Gå til innhold

Ettåringen slår og biter :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 15 mnd som VELDIG ofte slår og biter. Han har foreløpig et svært begrenset ordforråd, og har ikke fått plass i bhg enda. Når pappaen eller jeg sier strengt "nei" når han slår, så bare ler han høyt og slår igjen. Han er også veldig på å klype oss hardt; vi ser ofte i øynene hans at han blir "full av f**** (i mangel av et bedre ord på verdens herligste gutt), og at han så strekker seg ut for å være voldelig mot oss.

Det eneste som fungerer er å sette ham ned, og nekte å ta ham opp igjen når han da hyler/sutrer, og å pense oppmerksomheten hans over på noe annet. Men er han ikke stor nok til å skjønne "nei" nå, uten at vi må avlede over på noe annet hele tiden? Det er svært få ting som han ikke får lov til, vi er bevisste på å velge våre kamper, men vold har vi jo selvfølgelig nulltoleranse mot.

Det virker rett og slett ikke som om han skjønner "nei", evt har han ingen respekt for oss? Han får veldig mye omsorg og nærhet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Sånn var datteren min på den alderen også, enda hun hadde et veldig godt språk. Hun gikk også i barnehagen, og det var helt forferdelig å høre at hun hadde bitt eller slått andre barn.

Jeg tror det er deres måte å teste ut litt grenser på, så det er viktig å være konsekvent på måten dere reagerer på det på. Vi prøvde faktisk å overse det en periode (dvs at hun ikke fikk noe oppmerksomhet), og det fungerte ganske bra. Men det var etter hundreogørti forsøk på å fortelle at det hun gjorde var galt.

Uansett, det går heldigvis over :)

Skrevet

Uff ja, det er demotiverende å si bestemt "nei, du får ikke slå, fordi det gjør vondt" 500 ganger per dag uten å se noen som helst effekt eller fremgang. Bare en storglisende unge som ler og gjentar det han ikke får lov til... Det blir som du sier; etter hundreogørti strenge og bestemte "nei, du får ikke slå" så begynner vi bare å vri oss unna slagene i stedenfor, da det skjer hvertfall 40-50 ganger daglig at han klyper/klorer/biter/slår oss, og vi ikke orker å disiplinere en unge i timevis hver dag når han bare tror vi leker med ham... Han er forøvrig en blid gutt, men veldig sta.

TS

Gjest Mentha
Skrevet (endret)

Her prøver vi å vri det over på noe annet. F.eks hvis han biter i armen så sier jeg (med vanlig stemme) "au, nei ikke bite, det er ikke lov. Kan du stryke på mamma?" Da smiler han stort og stryker på armen i stedet, og så får han masse ros og kos, og da er bitingen glemt.

Om det er en "kosher" måte å gjøre det på vet jeg ikke, men det funker her i alle fall.

Endret av Mentha
Skrevet

Takk Mentha, skal utprøves i morgen den dag :)

TS

Skrevet

Akkurat det gjorde vi med vår gutt også, Mentha. Nå er han blitt verdensmester til å gi klem.

Jeg jobber på småbarnsavdeling og det er slik vi jobber hele tiden: viss vi ser et barn er på veg til å slå, skubbe bite sier vi : kan du klappe, kan du gi klem? Og så MYE ros den gode handlingen. Funker som bare tusan;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...