Anonym bruker Skrevet 7. juli 2012 #1 Skrevet 7. juli 2012 Jeg har ei jente på 10 mnd. Jeg går på minipiller, men har ikke fått igjen mensen enda. Jeg og kjæresten min hadde sex mens jeg hadde glemt minipillene 2-3 dager. Etter dette har jeg vert kjempehormonell, bare trist ofte uten grunn. Har ikke vert slik på kjempelenge. Hadde også litt vondt i magen/menssmerte-lignende i dagene etter. Kom litt brun/rød utflod dagen etter. (sorry detaljer). Trodde jeg fikk mensen, men nei. Det som jeg lurer på er: Kan man bli gravid bare en glemme minipillene 2-3 dager? Selv om man ikke har fått tilbake mensen? Når fikk dere som går på minipilla, igjen mensen? Kan man eventuelt få eggløsning selv uten mensen? Og er det sant at viss en glemmer å ta minipilla noen dager, så må en gå på det ca 1 uke uten å glemme den, uten å ha sex for at den skal virke som den skulle? Hvor tidlig kan man eventuelt ta en graviditetstest? Unnskyld for et rotete innlegg, håper noen vil svare
LillaGorilla♥♥ Skrevet 7. juli 2012 #2 Skrevet 7. juli 2012 Ja, man kan fint bli gravid av å glemme noen piller, det holder å glemme EN. Og man får eggløsning FøR mensen, mensen kommer FORDI man har eggløsning, ikke omvendt. Så man kan bli gravid selv om man ikke har fått igjen mensen etter fødsel, siden man fint kan ha hatt en eggløsning uten å merke det. Om du kan ta en test eller ikke kommer jo an på hvor lenge siden du hadde sex. Uansett er sannsynligheten absolutt der for at du er gravid.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2012 #3 Skrevet 7. juli 2012 Om du tar bare EN pille noen timer for sent skal du bruke annen prevensjon i minst to uker etterpå mens du samtidig tar pillen til samme tid hver dag før du er sikker igjen. Minipillen er ganske sikker ved riktig bruk, men det er veldig mye feilbruk og da kan man lett bli gravid. Du kan selvfølgelig ha en eggløsning uten å ha hatt mensen enda, egget løsner jo før mensen kommer. Du har tøyset med hormonene nå og det kan hende det bare er det du merker, men du kan også være gravid. Jeg sluttet på minipillen pga bivirkninger, da var datteren min 11 mnd gammel og jeg hadde enda ikke fått tilbake mensen. Jeg ble gravid nærmest umiddelbart, bare noen dager etter at jeg hadde tatt siste pille må jeg ha blitt gravid for da jeg gikk til gynekologen ca en mnd etter ettårsdagen var jeg 8 uker på vei
ninairen Skrevet 7. juli 2012 #4 Skrevet 7. juli 2012 Tusen takk for svar Trodde en måtte glemme mange. Er ca 1 1/2 uke siden, så da er det vel litt for tidlig å ta test? Og det med å bli "hormonell", kjempelei seg/glad/trist uten noen spesiell grunn, kommer vel litt sener eventuelt?
ninairen Skrevet 7. juli 2012 #5 Skrevet 7. juli 2012 ÅÅÅ.. Jeg visste at en mÅtte ta den til samme tid hver dag, men hadde egentlig tenkt at det ikke var sÅ farlig.. tydeligvis ikke. Tror igrunn ikke at jeg er gravid. Viss jeg ikke er det, ska jeg ivertfall prøve Å ta pillene til samme tidspungt hver dag
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2012 #6 Skrevet 7. juli 2012 Minipillen hindrer ikke eggløsning, så du kan godt ha hatt en eggløsning. Det minipillen gjør er å gjøre slimet inne i livmoren seigt og ugjennomtrengelig, så sædcellene kommer seg ikke frem til egget du har sluppet. Men om du har glemt 2-3 piller er ikke slimhinnene dine like påvirket lenger og en sædcelle kan ha svømt rett inn til egget du har sluppet. Det er derfor meget mulig du har blitt gravid om dere har klart å ha sex akkurat nå du har sluppet det første egget etter forrige svangerskap. Det er veldig viktig å ta minipillen til samme klokkeslett hver dag, tar du den mer enn 3 timer for sent nedsettes virkningen og glemmer du en eller flere på samme brett er du nærmest ubeskyttet om du tilfeldigvis har eggløsning akkurat nå dere har sex. http://www.vitusapot...sjon/Minipille/ En test kan du ta ca to uker etter at dere hadde sex.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2012 #7 Skrevet 7. juli 2012 Det kan godt hende du føler deg hormonell fordi den første mensen etter svangerskapet er på vei, er vanlig at kroppen oppfører seg litt rart før den kommer. Kroppen kan også reagere litt på nedtrapping og slutt på ammingen også, mye hormoner i sving der også. Men du kan faktisk også være gravid siden du har slurvet veldig med prevensjonen. Sett på alarmen på telefonen og ta pilla til nøyaktig samme tidspunkt hver dag. Om du er ferdig med ammingen bør du gå over til skikkelige p-piller, de er sikrere siden de også stopper eggløsningen. Da blir det også litt mer slingringsmonn på tidspunktet du tar pilla.
ninairen Skrevet 7. juli 2012 #8 Skrevet 7. juli 2012 Okei. Takk for svar. Har ikke slutta å amme helt enda, men ammer bare ca 2 ganger. Er det to uker det må gå før en kan ta en test, som kan bli riktig? Skal begynne å sette på alarm for å ta minipiller fra nå av ja:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå