være? Dette lurer jeg også på! For min del så mistenker jeg lavere inntak av kjøtt enn vanlig, samt lavt inntak av ost som årsaken. Hadde b12 mangel for 5 år siden også, fikk spøryter for det, så tabletter etterhvert....det rare var at de gangene jeg hadde vært sløvest med tablettene så fikk jeg mest skryt av legen for fine blodprøve resultater =/ Håper det går seg til denne gangen, ellers må jeg finne årsak. Blodprosenten min har også gått ned fra 15 til 13,9........Håper b12 mangelene er grunnen til dette????
♥ Skrevet 8. juli 2012 #16 Skrevet 8. juli 2012 Jeg har b12 mangel, og får sprøyter jevnlig. Føler ikke det funker i det hele tatt. Hvorfor får noen tabletter istedenfor?
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2012 #17 Skrevet 8. juli 2012 Jeg har b12 mangel, og får sprøyter jevnlig. Føler ikke det funker i det hele tatt. Hvorfor får noen tabletter istedenfor? Vet du årsaken til din b12 mangel? mange av dere med b12 mangel som også har irritabel tarm eller pcos?
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2012 #18 Skrevet 9. juli 2012 Jeg får B12-tilskudd fordi kroppen ikke tar opp dette så godt som den skal og det må tilføres mer. Tar sprøyter nå, men har tatt tabletter i perioder før. Det går vel ut på det samme om du tar det ene eller det andre, men jeg synes det er enklere med en sprøyte hver tredje måned enn en tablett hver dag.
hurra1234 Skrevet 9. juli 2012 #19 Skrevet 9. juli 2012 Jeg har. Tar sprøyte i rompa hver 3. md. Fikk påvist første gang i begynnelsen av 20 årene. Tok sprøyte i 1,5 år, men så ble nivået normalt noen år. Nå ca 10 år etter er det på'n igjen med sprøyter. Har ingenting med kostholdet å gjøre. Opptaket i tarmen som er problemet. Jeg gidder ikke testes noe mer enn dette. Fint at jeg får det inn med sprøyte og ferdig med det.
hurra1234 Skrevet 9. juli 2012 #20 Skrevet 9. juli 2012 Jeg hadde irritabel tarm i begynnelsen av 20-åra, men det gikk seg til, og nå har jeg ikke noe problemer. (regner ikke med nå i graviditeten. Nå er jo alt kluss
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå