Gå til innhold

– Altfor få sparer til barna sine!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes det er fint for de som har mulighet til å spare til barna sine. Men det virker til tider som at noen mener at det er et krav når man er blitt foreldre.

Det viktigste er at barna får en god oppvekst med kjærlighet, omsorg, klær å ha på seg hver dag og mat på bordet. Ikke at foreldrene sparer

Selv har ikke mine foreldre spart penger til meg å jeg kjøpte meg hus med mannen da jeg var 19 år, nå har vi bil å barn i en alder av 23 og 26 år. Vi klarer oss kjempe bra uten at noen har spart penger til oss.

Man må se ann sin egen økonomi om man kan ta seg råd til det eller ikke. Man er like fullverdige foreldre uten å spare.

Skrevet

Ok. Jeg for min del velger å prioritere hele familieøkonomien. Mine foreldre sparte aldri til meg, men jeg har allikevel nettopp kjøpt meg rekkehus i Oslo i en alder av 25. Har eid leilighet i noen år før det. Har fått hjelp av foreldrene mine, men mesteparten er pga jobbing og sparing.

Skrevet
Jeg syntes det er fint for de som har mulighet til å spare til barna sine. Men det virker til tider som at noen mener at det er et krav når man er blitt foreldre. Det viktigste er at barna får en god oppvekst med kjærlighet, omsorg, klær å ha på seg hver dag og mat på bordet. Ikke at foreldrene sparer Selv har ikke mine foreldre spart penger til meg å jeg kjøpte meg hus med mannen da jeg var 19 år, nå har vi bil å barn i en alder av 23 og 26 år. Vi klarer oss kjempe bra uten at noen har spart penger til oss. Man må se ann sin egen økonomi om man kan ta seg råd til det eller ikke. Man er like fullverdige foreldre uten å spare.

Jeg er enig i at man er likeverdig foreldre uten å spare til barna, men boligmarkedet var noe ganske annet for bare 4-5 år siden og utviklingen har ikke akkurat stanset. Du sier heller ikke noe om hvor dere har kjøpt huset. Jeg regner med artikkelen her var mer myntet på bolig i byer som begynner å bli relativt dyre og derfor gjør det neste umulig for unge uten foreldre i ryggen å komme seg inn på boligmarkedet.

Skrevet

Jeg syns det er altfor mye fokus på å spare til ungene. Hva skjedde med å få seg en jobb, opprette en bsu og være klar til boligmarkedet når man er ferdig å studere? Heller legge til rette for at ungene kan bo hjemme mens de studerer og har en deltidsjobb, enn å spare så de slipper å ta ansvar selv.

Skrevet

Om man ønsker at barna skal eie egen bolig før man selv dør, så er det fornuftig å spare til barna. Man trenger ikke ha tusenlapper tilgjengelig til bøssa hver mnd, men man kan like gjerne legge en tier der.

Alt er bedre enn ingenting

Skrevet
Jeg syntes det er fint for de som har mulighet til å spare til barna sine. Men det virker til tider som at noen mener at det er et krav når man er blitt foreldre. Det viktigste er at barna får en god oppvekst med kjærlighet, omsorg, klær å ha på seg hver dag og mat på bordet. Ikke at foreldrene sparer Selv har ikke mine foreldre spart penger til meg å jeg kjøpte meg hus med mannen da jeg var 19 år, nå har vi bil å barn i en alder av 23 og 26 år. Vi klarer oss kjempe bra uten at noen har spart penger til oss. Man må se ann sin egen økonomi om man kan ta seg råd til det eller ikke. Man er like fullverdige foreldre uten å spare.
Jeg er enig i at man er likeverdig foreldre uten å spare til barna, men boligmarkedet var noe ganske annet for bare 4-5 år siden og utviklingen har ikke akkurat stanset. Du sier heller ikke noe om hvor dere har kjøpt huset. Jeg regner med artikkelen her var mer myntet på bolig i byer som begynner å bli relativt dyre og derfor gjør det neste umulig for unge uten foreldre i ryggen å komme seg inn på boligmarkedet.
Vi har nok ikke kjøpt hus der markede har de høyeste prisene. Men vi har klart det uten problem uten noe hjelp.

O g det er jo sant som du sier at det virker som at det ikke kommer til å bli lettere med tiden, heller vanskligere.

Men om økonomien sier at det kommer til å gå utover barnets hverdag med f.eks at de må kutte ut middager for å kunne spare så hadde jeg heller valgt middag til barnet hver dag også ta resten med tiden som kommer.

Syntes ikke at man skal revurdere å få bare bare fordi man ikke kan spare.(det er ikke blitt nevt i denne tråden, men tidligere er det kommet såpass krasse meninger om det)

Skrevet

Jeg synes det er viktig å spare til barna, men har full forståelse for at ikke alle har råd til å spare, uansett hvor lite (eller mye) det er snakk om. Vi har til nå spart 100kr i måneden til datteren vår på 3 år, da jeg har vært student disse årene. Nå har vi derimot råd til mer, men med tanke på at planen er å få 4 barn, så klarer vi heller ikke å legge av 1000kr hver måned til hvert av barna. Dette blir jo 4000kr i måneden, noe som er ganske mye penger for to personer med "normal" inntekt, huslån, billån og barn å forsørge. Tenker at vi legger oss på 500kr måneden (og at eldstemann får "tilbakebetalt" 400kr per måned for de årene vi har spart til nå), og heller bruker de resterende 2000kr hver måned på å sikre barna våre det de trenger nå. Da kan vi samtidig klare å spare litt selv til uforutsette ting som skulle dukker opp underveis...

Vil bare avslutte med å si at jeg synes ikke at det er noe krav at foreldre skal spare til barna, det viktigeste må være å ta seg av barna sine her og nå. Det blir feil å "kreve" at man ikke bør få barn før man har så god økonomi at man kan klare både hus, bil, livsstil og en storslått sparing til hvert av barna...

Selvsagt ser jeg på det som en lur investering nå, med tanke på hvordan boligmarkedet utvikler seg, men som sagt; man må leve etter den økonomien man har.

Skrevet

Jeg synes altfor mange sparer altfor mye til barna;) Hva skjedde med å stå på egne bein og klare seg selv. Begynne i det små og bygge seg oppover... JEG tror vi får en generasjon som blir enda mer bortskjemt mtp det MATERIELLE enn vi noen gang tidligere har sett.....-og som kanskje mangler andre vesentlige ting i det å bli et godt,empatisk og takknemlig menneske. Sønnen vår flyttet hjemmefra for første gang igår. Han leier en liten leilighet sammen med kjæresten. Han er ferdig lærling om et halvt år, og lønna er deretter. Når han har bodd der en stund, og er ferdig utlært, vil han tjene like mye som oss,, og kan skaffe seg sin egen bolig med sin egen gjeld sånn som foreldrene:) Det blir helt strålende det der....

Skrevet

Problemet er vel heller at altfor mange sparer slik at boligprisene er blitt slik de er. På den annen side øker lønninger etc også og kan man stille som kausjonist med verdi i nedbetalt hus og hytte holder det som regel i massevis. Dessuten må det en utbygging til, alternativt bedre kollektiv system, så jeg tror vel egentlig ikke det er SÅ stort problem om en 20 års tid da mine barn skal ut på husjakt

Skrevet

Selvfølgelig sier DNB dette.. De vil jo selge dyre spareprodukter.

Vi sparer litt til ungene, men i mitt navn. Pengene skal ungene få når de skal kjøpe egen bolig. Mine unger er ikke døpt, så de har ikke en fet egen konto heller, men jeg tenkte at de kunne være med å åpne det selv når de kommer i skolealder, slik at de kan spare bursdagspenger og ukepenger selv, og slik lære seg om økonomi. Jeg tror det er mye viktigere enn at de har en fet konto når de blir voksne.

Når det er sagt, så sparer vi på den måten at vi kvitter oss med lån, og dermed kommer til å ha veldig god økonomi til å hjelpe dem når den tid kommer.

Skrevet

Vi sparer ikke til barna, men sparer i egen bolig og i fond til hele familien.

Når den tid kommer at ungene trenger hjelp vil vi sitte godt i det, i tillegg vil vi vel desverre på den tiden ha fått arv fra i alle fall det ene settet av foreldrene våre :(

De er også enearvinger til den ene tanten deres.

Skrevet

Jeg sparer heller ikke spesielt til barnet. MEN den dagen hun trenger hjelp, så skal hun få det. Det mååå jo ikke stå på en konto i barnets navn. Jeg klarer fint å spare uten at pengene skal sperres på en egen konto til barnet.

Og som anonym over her har som situasjon. Det er nok av midler i familien totalt sett etterhvert som eldre generasjoner faller fra. (ikke at jeg ønsker det, men det er nå en gang slik naturen fungerer)

En for stor sparekonto kan frarøve barnet muligheten for stipend i lånekassen.

Skrevet

Problemet med fremtidige huskjøp til våre barn er jo at bankene skal kreve 10% egenkapital (eller noe i den duren).

Derfor kan man ikke sammenlikne hva vi måtte klare sjøl og hva de kan klare sjøl.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...