Gå til innhold

I uke gammel baby som ikkje finner roen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ka skal eg gjere? Han har fått godt med pupp men når eg legger han i vogne sliter han med å finne roen.. Leiter etter tutt får den men dytter den ut nesten med en gang.. Vugger litt på han og kanskje eg får han til å sove Max 30 min og da er det opp å puppe igjen... Om natte ligger han inntil meg og sovner ved puppen... Hvorfor finner han ikkje roen? Er slitsomt å ikkje kunne gjere noke i huset alt forfaller rundt meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ka skal eg gjere? Han har fått godt med pupp men når eg legger han i vogne sliter han med å finne roen.. Leiter etter tutt får den men dytter den ut nesten med en gang.. Vugger litt på han og kanskje eg får han til å sove Max 30 min og da er det opp å puppe igjen... Om natte ligger han inntil meg og sovner ved puppen... Hvorfor finner han ikkje roen? Er slitsomt å ikkje kunne gjere noke i huset alt forfaller rundt meg...

Senk forventningene! De første to ukene er ofte et mareritt, og du bør helst sitte i sofaen med den lille oppå deg og bli vartet opp om det er det som er nødvendig!

Skjønner det er slitsomt.. Men min første var mye lik som det du beskriver. Noen barn har ekstra behov for nærhet i begynnelsen - de er jo vant til å være inni deg!

Bare husk at det blir bedre!

Skrevet

. Du skrev det jo selv tenker jeg,han er jo bare en uke...de er jo vandt til og ligge inni magen. Ikke aleine i en seng eller bag.
Skrevet

Prøv å pakk litt godt rundt han, sånn at han ligger trangt. Men som de andre sier her, så er han bare en uke og trenger deg ekstra nå :) Det vil endre seg. Min sov godt når han ble trillet og når han sto ute og sov. Han sto etterhvert ute nesten uansett vær, for der sovnet han best.

Skrevet

Det er ingen skam i å ha det litt rotete når baby er 1 uke gammel.

Det blir bedre etterhvert.

Skrevet

Skjønner og veit at dei første ukene kan være tøffe og eg kan ikkje klage for han er jo snill og rolig uten om at han ikkje vil sove.. Men hadde vert deilig å kunne gå på do eller ta seg en dusj uten å høre han skrike. Er jo ikkje bra at dei ligger å skriker når dei er så små... Så derfor eg blir litt fortvila...

Skrevet

Skjønner frustrasjonen din. Har du på han nok klær? Selv om det er sommer ute, blir de små fort kalde. Jeg bruker bare ull på min som er 3 mnd. Også lurt å pakke de godt inn. Legg et teppe utover på sofaen, legg baby oppå, og brett d rundt han.

Eller kanskje han er for varm? Ikk lett å være liten, og ikke kan si fra hva det er for noe.

Men noen babyer er bare urolige. Senk kravene til husarbeid, og vent med det til mannen kommer hjem.

Bæresele er forresten en fin ting. Da får man både bysset og hengt opp klær samtidig :)

Skrevet

Er du sikker på at han får nok mat?

Syns ikke det er normalt at en på 1 uke sover maks en halvtime i strekk.

Jeg ville prøvd å gitt litt tillegg og sett om det hjelper, vet om mange d har vært tilfelle for.

Skrevet

Det er bare sånn det er. Her er mine erfaringer og tips. Dette gjelder ikke alle selvsagt, men snakker for meg selv.

Smokken. Hold den i munn på baby. Som helsesøster sa: noen babyer vil ikke ha, men det får ikke babyen bestemme enda. Hold smokken litt i munnen. Du skal selvsagt ikke presse på om han NEKTER. Men han trenger å bli vant til den. Min gutt spyttet den mye ut i starten, men da tok vi den bare inn igjen. Nå er han 6 mnd og kan ikke leve uten smokken. Den er en stor trygghet for han, han blir rolig, og sovner godt med smokk. Vært til stor hjelp for oss. Fortsett å prøve :)

Om babyen er urolig, så gjør det så trygt som mulig. Noe som funket for oss var å (selvsagt ikke kle på han så han blir FOR varm), men hold babyen varm. En lue og et pledd rundt kan hjelpe veldig på å finne roen. Han har vært i magen og vant til å ha det tett, omhyllende og varmt.

Sørg for at babyen sover med jevne intervaler. En overtrøtt baby kan være slitsomt for både deg og babyen og når han først har blitt overtrøtt er det vanskelig å få han til å sove. Prøv å ha babyen mett før han skal sove. Mett mage er den beste sovemedisin.

Der han skal sove, sørg for at det er lunt. Vi brukte vognbaggen den første tiden. Da er det lunt, godt, varmt og litt mørkt.

Babyene er jo skremte av den ny verden, så ikke så rart at de ikke finner roen egentlig. Alt er nytt, ukjent, nye sanseopplevelser hele tiden. Prøv å holde ting så rolig du kan rundt babyen.

Det er ikke en magisk løsning, egentlig. Babyen knytter båd til deg for hver dag, og det er det som gjør ting bedre. Han blir tryggere, kjenner deg igjen, stemmen og lukten av deg. Så fort han blir mere vant til deg og omgivelsene så blir det nok bedre.

Husk på at de første ukene ER tøffe, men vet du hva? Det BLIR BEDRE! Stol på det. Det er hormoner, mye vondt, blødning, melkespreng, skriking, lite søvn, stress og følelsesmessig kaos. Babyen skriker oftere, har mye luft i magen og krever mye. Syntes også de første ukene var tøffe. Men så ble vi vant til hverandre.

Min gutt er 6 mnd og alt er bare flott.

Du må også huske på at nattevåk ikke nødvendigvis varer for alltid. Min gutt våkner nesten hver time på natten den første måneden. Men så ble det bedre. Når han va 3 mnd så sov han helt rundt som regel. Nå er han 6 mnd og sover fra kl 20.00 til klokken 07.00 :) Har aldri luft i magen, er blir og fornøyd og sovner lett i sprinkelsengen sin, både på dagtid og natt. Så når du blir sliten, så husk på det mange sier, for vi sier det av en grunn: Det blir BEDRE. Lykke til og kos deg med babyen din. Gratulerer som mamma :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...