jeem Skrevet 4. juli 2012 #1 Skrevet 4. juli 2012 Det stormer av meninger og inntrykk der ute i Norges land, spesielt i disse dager når det kommer til mat og ernæring. Både for oss voksene og for barna. Noen syns grøten som du blander ferdig med vann er mer en god nok, mens andre sverger til hjemmelagde produkter. Andre igjen velger kun økologisk og ingenting annet. Også har man de som har andre varianter i kosten som foreksempel RAW food og supermat. Dette er noe av det absolutt siste og nye innenfor ernæring av både små og store. Hvordan tilbereder dere et måltid? Er det økologiske produkter som er kjøpt og/eller hjemmelaget? Er det mest halvfabrikata,uten noe spesielt merke? Er det utelukkende hjemmelaget? Raw food og supermat vedsidenav? Vil gjerne også høre argumenter og påstander for valgene dere tar! Hilsen "Atu" som for øyeblikket skriver en oppgave innen barn og ernæring.
Dini Skrevet 4. juli 2012 #2 Skrevet 4. juli 2012 For å si det sånn; går det nedpå gir jeg det til henne. Morsmelkserstatning fra HIPP da denne var mildere for magen enn NAN. Det er grøt fra Nestlè og Hipp. Disse glir nedpå, "tør" ikke helt å lage egen grøt da jeg ikke helt vet hvordan hjemmelaget grøt skal være, i tillegg til at i kjøpegrøt er det slik at næringsinnholdet er det hun skal ha ved den alderen hun er i. Fruktpurèer, grønnsaksmoser, yoghurt og middagsglass fra HIPP, Nestlè og Småfolk. Hun får smake på middag som jeg lager, men lager ikke eget kun for henne. Det føler jeg er unødvendig stress. Hun får smake på frukt og grønt i "Baby Feeder," godt for tennene å ha noe å gnage på og i tillegg en liten "trygghet" mot at hun skal få store biter i munnen og evnt sette fast i halsen. Hun er 5 mnd gammel. Planen er jo selvfølelig når hun blir gammel nok, og tåler alt (krysser fingrene) skal hun spise med oss til hvert måltid.
Smil123 Skrevet 4. juli 2012 #3 Skrevet 4. juli 2012 Raw food og supermat er noe jeg vet veldig lite om. Brukes dette til barn ærlig talt??? Her har det gått i fruktmoser, middags/grønnsaksmoser fra både Nestle, Småfolk og Hipp alt etter hva lillemor har likt. Prøvd meg flere ganger på hjemmelagede moser men de brakk hun seg bare av og spyttet ut igjen. Hadde lyst at hun skulle få mest hjemmelaget da jeg er glad i å lage mat og fordi jeg da visste helt hva hun fikk i seg, men da hun etter fler forsøk ikke ville ha -mens glassene gikk ned på høykant- slo jeg meg til ro med at det var ok. HS sa her at disse glassene var mer enn godt nok og at jeg ikke skulle ha dårlig samvittighet for at hun foretrakk disse. Av grøt har jeg nesten kun brukt Nestle sine. Helst den naturelle og så tilsatt smak fruktmoser/yoghurt. Vet om den berømmelige palmeoljen som er tilsatt men har hørt at det er mindre her enn i morsmelk så det tror jeg ikke er farlig. Nå som snuppa er halvannet år spiser hun samme middag som vi gjør (gjort siden hun var 11 mnd- da var plutselig glassene uaktuelle). Prøver bare å tilrettelegge så middagen hennes inneholder lite salt og er næringsrik og variert.. Hun elsker frukt, knasker rosiner, mariekjeks en skjelden gang, hun smaker det meste vi spiser. Drikker mest vann og kumelk men får litt tynnet juice i varmen feks.. Jeg mener det er bra å være bevisst på hva man gir barnet- man er jo det med hva man putter selv i munnen. Men alt med måte- både ene og andre veien!
Studine mevik Skrevet 4. juli 2012 #4 Skrevet 4. juli 2012 Vi har to små. Eldste er 3år og spiser det samme som oss. Da han var baby gikk det stort sett i ferdigprodukter når det kom til middag og grøt, men laget også noe selv. Laget endel fruktmos selv og tilsatte gryn eller andre ting for at det skulle mette litt mer. Per idag spiser han stort sett alt. Minste på 7mnd får NAN, grøt fra pakke, fruktmoser og middagsglass. Hun får smake på vår mat, men er sjeldent hun vil ha hvis jeg moser det til henne, men å sitte med en bit gulrot mens vi spiser det vil hun gjerne. Regner med at hun stadig spiser mer av vår mat, men så lenge hun ikke har noe tyggetrening ennå, så føler jeg det er tryggest med helt most mat når hun skal spise også får hun trene seg med litt brød, chips eller grønnsaker mens vi spiser. Hun er veldig glad i frukt så hun også får hjemmelaget fruktmos, men har foreløpig ikke hatt noe mer oppi. Har prøvd å lage hjemmelaget middag til begge, men det vil de ikke ha når den er mos. Eldste ville ha vår mat når han kunne se hva det var og plukke bitene selv. Regner med at det blir sånn med vesla også
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 5. juli 2012 #5 Skrevet 5. juli 2012 Tja.. Av grøter fikk hun Holle fordi de er helt uten melk, og hun er kumelk allergi. Nå som hun har blitt over et år spiser vi begge havregrøt laget på vann til frokost, den har vi cocosa og Udo´s choice i. Innimellom rosiner. Middag spiser hun alt hun får servert, innimellom 100% hjemmelaget, andre ganger en blanding. Ofte en blanding type fiskepinner, men hjemmelaget tilbehør. Spiser mye fisk enten i hjemmelaget grateng eller fiskekaker,pinner... Pastaen spiser vi laget på maismel ikke gluten, prøver å roe litt ned på gluten jeg blir oppblåst og lager samme mat til vesla og emg. Og det er sunnere. Brødet er alltid 4/4 på grovbrødskalaen, det metter mer, hun spiser med leverpostei. Raw food, hmm hun spiser en del tørket frukt både goji bær, aprikoser rosiner ol. Jeg lager mye smoothies og de har mye frukt, udos choice, cocosa, ofte mandler ofr e vitamin, og vaniljefrø for smaken =) Det er super godt. Lager også is av smoothis. Jeg er ingen mat nazi og hun får både bolle på cafe innimellom (kan ha litt melk nå) Kjeks får hun også, men dette er klart ikke vær dag. Vi har et sunt og variert kosthold og forløpig er det veldig enkelt siden hun spiser alt hun får, men bruker mye oljer hun er veldig slank og det er sunt fett.
Studine mevik Skrevet 6. juli 2012 #6 Skrevet 6. juli 2012 Kan jo legge til at vi lager stort sett middager fra bunn av pga en del allergier hos mannen og da er det tryggest. Juliea: Vær obs på at jenta di spiser noe gluten så lenge hun tåler det(siden hun får grovt brød regner jeg med at det er "vanlig" brød). Det er lett å utvikle gluten-intoleranse hvis man kutter det helt ut på så små
Gjest yrild Skrevet 6. juli 2012 #7 Skrevet 6. juli 2012 Eldstemann fikk ikke noe MME i maten og alt hjemmelaget... men lillemor (stakkars) får vanlig babygrøt og glass... vi kjøper bare økologisk til henne, men jeg klarer ikke å få tid til å lage mat til henne ekstra. Vi jobber begge 80 % (mye kveld og helg) og bytter på å være hjemme, så det er knapt med tid... (bor i et land med 14 uker svangerskapspermisjon). Men hun elsker babygrøten sin og spiser alt av grønnsaksglass og kjøtt så lenge det er helt finmost. Er det kornete brekker hun seg.
mastermind Skrevet 8. juli 2012 #8 Skrevet 8. juli 2012 Første fikk mm og etterhvert mme i tillegg kveldene. Nestle grøt og kombinasjon av hjemmelaget og glass. Andremann litt mm, men etterhvert bare mme. Nestle grøt, men bare hjemmelaget middag. Har nektet all ferdigmiddag!
jeem Skrevet 10. juli 2012 Forfatter #9 Skrevet 10. juli 2012 Takk for masse fine svar dere! Jeg har vært på ferie i London,så dermed har jeg ikke fått svart dere RAW mat (supermat er nok et ord mange kjenner seg bedre igjen i.) Er noe som er på fullfart fremmover når det kommer til ernæring av både barn og voksene. Bruk av alger og urter i mat, er mye mer akseptert nå en hva det tidligere var. Algene Clorella,Spirulina og hvetegress, er Alger/urt som har en ekstrem næringsverdi i form av antioksidanter,proteiner og sunne lettopptakelige vitaminer, Bla B12 som vi får alt for lite av gjennom kosten vår. Neslepulver er også noe som blir mye brukt i mat for barn og voksene, dette er pulver laget på brennesle. Brennesle har en enorm næringsverdi som de ferreste vet nok om. Bær som foreksempel Gojibær, er under kategorien "supermat" og er kjent for å være en av de mest næringsrike fruktene i verden,proppfulle av antioksidanter og proteiner. Kokkos er også noe som stadig blir mer brukt i både grøt,bakverk og som sauser. Kokkosolje foreksempel, hindrer svingninger i blodsukret,ved at den frigir langsomme karbohydrater. Kokkos er også et av de sunneste alternativer til fett. Det er flere måter og bruke alt dette på,i foreksempel grøt og andre moser,eller til litt større barn, med tilbredelse deretter. Det er et hav av muligheter innen ernæring med supermat, både som urter,frø,frukt og bær, men også for å forbedre annen tradisjonell mat. Hva er vel bedre enn opptimal ernæring,helt uten tilsettningstoffer?
jeem Skrevet 10. juli 2012 Forfatter #10 Skrevet 10. juli 2012 Bare for å ha nevnt det så er Raw food frukt, bær, grønnsaker, nøtter og frø som ikke er varmebehandlet over 41 grader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå