Gå til innhold

Dere som har født for tidlig..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt obs på dette da flere påpeker at jeg kanskje får før termin.

Datteren min prøvde å komme i uke 31, men de klarte da å stoppe det etter å ha prøvd piller og intravenøst i to døgn. Uke 34 kom hun allikevel. Da med keisersnitt. Jeg ble påvist svangerskapsdiabetes og ho var stor. Ho satt i seteleie om det har noe å si. De nevnte også noe på sykehuset om at jeg hadde kort livmor tapp, 1,5 cm og den skal være 3 cm.

Dette er snart 5 år siden og jeg er gravid igjen, 27+5 i dag.

Dere som har flere barn, når kom de andre i forhold til termin? Hva er sannsynligheten for at det skal skje denne gangen?

Takker for svar jenter!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå regner jeg med de har sjekket livmorhalsen/tappen din, og at den ikke er like kort nå. Om de ikke har sjekket det, så ville jeg ha sagt at de skulle gjøre det. Det er jo sikkert grunnen til at du fikk før tiden, sist vil jeg tro. (Tappen skal være minst 3 cm, for at den ikke skal bli betegnet kort. Min var over 4 cm da jeg ble gravid)

Jeg fikk min første i uke 34. Da hadde jeg vannavgang i uke 32, men fødselen startet ikke og jeg holdet inne i to uker. Det var mest sansynlig en GBS infeksjon som utløste det. (Streptokokk B)

Nummer to gikk jeg en dag over termin med. =)

Nå er jeg gravid med nummer tre. Hun sitter i seteleie og jeg har kommet til uke 37 i dag!! =) Det sies at seteleie kan være en grunn til for tidlig vannavgang, men det har heldigvis ikke skjedd her ennå. Selv om hun sitter på huk og stadig sparker hardt nedover..

Skrevet

Jeg fikk litt dorntidlig sist, eneste forklaringen de har funnet er tidlig modning kombinert med stort barn.

Jeg skal til undersøkelse etterhvert for å sjekke livmorhalsen, men ikke fått time enda, er 29 uker. Du må kjenne littnpåmkroppen din også, kjenner du modningstegn? Stikkinger? Trekk?

Skrevet

Jeg fødte for tidlig for 1,5 år siden, uke 31 + 0. Ble innlagt med forkortet livmorhals, mellom 4 og 12 mm, i uke 29 + 5. Stanset fødselen med riehemmende intravenøst, og han kom 9 dager senere. Har lurt veldig på hvorfor dette skjedde. De kunne ikke finne noen forklaring, mulig uoppdaget infeksjon eller pga veldig mye kynnerer siden tidlig i svangerskapet.

Nå ligger jeg på sykehuset igjen, uke 30 + 2. Fått påvist forkortet livmorhals, ca. 10 mm, og fått riehemmende. Ingen påvist infeksjon eller annet.

Jeg kan ikke så mye om svangerskapsforgiftning, men har ihverfall fått høre at det er en viss gjentakelsesfare dersom du har født for tidlig før. Har din livmorhals vært like kort hele tiden, eller har den minket? Min har vært opp mot 37 mm tidlig i svangerskapet og deretter gradvis minket. Sist svangerskap ble den derimot forkortet kun i løpet av 10 dager.

Håper det går bra med deg, og at den lille holder seg inne en god stund til!!

Skrevet

De har ikke sjekket livmortappen min. Har ikke samme lege. Vet ikke om min var kort hele tiden eller om den ble det før hun kom eller da riene startet. Startet ca kl 02 på natta begge gangene.

Har ikke så mye kynnere, bare etter jeg har tømt blæra:P

Har en del stikkinger og livmøra er øm på en måte. Vondt om jeg trykker litt forsiktig på magen og noen ganger når hun beveger seg. Har fått ganske mye melk nå, hatt siden uke 20, da begynte kynnerne også. Jobber enda og gjør det iallefall ut juli. Har en jobb som er litt belastende, iallefall på bekkenet men går til fysio og manuell terapeut uklig :)

Skal til jormor 20 juli og da skal jeg snakke med henne ang å sjekke den. Skal på 3D ul på¨tirsdag i Tønsberg, er det noe jeg kan be han sjekke??

Takk så mye for svar!

Skrevet
Nå regner jeg med de har sjekket livmorhalsen/tappen din, og at den ikke er like kort nå. Om de ikke har sjekket det, så ville jeg ha sagt at de skulle gjøre det. Det er jo sikkert grunnen til at du fikk før tiden, sist vil jeg tro. (Tappen skal være minst 3 cm, for at den ikke skal bli betegnet kort. Min var over 4 cm da jeg ble gravid) Jeg fikk min første i uke 34. Da hadde jeg vannavgang i uke 32, men fødselen startet ikke og jeg holdet inne i to uker. Det var mest sansynlig en GBS infeksjon som utløste det. (Streptokokk B) Nummer to gikk jeg en dag over termin med. =) Nå er jeg gravid med nummer tre. Hun sitter i seteleie og jeg har kommet til uke 37 i dag!! =) Det sies at seteleie kan være en grunn til for tidlig vannavgang, men det har heldigvis ikke skjedd her ennå. Selv om hun sitter på huk og stadig sparker hardt nedover..

Gratulere så mye med 37 fullgåtte uker! Nå kan h*n jo komme når som helst, spennende! :)

Skrevet
Jeg fikk litt dorntidlig sist, eneste forklaringen de har funnet er tidlig modning kombinert med stort barn. Jeg skal til undersøkelse etterhvert for å sjekke livmorhalsen, men ikke fått time enda, er 29 uker. Du må kjenne littnpåmkroppen din også, kjenner du modningstegn? Stikkinger? Trekk?

Håper du får sjekka snart :) Har du noen tegn?? Hva mener du med trekk?

Skrevet
Jeg fødte for tidlig for 1,5 år siden, uke 31 + 0. Ble innlagt med forkortet livmorhals, mellom 4 og 12 mm, i uke 29 + 5. Stanset fødselen med riehemmende intravenøst, og han kom 9 dager senere. Har lurt veldig på hvorfor dette skjedde. De kunne ikke finne noen forklaring, mulig uoppdaget infeksjon eller pga veldig mye kynnerer siden tidlig i svangerskapet. Nå ligger jeg på sykehuset igjen, uke 30 + 2. Fått påvist forkortet livmorhals, ca. 10 mm, og fått riehemmende. Ingen påvist infeksjon eller annet. Jeg kan ikke så mye om svangerskapsforgiftning, men har ihverfall fått høre at det er en viss gjentakelsesfare dersom du har født for tidlig før. Har din livmorhals vært like kort hele tiden, eller har den minket? Min har vært opp mot 37 mm tidlig i svangerskapet og deretter gradvis minket. Sist svangerskap ble den derimot forkortet kun i løpet av 10 dager. Håper det går bra med deg, og at den lille holder seg inne en god stund til!!

Oi! Blir du liggende der frem til barnet kommer da? Må være slitsomt. Håper lille gullet holder seg inne så lenge som mulig, hver dag teller! Har du noen tegn til at det skjer snart? Du får vel lungemodningssprøyter i røven du da. Hold oss oppdatert! Og masse masse lykke til! :)

Skrevet
Jeg fødte for tidlig for 1,5 år siden, uke 31 + 0. Ble innlagt med forkortet livmorhals, mellom 4 og 12 mm, i uke 29 + 5. Stanset fødselen med riehemmende intravenøst, og han kom 9 dager senere. Har lurt veldig på hvorfor dette skjedde. De kunne ikke finne noen forklaring, mulig uoppdaget infeksjon eller pga veldig mye kynnerer siden tidlig i svangerskapet. Nå ligger jeg på sykehuset igjen, uke 30 + 2. Fått påvist forkortet livmorhals, ca. 10 mm, og fått riehemmende. Ingen påvist infeksjon eller annet. Jeg kan ikke så mye om svangerskapsforgiftning, men har ihverfall fått høre at det er en viss gjentakelsesfare dersom du har født for tidlig før. Har din livmorhals vært like kort hele tiden, eller har den minket? Min har vært opp mot 37 mm tidlig i svangerskapet og deretter gradvis minket. Sist svangerskap ble den derimot forkortet kun i løpet av 10 dager. Håper det går bra med deg, og at den lille holder seg inne en god stund til!!
Oi! Blir du liggende der frem til barnet kommer da? Må være slitsomt. Håper lille gullet holder seg inne så lenge som mulig, hver dag teller! Har du noen tegn til at det skjer snart? Du får vel lungemodningssprøyter i røven du da. Hold oss oppdatert! Og masse masse lykke til! :)
Takk for det :) Har fått lungemodningssprøyter, så nå vil de ikke gjøre noe mer for å hindre fødselen. Blir vel her en stund til ja ;)

Jeg ville absolutt fått sjekket livmorhalsen så fort som mulig hvis jeg var deg, og fortsatt å gå til kontroll. Hvis de oppdager at den blir for kort så kan de mest sannsynlig rekke å gi deg lungemodningssprøyter, det betyr mye! og evt også forsinke fødselen. Det er bedre å sjekke for mye enn for lite! Og med tanke på din forhistorie burde det ikke være noe problem å få time. Lykke til, det kan gå mye bedre denne gangen! :)

Skrevet
Takk for det :) Har fått lungemodningssprøyter, så nå vil de ikke gjøre noe mer for å hindre fødselen. Blir vel her en stund til ja ;) Jeg ville absolutt fått sjekket livmorhalsen så fort som mulig hvis jeg var deg, og fortsatt å gå til kontroll. Hvis de oppdager at den blir for kort så kan de mest sannsynlig rekke å gi deg lungemodningssprøyter, det betyr mye! og evt også forsinke fødselen. Det er bedre å sjekke for mye enn for lite! Og med tanke på din forhistorie burde det ikke være noe problem å få time. Lykke til, det kan gå mye bedre denne gangen! :)

Så bra du blir godt tatt vare på :) sier de noe om når h*n ca kommer?

Skal få sjekket det ja, men hvordan gjør jeg det? kan legen sjekke eller må han sende meg videre til et annet sted?

Skrevet
Jeg fikk litt dorntidlig sist, eneste forklaringen de har funnet er tidlig modning kombinert med stort barn. Jeg skal til undersøkelse etterhvert for å sjekke livmorhalsen, men ikke fått time enda, er 29 uker. Du må kjenne littnpåmkroppen din også, kjenner du modningstegn? Stikkinger? Trekk?

Håper du får sjekka snart :) Har du noen tegn?? Hva mener du med trekk?

Altså, når en får åpning, kjennes det ut som det trekker der nede, hehehe,, beste forklaringa jeg har...

Jeg har noen tegn på modning, men ikke så jeg er bekymret enda. Flergangsfødende kan gå med 4-5cm i flere uker, sa jordmor, men når det blir blir det slutt på sex og mer hvile her i heimen.

Skrevet

Fikk aldri mer enn 3 cm åpning før de tok ks jeg da så husker ikke noen trekk følelse. Skal på 3d ul på tirsdag, kan vel spørre han om å sjekke kanskje? :)

Hvilke tegn har du?

Jeg har mye "mens" smerter som ofte blir etterfulgt av luft i magen og vært litt løs siste dagene, sorry for detaljer :P

Skrevet

Jeg tror det er vanskelig for legene å si når barnet kommer for det kan visst variere veldig. Sist fikk jeg beskjed av en lege om at babyen kunne komme snart men like gjerne gå nesten til termin. Legen som skrev meg ut sa hun trodde jeg hadde født innen en uke. Jeg fødte 4 dager senere. Men jeg tok det ikke så mye med ro etter jeg ble utskrevet (de sa jeg kunne leve som normalt..), så jeg skal være mer forsiktig denne gangen for å se om det hjelper.

Når det gjelder time til kontroll kan du bare spørre fastlegen din om han kan henvise deg til en spesialist. Både spesialister og sykehuset kan sjekke livmorhalsen din (innvendig ultralyd). Det kan du helt sikkert få gjort nå når du har time, og så kan du jo høre om du kan få gå til kontroll jevnlig. Bare mas litt på dem, det må dessverre til noen ganger ;)

Skrevet

Håper iallefall du går så lenge som mulig :) Lønner seg nok å ta det med ro ja. Skal ikke til legen min på lenge, men kan ringe de på mandag. Skal på sukkerbelastning på torsdag så kan jo høre om jeg kan få noen ord med legen. Hvis ikke kan kanskje jormor henvise meg? Ho jeg går til. Skal mase jeg! Hehe.

Litt dumt å be de på 3d ul om å sjekke om det er innvendig kanskje? :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...