Anonym bruker Skrevet 4. juli 2012 #1 Skrevet 4. juli 2012 Jenta mi er nå 9 mnd og jeg ammer ca 4-5 ganger i døgnet. I det siste har jeg lagt merke til at jeg har en eller to kuler i høyre bryst som kan kjennes ut som en liten drue. Jeg vet at jeg kanskje burde oppsøke lege, men er redd for å virke hysterisk for ikke noe, så spør her først. Jeg kjenner de først og fremst når jeg klemmer rundt puppen, ikke hvis jeg klemmer puppen mot resten av kroppen.Det ligger mer ut mot brystvorta. Den andre puppen er mye "slappere", men kan kanskje kjenne noe tilsvarende i den, bare at det ligger lenger inn mot kroppen. Jeg innbiller meg også at de kjennes større ut når det er en stund siden jeg har amma enn rett etterpå. Jeg syns også jenta mi drikker dårligere av den puppen, det kan jo være at den blir fortere tom? Noen som har noen forklaring eller burde jeg være bekymra? Jeg innbiller meg at en farlig kul vil kjennes mindre ut, mer som en ert?? Og at jeg bør kjenne den bedre når jeg klemmer mot resten av kroppen, slik jeg har lest at man skal undersøke brystene. Mye mulig de alltid har vært sånn, men syns liksom jeg har lagt merke til det nå og da blir man jo alltids litt bekymra...
magpie Skrevet 4. juli 2012 #3 Skrevet 4. juli 2012 Jeg ville tippet at det er bare tette melkeganger du har. Altså at melka samles opp til små (eller store) kuler. Jeg hadde i allefall slike i begge puppene egentli gjennom hele ammeperioden. Du kan prøve å holde en sånn liten varmepute (sånne man har i vottene om vinteren, eller bestille fra ammehjelpen) mot kulene når babyen suger for å få tømt dem ordentli. Det hjalp hos meg i allefall
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2012 #4 Skrevet 4. juli 2012 Magpie: ja, har tenkt tanken, men trodde kanskje det var noe jeg fikk tidligere i ammingen? Og at det skulle gjøre vondt? For det gjør det ikke.
Lettie Skrevet 4. juli 2012 #5 Skrevet 4. juli 2012 Jeg fikk en kul i puppen da jeg ammet. Den kom etter brystbetennelse og forsvant "aldri". Den var ganske vond og stor. Jeg gikk til slutt til legen som ikke kikket på den en gang, men sa det var en "bekymringskul". Vipps, så ble den borte! Merkelig, men da jeg nevnte det til andre sa de at ja, bekymringskuler forsvinner når man slutter å bekymre seg for de! ... Men det kan så klart være noe annet du har.
magpie Skrevet 4. juli 2012 #6 Skrevet 4. juli 2012 hmmm..som sagt jeg hadde slike gjennom hele 11-12 mnd jeg ammet, og i et par uker etter jeg hadde sluttet. Som oftest var dem vonde, men ikke alltid. JEg tror fremdeles det har med amming å gjøre, men ring bare legen du og spør! Så slipper du å stresse og være bekymra. Er jo lov å være småhysterisk
Von Hertelhofen Skrevet 4. juli 2012 #7 Skrevet 4. juli 2012 Jeg synes også det høres ut som tette melkesjøer. Men var jeg deg, så ville jeg tatt en tur til legen. Det er bedre å gå en gang for mye enn en gang for lite til legen.
lille sprelle Skrevet 4. juli 2012 #8 Skrevet 4. juli 2012 Høres ut som tette melkeganger. Ta en ren bleie - fyll den med så varmt vann som går uten at du brenner deg. Hold den rundt puppen litt før amming og begynn ammingen på dette brystet. Hvis du pumper, masserer du "sammen" med pumpa i i retning brystvorten. Pass på at du er varm og "vindtett" foran til enhver tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå