Gå til innhold

Høye boligpriser, hvordan har folk råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi så på et hus til rundt 4 mill. For å få satt dette i ok stand måtte det legges nærmere 1 mill i oppussing, og ihvertfall en halv i første omgang.

Hvordan har folk råd til dette? Da må man jo ha masse egenkapital..

Videoannonse
Annonse
Gjest overlord
Skrevet

Man kjøper ikke et hus til 5 mill som første bolig med mindre man har vanvittig inntekt eller høy formue. De fleste, inkludert oss, kjøper seg oppover.

Skrevet

Samme som overlord.

Vi har et hus til en verdi av rundt 4 mill nå, men da har vi jo kjøpt oss oppover.

Første huset vi kjøpte var gammelt og lite, kostet ca 1 mill. Vi bodde der i noen år, betalte ned på gjeld og oppgraderte, solgte med 500.000,- i fortjeneste.

Huset vi har nå kjøpte vi for 2 mill, har lånt ca 300.000,- til oppussing men har også oppgradert, fikset og ordnet for skattepenger, feriepenger osv uten å låne. Har betalt ned på gjeld samtidig som boligprisene har økt litt og huset har nå en verdi på mellom 3,5 mill og 4 mill alt etter hva folk er villig til å betale. Nabohuset med omtrent samme utsikt ble solgt for 900.000,- over takst for to uker siden..

Skrevet

Vi kjøpte leilighet i tomannsbolig til 4,4, oppussingsobjekt, men beboelig - pusset opp på 80-tallet sist gang. Hadde ikke mye egenkapital, men solgte den gamle leiligheten for en grei pris, så vi slapp heldigvis dyrt topplån. Jobber 100 % begge to, med inntekt på ca. 1 mill., hvis ikke hadde det jo ikke gått. Vi pusser opp litt etter litt, har tatt badet fra bunnen av, samt kjellerstua som var fæl, det gjorde vi med en gang vi flyttet inn i høst. Kjøkkenet virker, men ser jævlig ut. Det tar vi innen fem år håper jeg. Stua med herlig strie og jalla fake parkett tar vi forhåpentligvis neste år, deretter soverommene. Entreen tar vi litt innimellom. Regner med i hvert fall fem år før det blir noenlunde levelig, men da lever vi normalt og bruker ikke all fritid og alle penger på oppussing Regner med å bruke ca 1 mill til sammen på oppussing.

Skrevet
Vi kjøpte leilighet i tomannsbolig til 4,4, oppussingsobjekt, men beboelig - pusset opp på 80-tallet sist gang. Hadde ikke mye egenkapital, men solgte den gamle leiligheten for en grei pris, så vi slapp heldigvis dyrt topplån. Jobber 100 % begge to, med inntekt på ca. 1 mill., hvis ikke hadde det jo ikke gått. Vi pusser opp litt etter litt, har tatt badet fra bunnen av, samt kjellerstua som var fæl, det gjorde vi med en gang vi flyttet inn i høst. Kjøkkenet virker, men ser jævlig ut. Det tar vi innen fem år håper jeg. Stua med herlig strie og jalla fake parkett tar vi forhåpentligvis neste år, deretter soverommene. Entreen tar vi litt innimellom. Regner med i hvert fall fem år før det blir noenlunde levelig, men da lever vi normalt og bruker ikke all fritid og alle penger på oppussing Regner med å bruke ca 1 mill til sammen på oppussing.

Kan jeg spørre hvor i landet dere kjøpte oppussingsprosjekt for 4,4 mill?

Jeg sal selge huset mitt nå og har fått verdivurdering på ca 4,5 mill. Kan ikke skjønne at jeg kan få så mye for huset egentlig...

Skrevet

Vi kjøpte i Oslo, det er litt under 100 kvm, 3-roms med en liten hage. Solgte 4-roms leil i blokk for 3,5 mill inkl fellesgjeld, ca 75 kvm.

Skrevet

Vi kjøpte ikkje noko til 4 mill fordi vi ikkje har råd. Normale førstegangsetablerere har ikkje det. Difor bur vi i rekkehus, men det er jo supert det!

Skrevet

Vi har også kjøpt oss oppover. Starta med et lite oppussingsobjekt for ca 1.3 mill, pussa opp og solgt med fortjeneste (ca 250 000) etter noen år. Kjøpte leilighet til 1.7 mill som vi solgte for 2 mill (hadde da tilsammen 400 000 i egenkapital grunnet sparing i tillegg). Kjøpte rekkehus for 2.7 og solgte for 3 050 000. Siste kjøpet nå var vertikaldelt tomannsbolig for 3.7 og der skal vi bo de neste 40 åra (hadde da ca 750 000 i egenkapital) <3 Vi tar lånet på 30 år og skal betale ca 15 000 i mnd, tåler en drøy firedobling av renta. Jeg skal etterhvert opp i 100 % stilling når mini blir to år; gleder meg til det.

Skrevet

HI her, skjønner at førstegangsetablerere ikke kjøper til over 4 mill.

Men vi er godt voksne og har endel egenkapital, og tjener nesten 1 million tilsammen.

Fortsatt har vi ikke råd til dette, uten at mannen bruker alt av helger og ferier til oppussing de neste årene. (jeg er ikke god på sånt)

Og dette blir litt feil synes jeg, når vi venter små og han allerede jobber mye.

Skrevet

Har solgt vår første leilighet nå med fortjeneste på ca1 mill (bodd der i 3 år)

Jeg har i tillegg 800 000,- og mannen 300 000,- i egenkapital.

Kjøpt nytt for 5250000. Låner 3,5 mill. Inntekt på tilsammen 1,2-1,3 mill.

Skrevet
HI her, skjønner at førstegangsetablerere ikke kjøper til over 4 mill. Men vi er godt voksne og har endel egenkapital, og tjener nesten 1 million tilsammen. Fortsatt har vi ikke råd til dette, uten at mannen bruker alt av helger og ferier til oppussing de neste årene. (jeg er ikke god på sånt) Og dette blir litt feil synes jeg, når vi venter små og han allerede jobber mye.

Er jo snakk om prioriteringer da, hvor stor del av lønnen deres er dere villig til å bruke på bolig?

Vi prioriterer stor bolig siden vi har mange barn og tross alt flest hverdager hjemme, da får det gå på bekostning av dyre utenlandsturer o.l. luksus.

Vi har i dag gjeld på 2,3 mill (verdien på boligen er 3,5 så vi har god rente), men inntekten vår er "bare" på ca 650.000,- i året. Klarer vi dette klarer dere en gjeld på 3 mill altså, men da må dere prioritere hus.

Vil dere heller ha litt luksus i hverdagen, alt fra merkeklær til hyppige turer til frisøren, sydenturer osv må dere rett og slett velge dere en billigere bolig. Deres valg :)

Skrevet

Vi har kjøpt vår fjerde bolig (to hver for oss). Den kostet 7,8 mill på Stabekk. Enebolig som vi har pusset opp for ca 400.000.

På tidligere salg har vi tjent ca 3 mill, arvet 2 mill og har nå ca 2 mill i lån. Inntekt på samlet 1,4 mill i året.

Synes det er trist at det skal være så vanskelig å komme inn på markedet for mange. Vi var heldige som kom inn så tidlig.

Gjest AnneS
Skrevet

For noen priser!! Glad jeg bor i huttiheita i Trøndelag ;) Vi betalte 570 000 for stor enebolig ;) Pusset opp for ca 2-300 000 på fem år. Vi hadde ikke klart å sittet med lån på mange millioner så skjønner folk sliter andre deler av landet.

Skrevet

Vi har kjøpt oss oppover. Aldri hatt de største gevinstene ved salg, men litt har vi hatt. Kjøpte enebolig i Oslo for 3.8 mill for akkurat 2 år siden. Dette var ett skikkelig 80 talls hus som har trengt myyyyye maling. Kjøkken og bad er helt ok, selvom jeg syns det er kjempestygt. Men det får vi fikse etterhver som vi får penger.

Mine foreldre var kausjonister sa vi kjøpte. Fikk ny verdivurdering etter kun 4 mnd på 4.2 mill (vi kjøpte under takst) så da trengte vi ikke mine foreldre som kausjonister lengre og tinglyste skjøtet på nytt. Mest fordi mannen min helst ville slippe å ha dem i livet vårt sånt rent økonomisk.

Mye handler om flaks. Men også å gjøre smarte valg. Jeg er så glad for at vi kjøpte da vi gjorde, nå knappe 2 år senere så tror jeg ikke vi hadde hatt mulighet. Så er glad for våre 180kvm med boligareal:)

Skrevet

Vi startet med å kjøpe vår første leilighet som 20 åringer og bor nå i vår 4. Hadde ingen egenkapital ved første kjøp, men fikk etablererlån fra kommunen. (20 år siden). Vi har pusset opp alle boenhetene og solgt med fortjeneste. Har nå ca. 2 mill i egenkapital dersom vi hadde solgt.

Vi har aldri vært opptatt av å bo flott og har aldri hatt enebolig, kun rekkehus.

Vi ønsket å bruke penger til andre ting. Vår samlede inntekt har vært gjennomsnittlig. De første årene studerte en og den andre jobbet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...