Gå til innhold

Bekymringsmelding. Litt hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vi har ett barn på litt over 2 år, og har hatt barnet i barnehage i ett år. Barnet har vært mye syk dette året i barnehagen. Vi skal nå om 3 uker i ny barnehage, fordi vi har flyttet. Nå den siste uken før den gamle barnehagen stengte har den pedagogiske lederen for mitt barn sendt en bekymringsmelding til bv, fordi hun mener barnet er engstelig i større grupper av barn og i stelle situasjoner. Vi har hatt en runde med dette, da dette startet opp etter nyttår, hvor vi midlertidig bodde hos mors foreldre. Vi be da enige om å kontakte ppt for å få en vurdering derfra. I mars ble barnet mye sykt og var borte fra barnehagen i en lengre periode, da barnet hadde halsbetennelse og falsk krupp. Vi hadde da flyttet.

I april, da han startet tilbake i barnehagen, var denne pedagogiske lederen ikke der i en lang periode pga sykdom osv. Vi fikk tilbakemeldinger på at ting var mye bedre med barnet i alle sammenhenger. Vi fikk innkallelse til ppt, var en runde der, og fikk ett skriv om at det ikke så ut som at problemene var så store at de ville sette inn noen tiltak.

Helt frem til for to dager siden, hvor alle har sagt at alt er så bra, får jeg beskjed av styrer i bh at de har sendt en bekymringsmelding til bv, siden de har begynt å se tendenser til engstelse igjen. Dette var da de siste ukene i Juni, hvor barnet kun har vært 3 dager i barnehage, hvorav en dag av de barnet ble sendt hjem pga omgangssyke.

Ped leder møtte ikke opp på møtet med ppt, og ped leder, som har stått for denne bekymringsmeldinga var heller ikke tilstede da vi hadde dette siste møte med styrer, siden hun har gått til ferie.

Hva nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første får du en lite hyggelig sommerferie, men det har du nok skjønt. I slutten av august vil nok Bv starte en undersøkelse, der de innhenter opplysninger fra lege, helsestasjon, barnehage, og andre aktuelle etater.

Det vil jo bli rotete når Bv skal ta kontakt med barnehagen, og finner ut at barnet egentlig ikke går i den barnehagen lenger!

Så da må de også forholde seg til den nye barnehagen. Men meldingen fra den tidligere barnehagen vil bli arkivert, og de vil kanskje ta en samtale med hun som skrev den.

Hvor lenge undersøkelsen vil vare, er vanskelig å si, men en typisk undersøkelse kan vare i hele 3 måneder.

Synes de ikke det er grunn til bekymring, kan de trekke seg tilbake tidligere.

Bare det å få hjemmebesøk fra Barnevernet, kan skape angst. Men det skjønner ikke disse dumme kyrne.

Skrevet

btw, har lest at Bv må vedta om de skal starte undersøkelse innen en uke etter mottatt melding.

Men jeg tror at kun barnevernsvakten er tilstede om sommeren, og det spørs om de/den kan vedta slikt.

Jeg vet ikke om Bv kan starte undersøkelser etter sommerferien, på meldinger som kom inn i begynnelsen av sommerferien.

Kanskje de kan påberope seg at de mottok meldingen midt i fellesferien, og ikke kunne ha noen møter da.

Dette kan du være litt oppmerksom på, og spørre når de mottok meldingen og når de vedtok å starte undersøkelse. Hvis de har gjort feil, kan du klage til Fylkesmannen. Men, man ønsker jo også å holde en lav profil og ikke provosere for mye.

Lykke til!

Skrevet

Ut fra det du sier synes jeg denne bekymringsmeldingen er litt rar. Altså, jeg mener barnehagen burde ha hatt en bedre dialog med deg før de sender mld til barnevernet(og jeg er av typen som mener det blir sendt for lite mld til barnevernet). Har de noen gang spurt deg hva du tror er grunnen til denne engsteligheten, og eventuelt hva du har gjort med det?

Barnevernloven er slik at fra barnevernet mottar ei mld til de avgjør om de skal undersøke eller ikke skal det kun gå ei uke. Hvis de bestemmer seg for å undersøke, kan de bruke tre mnd på dette. Innen disse tre mnd skal det avgjøres om tiltak skal settes inn eller ikke. I noen tilfeller kan dette ta seks mnd, men det er bare ved forhold i hjemmet, feks at dere drar på ferie el. IKKE forhold i barnevernet, altså ved sykmelding el av deres ansatte.

Jeg synes ikke du skal gå å tenke på dette og la det ødelegge sommeren din! La de undersøke om de velger det, og finn ut sammen med barnevernet hva som er den beste løsningen for deres datter :-D

Skrevet

Hvis barnehageansatte frykter at foreldrene er årsaken til engstelsen, vil de ikke være interesserte i å høre på hva foreldrene har å si.

Skrevet

Hei. Takk for flotte tilbakemeldinger. Det jeg prøver å si er at hun ped lederen har vært ute etter oss siden dag en. Jeg har kanskje virket usikker rundt henne, da hun har stilt veldig mange "rare" spørsmål. Det står jo selvfølgelig mer i denne meldingen, men vil ikke gå konkret inn på det. Men det går mer på engangstilfeller av småting. Men det meste med unntak av en ting, har jeg lege og helsestasjonen bak meg på. Den siste tingen, legger jeg meg flat på. Når det er sagt, så er det ingenting alvorlig. Dette ble gjort og vi ble veldig overraska, da ped leder burde kunne stå for hva hun sier. Og jeg vet ikke egentlig om det har noe å si, men hun er nyutdanna. Og jobber sitt første år som ped leder.

Det vi som familie reagerte på, var at de stadig gjentok det med at barnet var engstelig i stelle situasoner, og skriker når barnet skal ha ny bleie osv.

Det som også engster oss, er at ingen av disse tingene, verken stellesituasjoner eller sosial engstelse ser vi her hjemme. Og det er jo sinnsykt beleilig for dem at de gjøør dette, så de er sikkre på at barnet ikke vil bli observert i DEN barnehagen, når det faktisk er mulig at det er noe der han engster seg over. Som sagt, vi har ikke sett noe av hva de beskriver, og vi takket ja til at de skulle kontakte ppt, for å få en videre oppfølging på dette, men de sa at barnet ikke trengte det..

Jeg blir nesten sliten av å tenke på det. Men vi vet best selv, og barnevernet er mer enn velkommene til å komme på besøk hit, og stille oss de spørsmålene de vil, vi er gode foreldre, og vi har alt på det rene. Og om det er noe vi kan gjøre for å forbedre oss, så vil vi selvfølgelig gjøre det, og jeg er ikke på noen måte redd for dem, men det er bare en fryktelig slitsom situasjon å bli satt unødvendig i.

Skrevet

Og bare for å legge til noe. Vi gjør feil som foreldre, men da gjør vi det ikke en gang til. Vi lærer av de feilene vi gjør og lever videre :)

Skrevet

Det burde være en stor fordel for dere at ppt mener at saken ikke er noe alvorlig!

Men det viktigste for deg nå er faktisk å tenke minst mulig på dette, fram til august.

Eventuelt kan du søke på nettet etter advokat, men det er ikke sikkert det er nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...