Gå til innhold

Jeg er pissredd for bikkjer!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

... Og denne saken om to bikkjer som gikk til angrep på en toåring skremmer vettet av meg. Alle sier de har "verdens snilleste hund", men jeg har sett det de kaller "verdens snilleste hund" gå til uprovosert angrep før. Bikkjer er uforutsigbare og skumle i mine øyne!

Og jada, jeg vet at hundeeieren og "oppdragelsen" av bikkjer har mye å si, men jeg stoler ikke på en bikkje selvom eieren sier han har full kontroll på den. Hundene kan sikkert "lese" min skepsis og frykt, og det gjør helt sikkert ikke saken noe bedre.

Hvorfor kan ikke alle hundeeiere bare akseptere at noen er som meg; usikre og redde for hunder. Hvorfor skal de alltid forsøke å overbevise meg om at hunder ikke er farlige og at akkurat deres hund, den er "verdens snilleste og ville aldri skadet en flue, engang"?!

Dagens utblåsning fra meg fra sengekanten...

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Uansett dyr er det eierens ansvar å sørge for at de ikke er til sjenanse for andre. Det gjelder løse hunder såvel som pissekatter.

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Jeg synes det er kjempe synd at noen er så redd for hunder. Moren min var slik da jeg var ung. Gikk omveier for å slippe og gå forbi hus hun visste hadde hunder som kunne være løse osv. Det er skikkelig slitsomt å være slik.

Men hun ønsket ikke å overføre denne frykten til oss, så da jeg var ca 12 år kjøpte hun seg en hund. Ganske spesielt egentlig, særlig da mamma og jeg satt oppå kjøkkenbenken og hylte fordi en valp på 10 uker løp etter oss ;) Men det tok bort frykten hennes, og jeg har hatt hund hele livet.

Uansett, skjønner godt at noen kan være redde for hunder (er selv pissredd for hester!), men håper ikke denne frykten går utover ting. Og selv om jeg er kjempe glad i hunder, så finnes det dessverre mange mennesker som ikke burde ha hunden sin.

Skrevet

Jeg har en liten chihuahua og kjenner folk som er redd den også. Vet at det kan skje misforståelser med hunder som gjør at de angriper for å forsvare seg. Men hvorfor gå rundt å være redd for at noe skal skje?

Skrevet

Jeg går ikke omveier eller unngår hunder, frykten forstyrrer ikke livet mitt på noen måte, jeg tillater til og med bikkjer i mitt eget hjem, men jeg liker det ikke. Jeg er på vakt hele tiden, og jeg klapper de så vidt fordi jeg føler det er forventet av meg. Selvfølgelig er alle dyrs oppførsel eiers ansvar, men det trygger ikke meg en dritt. Som sagt; jeg har sett "verdens snilleste hund" gå til uprovosert angrep. Det er nok uforutsigbarheten ved disse beistene jeg ikke liker... Men poenget var at jeg er lei av at alle hundeeiere skal forsøke å få meg til å elske monstrene deres. Kan de ikke bare respektere at jeg ikke VIL elske de?

Skrevet

Møter du mye løse hunder? Er det vanlig der du bor å la hundene springe løst? Er du redd for hund i bånd? Jeg har hatt hund, en av de aller største rasene - en diger hannhund. For meg var han som Båtsmann (hunden til Tjorven i Vi på Saltkråkan, som man kunne plassere en kanin under snuten på uten å reagere), men jeg skjønte godt at for folk som var redde, kunne det virke overveldende. Men dersom du er redd for hunder som er i bånd og som eieren viser at de har kontroll på, tror jeg du må akseptere akkurat den redselen - da er det ikke så mye mer hundeeieren kan gjøre.

Men dersom du er plaget med løse hunder i nærområdet, skjønner jeg redselen din. Da har du lov til å si fra, til å be dem ta inn hunden sin, si at du er redd - kanskje tenker de seg litt bedre om neste gang. Det er som Sug Lut sier, uansett dyr er det faktisk eierens ansvar at de ikke er til bry, ødelegger eller plager omgivelsene.

Personlig er jeg mye mer skeptisk til mange av småbikkjene, som jeg opplever har utrolig lav biteterskel og hinsides dårlig oppdragelse, enn jeg er til litt større hunder der eieren ser ut til å være klar over at det er en _hund_ de har anskaffet og oppdrar den deretter. Jeg tenkte mange ganger på hva som ville skjedd dersom min 73 kg tunge bamse oppførte seg på samme måte som mange av de små gjorde, nibjeffing og hopping og glefsing... men neida, de var såååå søte.

Hundeeiere har ansvar for hunden sin, og dersom du opplever at de ikke tar det ansvaret, har du faktisk lov til å si i fra. Mange har det vel med hund som med barn, de ser ikke at det de ser på som verdens søteste og snilleste, faktisk kan være veldig plagsomt for andre... ;)

Skrevet

Men mener dere alle hundeeiere er slik dere beskriver? Jeg er selv hundeeier og jeg er ikke slik, hånden på hjertet, og jeg kjenner flere hundeeiere som ikke er slik. Min mor er også redd for hunder og hun har samme syn som dere, og drar alle hundeeiere over en kam, og det er så feil. Det er som om hun ikke VIL se at det finnes ansvarlige hundeeiere som tar hensyn til de som er redd for hund. Så er det dette med "verdens snilleste hund" som PLUTSELIG gikk til angrep, dette er så og si aldri tilfellet, men dersom en ikke kan hundespråk, så kan det virke slik.. å gå til angrep er siste utvei for en hund (en normal hund). (Nå lar jeg denne hendelsen i Mandal være utenfor for den virker MEGET spesiell og en hund som hopper over et gjerde og går rett på en unge har absolutt ikke livets rett).

Men tilbake til hundspråket; en hund har mange tegn for å vise at den synes en situasjon er ubehagelig; den vil starte med å gjespe, slikke seg rundt munnen og snu hodet til siden. Dette er første tegn på at det som skjer rundt den er "for mye", andre tegn er knurring, neste skritt er biting/angrep. Hunder som tilsynelatende biter uprovosert har som regel vært gjennom alle disse stadiene FøR den går til det drastiske skrittet. I noen tilfeller ser en at en hund, som gjerne har blitt plaget av et barn over lengre tid, til slutt biter. Eierne er forbauset, den har jo alltid godtatt det før?? I realiteten har den gitt masse, signaler; den har gjespet, slikket seg rundt munnen, viket unna. Men eierne til hunden kan ikke hundespråk, og lar ungen fortsette. Her lærer hunden seg at det ikke nytter å bruke språket sitt, og neste gang ungen drar den i ørene så går den rett på trinn to, eller tre, fordi de første trinnene funker jo ikke, har det vist seg! Når hunden da til slutt biter, så er det ikke uprovosert angrep, den har gjerne varselt forgjeves over lang tid, og til slutt smeller det. Og, det er faktisk eierne sin feil, ikke hunden.

Skrevet

Vi har hunder. Stooor hundegård så hundene er kun løse når vi er ved sandtak der de springer opp og med og når de bader i elver/vann. Men aldri når det er folk der.

Mene man som hundeeier må respektere at andre ikke liker hunder. Selv om mine er sofagriser får de ikke være i stua om noen på besøk er skeptisk til hund. Har stort hus så da får de oppholde seg et annet sted.

I tillegg stoler jeg fult ut på hundene mine, men lar de ikke være alene med ungene og spesielt ikke andre sine barn. De er dyr!! Ønsker aldri å måtte angre på noe så tar forhåndsregler...

Så selv om jeg er hundeeier hater jeg at andre lar sine gå løs, blir like forbanna hver gang en hund står løs og bjeffer på mine som er inne i hundegården, eller kommer til oss når vi går tur. Ps. Har hannhund men han får kun pisse enkelte steder, ingen postkassestativ eller søppeldunker. Tok tid å lære dette instinktet av han men det går og føler ikke jeg har tatt noe fra han, føler heller at vi har en mye roligere gåtur dammen.

Skrevet

Jeg er også livredd for hunder, men mener absolutt ikke å skjære alle hundeeiere under en kam. Jeg er likevel uansett like skeptisk til alle hunder, store eller små, verdens snilleste eller ei. Dette har ikke noe med eierne og gjøre, jeg klarer bare ikke og stole på hundene...

Jeg har møtt mange hundeeire som viser respekt for min frykt, men jeg har også møtt eiere som absolutt ikke har respekt for at jeg er redd. For eksempel opplevde jeg en gang at nabohunden kom springendes akkurat idet jeg kom ut av bilen og hadde låst døren. Hunden begynte og hoppe oppetter meg, og heldigvis (syntes jeg) hadde jeg en sekk jeg kunne "beskytte" meg med. Jeg vet at denne hunden ikke var ute etter å angripe meg, men dessverre så hjelper ikke det når du blir oppsøkt av noe du frykter på denne måten. Det værste var at når eieren kom så var alt hun hadde å si; "Ja, jeg vet at du er redd for hunder, men den er så snill så. Det er bare å stille seg med ryggen til så gir den seg". Hun gjorde ikke noe for å få hunden til å gi seg, men mente rett og slett at jeg bare skulle snu meg. -noe jeg ikke klarte... Hunden gav seg da en annen nabo kom ruslende, så hunden fikk noen andre å hoppe oppetter. Jeg var snar med og komme meg i hus da...!!

Skrevet

Haha!

Jeg bare visste at Jeg kom til å få svar fra en drøss hundeeiere som forsvarer bikkjene. "de fleste hunder er snille, angrep tilhører skjeldenhetene og er alltid siste utvei" osv... Masse forklaringer! Jeg er ikke interessert, kan jeg ikke bare få lov til å ikke like hunder?

Jeg innrømmer at jeg ikke kan og vet stort om hunder, men jeg vil ikke kunne eller vite noe om de heller. Jeg går ikke rundt og er nervøs for å møte på en bikkje eller noe, jeg bare liker de ikke og jeg er redd enhver bikkje som jeg trenger to hender for å løfte uansett om jeg egentlig har grunn til det eller ikke. De får likevel komme inn i huset mitt, men jeg liker de ikke! Jeg drar heller ikke alle hundeeiere over en kam hva gjelder oppdragelse av dyrene sine, men jeg har aldri møtt en hundeeier som faktisk respekterer at jeg ikke liker bikkja deres uten en haug med forklaringer om hvor snill og søt og god den er.

Skrevet
Haha! Jeg bare visste at Jeg kom til å få svar fra en drøss hundeeiere som forsvarer bikkjene. "de fleste hunder er snille, angrep tilhører skjeldenhetene og er alltid siste utvei" osv... Masse forklaringer! Jeg er ikke interessert, kan jeg ikke bare få lov til å ikke like hunder? Jeg innrømmer at jeg ikke kan og vet stort om hunder, men jeg vil ikke kunne eller vite noe om de heller. Jeg går ikke rundt og er nervøs for å møte på en bikkje eller noe, jeg bare liker de ikke og jeg er redd enhver bikkje som jeg trenger to hender for å løfte uansett om jeg egentlig har grunn til det eller ikke. De får likevel komme inn i huset mitt, men jeg liker de ikke! Jeg drar heller ikke alle hundeeiere over en kam hva gjelder oppdragelse av dyrene sine, men jeg har aldri møtt en hundeeier som faktisk respekterer at jeg ikke liker bikkja deres uten en haug med forklaringer om hvor snill og søt og god den er.

så hvorfor gidde å lage et innlegg da?

Skrevet

Du skrev blant annet at du hadde opplevde at verdens snilleste hund hadde angrepet, og at alle hundeeiere var slik og slik. Klart at du får svar på det du skriver. Hvis du ikke liker svarene så er det strengt tatt ditt problem. Om det eneste du vil formidle er at du ikke liker hunder og er redd dem, ja så skriv det da, og ikke noe mer. Geez

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...