Gå til innhold

Hva legges til grunn for valg av dato for planlagt KS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen faste regler for når man setter en slik dato? Bestemt antall dager før termin?

Har nemlig ei lita tulle i magen som ligger med rompa ned...har ennå litt tid og håp om at hun kan snu seg seg da, men vet jo aldri. Blir i tilfelle KS hvis hun ikke snur seg. Jeg har født før termin før med mine to første barn. Ser også ut til at det er en "trend" i min familie å føde i god tid før termin, min mor og min søstre har gjort dette... Er dette noe man ser på og tar hensyn til ved valg av dato for planlagt KS? Ene søsteren min opplevde at fødselen startet før dato for planlagt KS, og endte med et dramatisk haste-snitt... Som dere kanskje skjønner er det dette jeg er redd for...! Krysser alt jeg har for at jeg slipper KS forresten, har to ålreite vanlige fødsler bak meg, og ser overhodet ikke KS som en lettvinn utvei...men må innrømme at jeg har litt angst for setefødsel...

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...dytter litt jeg... :)

Skrevet

Det er nok ikkke noe faste regler for hvordan de setter opp ks-dato, men de tar hensyn til at du har født før termin før.

Jeg ble satt i gang med min første på termindagen, 2. skulle vært et planlagt ks 7 dager før termin, men vannet gikk dagen før planlagt ks, så det ble et "hastesnitt", men kan ikke kalle det stress.

Venninnen min var 1. gangs og fikk ks-dato 10 dager før termin.

En annen venninne av meg var 2. gang og fikk også ks 10 dager før termin, tror 1. mann kom veldig nærme termin.

Det pleier å være et sted mellom 1 og 2 uker før, slik jeg har forstått.

Skrevet

På sykehuset her tar de ikke planlagt keisersnitt mer enn 10 dager før termin, det er det tidligste du kan få.

Jeg har født 13 og 17 dager før termin tidligere og ville gjerne ha keisersnittet så tidlig som mulig men det var overhodet ikke snakk om å kunne ta det tidligere enn 10 dager. Jeg skjønner det godt da, det er faktisk enkelte barn som fremdeles har umodne lunger to uker før termin, og sjansen for dårlig suging, gulsott o.l. er større jo tidligere de kommer.

For meg ble resultatet at vannet gikk og fødselen startet av seg selv 15 dager før termin, altså 5 dager før datoen for snittet. Da ble det et hastesnitt isteden, men for min del var det helt greit. Var jo ingen fare for liv og helse så alt var rolig og koselig, ingen som kavet og stresset selv om fødselen var igang. Jeg grudde meg veldig til keisersnittet og var egentlig glad for å bli kastet i det så jeg slapp grue meg mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...