Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #1 Skrevet 6. juli 2012 Navnet Anders kommer vel til å dale som en sten nå, sånn som Adolf gjorde etter 1945. Fortsatt noen som het det et par tiår etterpå, men nesten ingen nyfødte fikk det navnet og det er nesten utradert i Norge i dag (det er 154 menn som har Adolf som første fornavn). Det er umulig å høre navnet Anders uten å tenke på ABB, så regner med at ingen vil gi barna sine dette navnet etter 2011? Edit: SSB sin statistikk viser at navnet var populært omtrent da ABB ble født (på vei opp), men at populariteten har stupt hele tiden siden begynnelsen av 80-tallet. Neppe noen grunn til å tro at navnet opplever en renessanse nå.
☆☆☆ Skrevet 6. juli 2012 #2 Skrevet 6. juli 2012 Tror navnet er for vanlig til å bli synonymt med terroristen for folk flest, og at populariteten kommer til å mer eller mindre følge sin naturlige kurve etter en stund..
Miss 84 Skrevet 6. juli 2012 #3 Skrevet 6. juli 2012 nei.. tror nok de fleste hadde en assosiasjon til navnet før terrorangrepet, og derfor ikke forbinder det så veldig med abb
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #4 Skrevet 6. juli 2012 Adolf var like vanlig før. Navnet Anders er ikke vanlig blant nyfødte. Det er vanlig fordi mange i ABB sin generasjon fikk det. Som sagt: Populariteten har stupt de siste 30 årene, jevnt og trutt.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #5 Skrevet 6. juli 2012 nei.. tror nok de fleste hadde en assosiasjon til navnet før terrorangrepet, og derfor ikke forbinder det så veldig med abb De fleste hadde en assosiasjon til Adolf før Hitler, fordi Adolf var et svært vanlig navn i Norge og til og med navnet på svenskekongen.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #6 Skrevet 6. juli 2012 Selv kjenner jeg ikke (til) noen andre enn ABB som heter Anders. Forbinder navnet bare med ABB. Hvis noen presenterer seg som Anders vil jeg tenke på ABB enten jeg vil eller ikke.
<3 2G <3 Skrevet 6. juli 2012 #7 Skrevet 6. juli 2012 Kjenner for mange som hete Anders til å gidde å bruke tid på det kreket som ikke fortjener det!
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #8 Skrevet 6. juli 2012 Kjenner for mange som hete Anders til å gidde å bruke tid på det kreket som ikke fortjener det! Men ville du kalt sønnen din Anders etter 2011 når mange forbinder det med ABB?
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #9 Skrevet 6. juli 2012 Jeg ville absolutt brukt Anders hvis jeg ønsket det, uten å forbinde det med Breivik. Breivik er for øvrig et stedsnavn ikke så langt fra hvor jeg bor, og det er drøssevis med folk her som har det etternavnet. Ville dog unngått Anders om jeg het Breivik til etternavn. Men nekter å forbinde stedet eller dem jeg kjenner som heter Breivik eller Anders med terroristen, så anser både Anders og Breivik som nøytrale navn. Det er hele Anders Behring Breivik-navnet som er besudlet, ikke hvert navn for seg.
<3 2G <3 Skrevet 6. juli 2012 #10 Skrevet 6. juli 2012 Sannsynligheten for at jeg får barn er lite, men for argumentets skyld så svarer jeg ja. Det at andre har fordommer skal ikke gå utover mitt valg av navn. Hadde jeg hørt på "alle andre" sist hadde sønnen min hett Sander, eller Lukas eller lignende. Og forresten, jeg forbinder ikke navnet med en fimalogo!
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #11 Skrevet 6. juli 2012 Ikke for meg. Når jeg sier Anders tenker jeg på mannen min
SmellyCat Skrevet 6. juli 2012 #12 Skrevet 6. juli 2012 Tenker bare på venninnen min sin gutt på to år. Herlige lille Anders. "Behring Breivik" er et navn jeg forbinder med terrorapen.
Lettie Skrevet 6. juli 2012 #13 Skrevet 6. juli 2012 Jeg forbinder Anders med alle Anders jeg kjenner, og jeg hadde ikke reagert om noen tok det navnet på barna nå. Man kan på ingen måte sammenligne Anders med Adolf eller Judas heller.. Tror ikke jeg hadde reagert om jeg møtte noen som het Breivik til etternavn heller. ABB derimot kommer jeg nok til å forbinde med Anders Behring Breivik...
Gjest Gul stjerne Skrevet 6. juli 2012 #14 Skrevet 6. juli 2012 Jeg tenkte faktisk ikke på abb før jeg leste hele setningen. Men jeg kunne ikke kalt min sønn Anders etter dette.
Gjest sug lut Skrevet 6. juli 2012 #15 Skrevet 6. juli 2012 Selvsagt ikke. Anders er og fortsetter å være et godt og staut norsk navn som kommer til å bli brukt.
mrsrogaland. Skrevet 6. juli 2012 #16 Skrevet 6. juli 2012 Nei. Jeg kjenner en som het Anders, som ble drept på utøya. Breivik skal ikke få ta fra han det flotte navnet. Kompissen til samboeren og fadderen min heter Anders. Tenker ikke på Breivik når jeg hører navnene. Det er deres navn.
Eeniemeenie Skrevet 6. juli 2012 #17 Skrevet 6. juli 2012 Anders nei.. Ei bekjent fikk baby i Februar, noen mnd før utøya og kalte babyen Anders. Tenker på babyen hennes da. Abb bør ties ihjel og kun omtales ved forkortelsen av navnet. Terrorister omtaler jeg aldri ved fornavn, så tenker ikke over det. Hitler er Hitler for meg, ikke Adolf.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #18 Skrevet 6. juli 2012 Hitler er Adolf Hitler for meg men Anders som navn tenker jeg ikke på ABB men på en jeg gikk i klasse med.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #19 Skrevet 6. juli 2012 Hvorfor er det så mange som bruker ABB måten å skrive navnet på, det er en kjent fimalogo, tenk på firmaet.....
Gjest Ingen skal få! Skrevet 6. juli 2012 #20 Skrevet 6. juli 2012 Navnet Anders kommer vel til å dale som en sten nå, sånn som Adolf gjorde etter 1945. Fortsatt noen som het det et par tiår etterpå, men nesten ingen nyfødte fikk det navnet og det er nesten utradert i Norge i dag (det er 154 menn som har Adolf som første fornavn). Det er umulig å høre navnet Anders uten å tenke på ABB, så regner med at ingen vil gi barna sine dette navnet etter 2011? Edit: SSB sin statistikk viser at navnet var populært omtrent da ABB ble født (på vei opp), men at populariteten har stupt hele tiden siden begynnelsen av 80-tallet. Neppe noen grunn til å tro at navnet opplever en renessanse nå. Tenker aldri på Anders som abb:-)
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2012 #21 Skrevet 6. juli 2012 Det er umulig å høre navnet Anders uten å tenke på ABB, Det stemmer ikke.
Gjest yrild Skrevet 6. juli 2012 #22 Skrevet 6. juli 2012 Tror også at navnet er alt for vanlig til å få et slikt "rykte". Jeg ville i allefall ikke tenkt på HAM selv om noen heter Anders. Tror faktisk at Brevik og ABB har blitt mer belastede navn.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2012 #24 Skrevet 7. juli 2012 Det er umulig å høre navnet Anders uten å tenke på ABB, Det stemmer ikke. Jo det stemmer. Anders er et navn som forbindes med en paranoid ekkel sionist.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå