Anonym bruker Skrevet 5. juli 2012 #1 Skrevet 5. juli 2012 Jeg flyttet sammen med samboeren i hans hus for 2år siden. I mars i år, kjøpte jeg meg inn med en halvpart. I januar spurte naboen(tomannsbolig), om det var greit at de bygget på garasjen sin, og dermed kjøpte 20kvm av fellesarealet ute. Dette var så klart greit for oss, og ut i fra kvm pris, så ble det 46000kr. Det har ikke blitt gjort noe mer med det, og denne uken ville de begynne på arbeidet. Samboer fikk pengene på konto i går. Han mener pengene er hans, og vil bruke de til å betale ned på billånet. Jeg mener at det er våres penger, selvom forespørselen kom før jeg på papiret eide huset. Kjøpet ble første gjenomført denne uken. Er jeg urimelig her? Jeg har ikke nevnt for noe for han, men jeg mener det er mer riktig å sette pengene på vårt felles huslån.
Fru_Heidi Skrevet 5. juli 2012 #2 Skrevet 5. juli 2012 Klart du skal ha din del. Om han må betale ned noe så betal ned på huset dere har sammen da..
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 5. juli 2012 #3 Skrevet 5. juli 2012 (endret) For meg blir slike problemstillinger så snodige fordi vi har felles økonomi da vi anser oss som en familie der det ikke er noe "mitt" og "ditt, men bare "vårt". Så ut i fra mitt synspunkt er det dermed mye mer logisk å betale ned bilen så fort som mulig siden det er et tapsprosjekt og utgjør en større sum som må betales på hver måned enn tilsvarende reduksjon på huslånet. Men om dere har adskilt økonomi så er det vel rimelig at dere skal dele pengene mellom dere. Endret 5. juli 2012 av Alva♂♂♂♀
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 5. juli 2012 #4 Skrevet 5. juli 2012 Når dere eier det i sammen nå, med en halvpart hver, så skal selvsagt også du ha halvparten av summen.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2012 #5 Skrevet 5. juli 2012 Må si meg enig med Alva her. Hvis dere har felles økonomi, som de fleste familier har, så er jo dette felles penger. Og da syns jeg det er veldig fornuftig å betale ned billånet siden det er et utrolig dyrt og kjedelig lån.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2012 #6 Skrevet 5. juli 2012 Hvis den summen du kjøpte deg inn for er halvparten av verdien av hus og tomt medregnet den biten naboen nå har kjøpt er selvsagt halvparten av pengene dine. Om derimot summen for dette kjøpet allerede var fjernet før du kjøpte din del slik at du kjøpte deg inn i forhold til verdien av tomten slik den står idag etter at naboen har kjøpt denne delen er pengene hans.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 5. juli 2012 #7 Skrevet 5. juli 2012 Jeg må innrømme at jeg tenker som Alva. Er ikke bilen DERES, ikke hans? Her hos oss eier vi iallefall alt i fellesskap. Og all gjeld (inkludert hans kredittkort og min lånekasse-) er også VåR gjeld. Dog forstår jeg deg dersom han er en type som skal ha alt for seg selv og tuske til seg mest mulig uten at det kommer deg til gode. Hvis du har grunn til å tvile på hans motiver bør du kreve at boliglånet nedbetales, men om det er ståa, skjønner jeg ikke helt hvorfor du gidder være sammen med ham i utgangspunktet..
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2012 #8 Skrevet 5. juli 2012 Taksten er nå fra november, før det ble forsespørsel om kjøp. Felles økonmi har vi noenlunde, betaler likt på regninger, og betaler det andre nødvendige hips om haps. Vi har hver sin bil, og jeg synes ikke det er noe særlig å spnse nedbetalingen av hans nye leketøy (han har en stasjonsvogn og har nå kjøpt seg en porche 2-seter, som han har lån på). Får jo ikke kjøre bilen engang, hehe. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå