Gå til innhold

Andre fødsel, går den stort sett lettere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan berolige en annengangsgravid som nærmer seg termin.

Forrige fødsel dro ut og endte i vakumforløsning, er dette noe som ofte skjer flere ganger, eller er det typisk førstegangs?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min var nok lettere ja, men mye vondere. Gikk så utrolig fort, 1 time og 15 min fra 4 cm til 10 cm og kun 7 min med pressrier til hun var ute.

Med førstemann holdt jeg på i ca 18 timer.

Skrevet

Min andre var så utrolig mye bedre. Første ble vakuum, men var kort tid i aktiv fødsel. Revnet mye. Denne kom ut nesten av seg selv, men vondt var det. Ikke vondere enn sist, da. Jm sier at det som regel går lettere med nr to. Dessuten trenger man som regel færre rier for å få babyen nedover bekkenet, og derfor sjeldent bruk for vakuum. En lege sa også til min venninne at det er mye enklere å sette vakuum på andregangsfødende, og at det derfor ikke trenger være noe man husker som kjipt fra fødselen. En annen ting er at du skjønner mer av hva som skjer, og at de mest intense smertene betyr at du snart er i mål. Første gang trodde jeg det var igjen timesvis da jeg hadde nesten full åpning, nå skjønte jeg at babyen var rett rundt hjørnet.

Skrevet

Min første varte 24t og endte med tangforløsning.

Med nr. 2 gikk det 5,5 t fra riene var regelmessige under 10 minutter! Men intense smerter på slutten, da jeg gikk fra 5 til 10 cm på kun en halv time! Men alt i alt en MYE bedre fødsel enn sist. Det første jeg sa etterpå var "Er han ute allerede?" :-)

Skrevet

Første fødsel: var 17 timer i aktiv fødsel, det var helt grusomt, hadde panikk og trodde jeg skulle dø. Den verste opplevelsen jeg noensinne har hatt. Det var med epidural og endte med vakuum.

Andre: 2-3 timer i aktiv fødsel, gode tier og gode pauser i mellom. Var helt overkommelig og hadde en ubegripelig ro hele tiden. 10 min med pressing før lillemor svømte ut i verden. Den beste opplevelsen jeg har hatt!! Ingen smertelindring annet en badekar.

Det var rett og slett magisk.

Anbefaler på det sterkeste å lese boka av den svenske jordmoren Susanna Heli, " Føda utan redsla"!

Skrevet

Jeg leste side opp og ned før min 2 fødsel og var HELT fokusert på at nr 2 blir lettere enn nr 1 og ble helt paff av hele greia for nr 2 endte verre. Ikke for å skremme deg, men for å tipse om å forbrede deg på begge deler. Men har et inntrykk av at nr 2 er enklere generellt :)

Spennende! Lykke til, du fikser det uansett når du står midt oppi det!

Skrevet

Henger meg på de andre her, mye raskere 1 fødsel 15t, 2. Fødsel 4t ( tvillinger)3. Fødsel 1,5t, 4. Fødsel 45 min og 5. Fødsel 19 min! ;)

Skrevet

Første fødsel: var 17 timer i aktiv fødsel, det var helt grusomt, hadde panikk og trodde jeg skulle dø. Den verste opplevelsen jeg noensinne har hatt. Det var med epidural og endte med vakuum.

Andre: 2-3 timer i aktiv fødsel, gode tier og gode pauser i mellom. Var helt overkommelig og hadde en ubegripelig ro hele tiden. 10 min med pressing før lillemor svømte ut i verden. Den beste opplevelsen jeg har hatt!! Ingen smertelindring annet en badekar.

Det var rett og slett magisk.

Anbefaler på det sterkeste å lese boka av den svenske jordmoren Susanna Heli, " Føda utan redsla"!

Akkurat som meg du :) Lang førstegangsfødsel med dødsangst og nydelig, rolig vannfødsel andregang som varte i 4 timer tilsammen.

Les Susanna sin bok, den er nydelig.

Skrevet

Jeg vil si at fødsel nr. 2 var lettere og kjappere (uten egentlig å verken si eller mene at det var lett eller kjapt gjort hehe).

Men jeg synes også den var vondere. Har nok noe med at lillebror var nesten 1 kilo større enn storesøster også då :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...