Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #1 Skrevet 6. juli 2012 Har et ekstra barn med på ferie i år. Et barn vi er i familie med og som er jevngammel med vårt barn. Disse to ungene maser hele tiden, jeg vil ha, kam jeg få, jeg vil ha mer. Dette skjer bare vi nærmer oss en butikk. Jeg ga klar beskjed i formiddag om at NÅ blir det ikke kjøpt noe som helst mer som ikke er nødvendig. Ingen leker, ikke noe dill fall. Joda, begge forsto. Hva skjer? Fullt mas igjen når vi kom utenfor døra der vi bor i ferien. Når jeg sier nei tyver de, løs på mannen min, jeg hørte ha gi etter og sa klart NEI NÅ ER DET NOK og sa klart i fra til mannen at dette snakket vi om tidligere i dag. Begge unga var sure på meg store deler av dagen. Har brukt minst 1500 kr pr unge på bamser og leker på 3 dager. Kam ikke fortsette sånn. Jeg er sikker kjip men er møkk lei av dette. Barnet vi har lånt så på meg og gapet når det fikk beskjed om å hente seg drikke selv. Dette er unger på 7 og 8 år. Nå har vi trampet rundt i fornøyelsesparker og lekeland i 3 dager. Jeg er utslitt (har en kronisk sykdom) og håper de neste dagene går kjapt så vi kan reise hjem. Ikke misforstå meg, vi har det fint også. Det er dette evige maset som virkelig tar knekken på meg for jeg går hele tiden og biter tenna sammen for å ikke eksplodere. Det er forferdelig slitsomt og fra mannen er det o støtte selv om han er enig med meg når vi snakker sammen. Vi har ikke god økonomi og jeg vet at vi må være forsiktige med pengene når vi kommer hjem. Er dere strenge på hva dere bruker penger på i ferien til ungene?
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #2 Skrevet 6. juli 2012 Uansett hvor streng man er med pengene eller hvor løssluppen så er denslags masing fullstendig uspiselig og tar bort enhver glede ved å gi noe som helst. Her i huset er det masefritt, men kommer det en ekstra unge så kommer den motbydelige masinga plutselig fra både min og den andre og jeg har absolutt ingen lunte før det sprekker på denslags oppførsel.
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 6. juli 2012 #3 Skrevet 6. juli 2012 Hvis dere ikke har råd kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor dere bruker så mye penger på tøys. Si nei, og ignorer maset ta i ørepropper. Si til mannen han får ta ungene i morgen og sett deg på cafe og les en bok. Hvorfor tok dere med den ungen egentlig om det bare blir mas og uøkonomisk og kaos?
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 6. juli 2012 #4 Skrevet 6. juli 2012 Og ja glemte spm:P Jeg er ikke så streng på hva jeg kjøper akkurat i ferien, men jeg har heller ikke noen kjøpemani da, men masing er helt uaktuelt det ignoreres.
modernemann Skrevet 6. juli 2012 #5 Skrevet 6. juli 2012 Haha, regner med du tuller. Dette er jo basic grensesetting. Jeg forteller alltid barna mine (jeg er alene med 3) FØR vi går inn i butikker, lekeland eller fornØyelsesparker at mas, tigging eller sutring Øyeblikkelig fØrer til at vi snur og går hjem. Jeg har aldri, ikke en eneste gang, måttet gjØre alvor av truslene. Poenget er uansett: barn vil alltid forsØke å tØye grenser. Det er naturlig, nØdvendig, og tingenes naturlige orden. Kjærlighet innebærer av og til å sette grenser, si nei. Det behØver hverken å være slitsomt, eller fØles som mas, det er slik barn er , slik barn må være. Si bare nei med ett smil, og sett klare grenser for hva du tolererer.
sayonora Skrevet 6. juli 2012 #6 Skrevet 6. juli 2012 Ja, selv om det er ferie har vi grenser på pengebruken, selv det så klart blir litt ekstra Det blir ekstra is o.l. og hvis vi reiser noe sted så får gutten her som regel velge seg ut noe han vil ha, hvis han ser noe i butikkene, men ikke HVER dag, og i begrensede mengder (beløp). 1500,-/barn på leker o.l. på 3 dager, synes jeg høres MYE ut.
Mandalas Skrevet 6. juli 2012 #7 Skrevet 6. juli 2012 Vi bruker absolutt ikke 3000 kr på tre dager på bare leker og tull. Ikke engang i ferien nei! Jeg tenker at med en sånn start har dere lagt tillegget og satt standarden for resten av turen. "Selvsagt" maser barna etter mer og mer da..
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #8 Skrevet 6. juli 2012 Takker for svar. Tok med den ungen fordi vi da tenkte at vår hadde noen og leke med i tillegg viste vi at foreldrene ikke hadde pass til ungen da SFO er stengt og de måtte jobbe. Da ble jeg skikkelig imponert når jeg nå leste Facebook at mor dro på "husmorferie" til syden i dag. Bråbestemte seg. Ferien har vi i utgangspunktet råd til men da var det ikk meningen og bruke drøssevis med penger på tull og tøys. Har før vært på ferie og da har det holdt med en liten ting til barna våre. ( har ett barn som ikke er med oss på ferie i år av egen vilje, slutten av tenåra). Som det er nå hauser ungene hverandre voldsomt opp med denne masingen og tiggingen. Jeg har ikke vært ute for makan før. Begge er like ille. HI
Dunkelranunkel Skrevet 6. juli 2012 #10 Skrevet 6. juli 2012 Skjønner at det er slitsomt, men barn glemmer fort og ekstra vanskelig blir det jo når vanen er der fra før. Ville nok tatt den samtalen hver gang dere skal inn i en butikk o.l. Ikke som kjeft, men som en bestemt beskjed. Si hva dere skal, hva dere skal handle og hvordan du vil at handleturen skal se ut. Bli enige både med mann og barn! Før dere skal inn på lekeland f.eks så kan dere avtale at de får is etter at dere har spist, men at dere ikke kjøper drikke for det har dere med dere!? Må de være med i butikken forresten? -hvis de gjerne vil så kan jo konsekvensen være at de ikke får være med eller blir kjørt hjem ved mas. Husk masse ros hvis de er flinke. Eller hva med en gulrot som lekeplass eller sykkeltur eller noe dere syns er gøy å gjøre sammen? Hvis barnet aldri har henta drikke selv før så skjønner jeg jo at han gaper. Etter noen ganger gjentakelse så slutter nok gapinga Ville ignorert det. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #11 Skrevet 6. juli 2012 Selvfølgelig blir det litt ekstra på ferie som is, godteri etc. Men grenser må det være. 1500,- på tre dager på bamser og slikt høres ganske mye ut. Hva med å gi en fornuftig sum lommepenger som de får disponere som de vil; da lærer de verdien av penger og det de velger å bruke pengene på.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #12 Skrevet 6. juli 2012 Takker nok en gang for svar. Joda barnet er egentlig ganske selvstendig og vet at det klarer fint og hente drikke, lage seg mat og rydde etter seg. Nå tester det tydeligvis grenser. Ville ikke legge seg i kveld. Etter flere beskjeder om å legge seg fikk det til slutt beskjed om at nå var jeg lei og at neste gang jeg må be det gå og legge seg blir jeg sint. Sææærlig fikk jeg til svar. Da ba jeg barnet om å spørre mitt barn om hvordan det blir når jeg blir sint. Barnet ruslet i seng og jeg hørte da mitt barn si at du vil ikke få mamma sint nei. Da kan det hende du ikke får bli med oss andre ut i morgen. Mannen merker også at det tester grenser, men han gir for lett etter så jeg må passe på og gi han beskjed når han er iferd med å gi etter. Selvsagt skal ungene få is, men dem trenger ikke en ny ting (suvenir) for hvert sted vi er. Er på et turiststed med masse aktiviteter for unger og butikker som er myntet på dem. Jeg mener det skal være greit og gå forbi en butikk uten at det skal masse på bamser og leker. Dem fikk en Build a Bear hver, da måtte dem jo ha klær, neste dag måtte det andre barnet ha en til for da fikk det 10 til sammen. Nei, nå er det harde bud. Må bare passe litt på at ikke mannen gir etter igjen når jeg snur ryggen til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå