Anonym bruker Skrevet 7. juli 2012 #1 Skrevet 7. juli 2012 Det begynner å bli trangt for 2-åringen å sitte bakovervendt. Så mannen vil snu setet, sette det på en av sidene (står i midten), og sette 8-åringen i midten der det er magebelte! Stolen til 2-åringen er sånn som kan festes med 2-puktssele, og vi har 3 barn, og for øyeblikket ikke råd til ny bil! Jeg nekter å sette noen av de i midten! Uten 2åringen som sitter bakovervendt der da. Sa at da sitter jeg heller bak i midten og risikerer skader, og eldste fremme. Eller at vi bare lar være å bruke bilen alle sammen! Han mener 8-åringen fint kan sitte i midten! Og at jeg ikke kommer til å få plass bak. Satt der et par ganger i vinter, fikk da plass da, og det er ikke sååå ofte vi kjører alle sammen. Og det er jeg som må sitte trangt og ikke han! Alt for at ungene sitter trygt mener jeg! Hva mener dere? Ville dere satt 8-åringen bak i midten? Hva ville dere evt ha gjort?
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2012 #3 Skrevet 7. juli 2012 Hadde tatt meg råd til ny bil! Jeg skrev at det har vi ikke råd til...
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2012 #4 Skrevet 7. juli 2012 Er det ikke påbudt med 3-punktsseler i alle bilene nå? Jeg ville heller prøvd å byttet sete til 2-åringer, og så lenge han ikke klager burde det ikke være noe problmer. Dere kjører vel kanskje ikke så mye heller, at det er en ren plage for 2-åringen? Isåfall ville jeg byttet til ny bil. Sikkerheten først, UANSETT!
Gjest peacock Skrevet 7. juli 2012 #5 Skrevet 7. juli 2012 Nei! Og aldri i livet hadde jeg vendt 2-åringen fremover heller! Om du måtte velge mellom at en 2-åring må sitte med bøyde ben eller få alvorlige nakke/hjerneskader ved kollisjon, hva hadde du valgt da?? Jeg skjønner ikke folk som går på kompromiss med barnas sikkerhet! Når det gjelder å sitte med 2-punktsele når det er mulighet for å bruke en 3-punktsele skjønner jeg heller ikke at mannen din tenker tanken engang! Hva skjer med kroppen til 8-åringen om dere krasjer? Filledukke, kanskje?
Serepta Skrevet 7. juli 2012 #6 Skrevet 7. juli 2012 Hva med å sette setet til 2 åringen framme da ? Fortsatt bakovervendt. Da kan du sitte i midten bak. Det ideelle er jo selvfølgelig om de sitter slik de gjør nå, for da er alle optimalt sikret i bilen deres. Og om dere skal snu 2 åringen (uten at jeg går inn på det), kan ikke setet festes med kjøreretningen med 2 punkt sele?
☆☆☆ Skrevet 7. juli 2012 #7 Skrevet 7. juli 2012 Så lenge det går ville jeg latt toåringen sittet bakover i midten. Om dere kan strekke det en stund til vil dere kanskje ha råd til ny bil. Undersøk muligheten for å ettermontere trepunktssele i midten..
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2012 #8 Skrevet 7. juli 2012 Ja er enig med dere.. han klager kun på lengre turer, men hvem gjør ikke det.. Og kjører lengre turer sikkert annenhver måned eller noe. Ikke det en gang.. Vi kjører korte turer daglig og da er det ikke noe problem. Og som sagt, det er ikke aktuelt å kjøpe ny bil..
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2012 #9 Skrevet 7. juli 2012 Dere kan bytte til trepunktssele i midten, kjøpe et sete til toåringen hvor han har bedre plass og kan sitte bakovervendt et par år til, eller bytte bil, det trenger ikke nødvendigvis koste så mye:-)
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2012 #10 Skrevet 7. juli 2012 Hva med å sette setet til 2 åringen framme da ? Fortsatt bakovervendt. Da kan du sitte i midten bak. Det ideelle er jo selvfølgelig om de sitter slik de gjør nå, for da er alle optimalt sikret i bilen deres. Og om dere skal snu 2 åringen (uten at jeg går inn på det), kan ikke setet festes med kjøreretningen med 2 punkt sele? Spurte samboeren min om det, men det går ikke an å snu faktisk.. Kan kun monteres bakovervendt. Men finnes det fremovervendte stoler som kan festes med 2-punktsseler? Når den tid kommer... vil ikke snu han enda.. tror han lager problem utav ingenting her Men det går jo an å sette han framme og nakovervendt på de lengre turene kanskje? Er det like trygt eller? Liker ikke at de sitter framme heller jeg da. Hvis det hadde vært opp til meg hadde de ikke kjørt bil i det hele tatt hi
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2012 #11 Skrevet 7. juli 2012 Så lenge det går ville jeg latt toåringen sittet bakover i midten. Om dere kan strekke det en stund til vil dere kanskje ha råd til ny bil. Undersøk muligheten for å ettermontere trepunktssele i midten.. Det har vi undersøkt og det gikk ikke! Jeg mener også vi kan vente en stund for om et års tid har vi råd til å bytte ut bilen håper vi
Gjest peacock Skrevet 7. juli 2012 #12 Skrevet 7. juli 2012 Hva med å sette setet til 2 åringen framme da ? Fortsatt bakovervendt. Da kan du sitte i midten bak. Det ideelle er jo selvfølgelig om de sitter slik de gjør nå, for da er alle optimalt sikret i bilen deres. Og om dere skal snu 2 åringen (uten at jeg går inn på det), kan ikke setet festes med kjøreretningen med 2 punkt sele? Spurte samboeren min om det, men det går ikke an å snu faktisk.. Kan kun monteres bakovervendt. Men finnes det fremovervendte stoler som kan festes med 2-punktsseler? Når den tid kommer... vil ikke snu han enda.. tror han lager problem utav ingenting her Men det går jo an å sette han framme og nakovervendt på de lengre turene kanskje? Er det like trygt eller? Liker ikke at de sitter framme heller jeg da. Hvis det hadde vært opp til meg hadde de ikke kjørt bil i det hele tatt hi Det går kjempebra om dere kobler ut airbagen.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2012 #13 Skrevet 7. juli 2012 Dere kan bytte til trepunktssele i midten, kjøpe et sete til toåringen hvor han har bedre plass og kan sitte bakovervendt et par år til, eller bytte bil, det trenger ikke nødvendigvis koste så mye:-) Det er bena som er problemet. Det er nesten ikke plass til de. men skjønner det bare ikke, han er ikke noe lenger enn andre 2-åringer, og ingen av venninnene mine har dette problemet med sine barn! hi:)
Serepta Skrevet 7. juli 2012 #14 Skrevet 7. juli 2012 Å ha dem frmme er like trygt som bak, ifølge trygg trafikk. det forutsetter selvfølgelig at airbag er koblet ut og at de sitter i egnet sete sÅ lenge de trenger det. Da har du en bekymring mindre. Og ja, jeg tror det finnes fremovervendte seter som kan festes med 2 punkt sele. Britax two way elite mener jeg er et av dem (men ikke sikker)
Mrs. Bouquet Skrevet 7. juli 2012 #15 Skrevet 7. juli 2012 Kjøp et nytt sete (som kan ha topunktssele) til toåringen der han sitter bedre med beina.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2012 #16 Skrevet 7. juli 2012 Hva med å sette setet til 2 åringen framme da ? Fortsatt bakovervendt. Da kan du sitte i midten bak. Det ideelle er jo selvfølgelig om de sitter slik de gjør nå, for da er alle optimalt sikret i bilen deres. Og om dere skal snu 2 åringen (uten at jeg går inn på det), kan ikke setet festes med kjøreretningen med 2 punkt sele? Spurte samboeren min om det, men det går ikke an å snu faktisk.. Kan kun monteres bakovervendt. Men finnes det fremovervendte stoler som kan festes med 2-punktsseler? Når den tid kommer... vil ikke snu han enda.. tror han lager problem utav ingenting her Men det går jo an å sette han framme og nakovervendt på de lengre turene kanskje? Er det like trygt eller? Liker ikke at de sitter framme heller jeg da. Hvis det hadde vært opp til meg hadde de ikke kjørt bil i det hele tatt hi Det går kjempebra om dere kobler ut airbagen. Da er jo det faktisk løsningen her da! Tusen takk Visste dere her på dib ville hjelpe meg hi
Mrs. Bouquet Skrevet 7. juli 2012 #17 Skrevet 7. juli 2012 Hvorfor ikke prøve et annet sete til toåringen? Med den løsningen sitter passasjeren uten airbag til vanlig, og du må sitte med magebelte. Er ikke holdbart spør du meg.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2012 #18 Skrevet 7. juli 2012 Hvorfor ikke prøve et annet sete til toåringen? Med den løsningen sitter passasjeren uten airbag til vanlig, og du må sitte med magebelte. Er ikke holdbart spør du meg. Det er ikke setet som er problemet, det er plass til bena. Det at han må sitte med bena oppetter seteryggen foran er i følge samboeren min et problem.. Jeg kjører bilen daglig, og da er det ingen på passasjer siden. Det er kun på lengre turer der vi alle kjører i lag. Jeg sitter heller med magebelte enn at ungene skal det altså!
Mrs. Bouquet Skrevet 7. juli 2012 #19 Skrevet 7. juli 2012 Men jeg har hatt 2 barn bakovervendt, den ene ble snudd når han var 118 cm og den andre som er en gjennomsnittlig 3. 5åring sitter fremdeles helt fint bakovervendt. Det som har mest å si på om beina kommer oppetter seteryggen er hvilket sete de sitter i. Er sitteputen høy vil beina henge nedover, er den lav vil beina stange i seteryggen. VI hadde nemlig en Britax mulitech, og den var så lav i sitteputa at sønnen min dovnet i beina fordi han måtte ha dem rett frem.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2012 #21 Skrevet 7. juli 2012 Men jeg har hatt 2 barn bakovervendt, den ene ble snudd når han var 118 cm og den andre som er en gjennomsnittlig 3. 5åring sitter fremdeles helt fint bakovervendt. Det som har mest å si på om beina kommer oppetter seteryggen er hvilket sete de sitter i. Er sitteputen høy vil beina henge nedover, er den lav vil beina stange i seteryggen. VI hadde nemlig en Britax mulitech, og den var så lav i sitteputa at sønnen min dovnet i beina fordi han måtte ha dem rett frem. åja! Det har jeg ikke tenkt på! Husker ikke hva setet heter, og samboeren har sovna på sofan så er ikke noe svar å få av han heller Men i følge hun vi kjøpte setet av finnes det veldig få seter som kan festes med 2-punktseler. Hvis du vet om noen så si fra!
Gjest peacock Skrevet 7. juli 2012 #22 Skrevet 7. juli 2012 britax maxway! har bare hørt bra om det og forgjengeren hi-way 2. Det kan bare brukes bakovervendt, men går til 25 kg. Vi har kjøpt maxway og skal ta det i bruk veldig snart.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2012 #23 Skrevet 7. juli 2012 Britax multitec og maxway kan vel festes med punkts sele så lenge selen ikke har rullemekanisme? Undersøk med en forhandler. Eventuelt går det kanskje an å kjøpe tre punkts sele til midten, undersøk med bil produsent, bilextra etc.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2012 #24 Skrevet 8. juli 2012 Hadde samme problemet selv, og søkte råd her inne. å bytte bil var eneste mulighet for oss, iom barna uansett innen et par år ikke kunne bruke de bakovervendte setene i topunktsbelte. Vi hadde i tillegg rullebelte (topunkts), mens bilstolen krevde faste belter. Det var ikke mulig for oss å bytte til 3 punktsbelter i bilen, det fantes visstnok ikke festepunkter for dette, så vi ville ikke fått det godkjent. Med 6 barn er det også lett å bli dømt til å "avle" fram barn, uten å ta seg/ha råd til å ta seg av dem skikkelig, og de fleste legger ordentlig bilsikring til ALLE barna innunder dette begrepet. Vi følte heller ikke vi hadde råd til ny bil, men dette er hele tiden prioriteringer. Vi hadde heller ikke råd til å miste et barn, for å si det slik. Og de hadde heller ikke råd til å miste sin mor, dersom jeg skulle sittet i midten med topunktsbelte.. Høres ut som planen deres om å la 2 åringen sitte et år til bakovervendt er veldig fornuftig. Så får dere et år på dere til å vurdere mulighetene for bilbytte. Og en vanlig bil med plass til 3 baki (med trepunkts seler) trenger jo ikke koste mye, dersom dere ikke har mange andre krav til bilen, slik vi hadde. Lykke til!
Mrs. Bouquet Skrevet 8. juli 2012 #25 Skrevet 8. juli 2012 Dette sete kan festes med topunkts. Min sønn på 3.5 sitter godt i det, og det kan brukes til 25 kg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå