Gå til innhold

Noen som er sammen med en som røyker hasj?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått vite at min mann røyker hasj jevnlig. Jeg har merket en forandring på han de siste mnd selv om han nekter at han har blitt forandret.

Han sier at han ikke er avhengi men når han sniker seg inn på doen for å røyke og røyker ett par ganger for dagen vil jeg si at han er avhengi.

Noen som har erfaring som kan dele den med meg. Er usikker på om jeg vil fortsette forholdet med han etter dette. Men ikke enkelt å avslutte etter mange år sammen og 3 barn, billån og huslån.

Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det har jeg ikke, men jeg jobber med pasienter som gjør det.

Jeg vil råde deg til å prate med han, høre om han faktisk innser at han har et problem eller ikke. Når han sier han ikke er avhengig mener han nok det. Men så lenge man må ha hasj er man avhengig.

Det er viktig for de som ønsker å slutte å innse at de har et problem. Sett et ultimatum. Si at han må slutte, ellers flytter du.

Søk han inn på avrusning, og sørg for at han får god hjelp og støtte i den tiden.

Skrevet

Tja... Et par av de mest oppegående og reflekterte menneskene jeg kjenner røyker hasj av og til, kanskje to ganger i mnd, i stedet for å ta seg et par øl. Jeg ser ikke noe galt i det. De er flinke foreldre, har gode jobber og "orden på livet" ellers.

Men å røyke daglig er ikke greit, på samme måte som det ikke er greit å drikke daglig.

Du får gi mannen beskjed om hvor grensene går!

Skrevet

Min ex røyka mye hasj, dvs hver dag og i perioder morgen-middag-kveld. Han bedyret også at ha ikke var avhengig...og mente at det var jeg som var teit som sa at hasj var farlig og at han ble forandret. Det ble som du skjønner slutt, selv om han noen ganger lovte å slutte så tok jeg han på fersken litt for mange ganger til at det var mulig å stole på han igjen. Ingen gode råd fra meg, har litt for dårlig erfaring..

Skrevet

Jeg er enig med #3.

Skrevet

Nei, er ikke sammen med kriminelle tapere.

Skrevet

Hva om han setter seg bak rattet etter å ha røykt hasj, kanskje til og med med barna i baksetet? Hva gjør du da?

Sjansen for det er jo rimelig stor, siden han røyker såpass mye. Og hva skjedde med at barn ikke skal måtte se foreldrene sine i ruset tilstand? Gjelder det liksom bare alkohol det da, mens det er heeeelt greit når det gjelder hasj?

Jeg bare spør.

Skrevet

Vet om en som gikk fra helgehasjing til daglig hasjing. Snek seg inn på do på jobb for å ta et par drag i ny og ne.

Han plaffet ned bestekompisen ikke lenge etterpå, i hasj og amfetaminrus. For plutselig hadde amfetamin tatt over som helgerus.. Bestekompisen er naturlig nok død.

Pass på.

Skrevet

Jeg har vært det. Og er det ikke lenger. Det var ikke noe jeg var interessert i skulle være en del av våre potensielle barns liv, han hadde en datter fra før og lot ikke det være til hinder for røykinga si - selv om han selvfølgelig ikke var avhengig, nei da, det var bare en gang i måneden, maks!

I starten trodde jeg på det. Men etter hvert kom en helt annen sannhet frem.

At det i virkeligheten var nesten hver dag, at han ble forandret av det, at han til og med gjorde det når datteren på 9-10 år var der, at jeg følte jeg ikke kunne stole på ham, bidro til at det ble slutt. Jeg var ikke interessert i å ha det som en del av livet mitt heller, men tenkte at som voksen er det lettere for meg å takle forandringene i ham - hvis vi skulle få barn, ville det være helt uaktuelt.

Det var ikke sånn at jeg snudde på hælen og gikk ut døra, men jeg tok det opp, vi hadde masse samtaler om det, han prøvde å få meg til å begynne i stedet for at han skulle slutte (!), da det ikke gikk, lovet han å redusere bruken, han så uansett ikke at det var noe problem osv. Etter en tid og en del sjanser så jeg at dette ikke kom til å forandre seg, og det var ikke noe jeg ville ha verken i mitt eller mine fremtidige barns liv. Så jeg valgte å gå.

Marihuana gir ikke noen fysiske avhengighetssymptomer, men den psykiske avhengigheten kan være stor likevel. Og sannsynligvis er ikke mannen din klar over hvor mye han forandrer seg på grunn av røykingen, og han vil aldri innrømme at han er psykisk avhengig av det.

Men er det noe du vil ha i dine barns liv? Skal de se faren sin ruset på marihuana? Skal fremtidige opplevelser de og dere skal ha sammen med faren, være farget av rus? Nå snakker jeg ikke om det å ta en tur på byen sammen, men slik jeg opplevde - en skogstur, en konsert, en kveldstur i nabolaget, de små hverdagsopplevelsene. Vil du at rusen skal spille en rolle i dette? Kan du stole på ham sammen med barna hvis han er ruset?

Jeg sier ikke at du umiddelbart skal gå. Men du må virkelig tenke over om dette er noe du vil skal være en del av ditt og dine barns liv, og forklare ham det du kommer fram til.

For meg telte rusen mye mer enn all verdens huslån og praktiske ulemper, for å si det sånn...

Skrevet
Jeg har fått vite at min mann røyker hasj jevnlig. Jeg har merket en forandring på han de siste mnd selv om han nekter at han har blitt forandret. Han sier at han ikke er avhengi men når han sniker seg inn på doen for å røyke og røyker ett par ganger for dagen vil jeg si at han er avhengi. Noen som har erfaring som kan dele den med meg. Er usikker på om jeg vil fortsette forholdet med han etter dette. Men ikke enkelt å avslutte etter mange år sammen og 3 barn, billån og huslån. Erfaringer?

Ja min kjæreste gjør det. Men han har heldigvis aldri kjørt i hasjrus etc, for da hadde jeg anmeldt han... Han gjør det kun når han er sammen med kameratene sine, noe som er veldig sjelden for tiden. Rundt 1-2 helgedager i mnd. Når han sier han skal til kompiser vet jeg hva han skal. Han har en dårlig betalt jobb og høye utgifter så verken håper eller tror at han prioriterer egne penger på hasjen. Han er perfekt ellers, men aner ikke om han vil slutte for min del. Han er ikke velkommen i mitt hus dersom han er rusa i mitt hus på hasj eller alkohol og mitt barn er tilstede, og det å flytte sammen blir uaktuelt sånn som ting er nå. Vanskelig når man er glad i noen som gjør noe slikt...

Skrevet

Jeg var sammen med en i to år. Han måtte røyke daglig selv om han ikke var avhengi etter hans mening. Pga dette klarte han ikke å holde på en jobb etter hvert, og det som fikk alt til å renne over var at en dag røyka han hele dagen + noen øl. Klikka helt. Endte med at jeg havna på sykehuset med store kuttskader og ihjelbanka. Han hadde aldri hatt tendenser til vold i løpet av de to årene. Men etter eller annet skjedde akkurat den kvelden. Om det var hasjen eller ølen, aner jeg ikke, men...

Så etter det har jeg holdt meg langt unna mannfolk som røyker. Gjelder så klart ikke alle. Men hasj kan gjøre skade på mange områder eller det kan rett og slett ikke ha så stor betydning.

Men jeg er heller på den sikkre siden :)

Skrevet
Jeg har fått vite at min mann røyker hasj jevnlig. Jeg har merket en forandring på han de siste mnd selv om han nekter at han har blitt forandret. Han sier at han ikke er avhengi men når han sniker seg inn på doen for å røyke og røyker ett par ganger for dagen vil jeg si at han er avhengi. Noen som har erfaring som kan dele den med meg. Er usikker på om jeg vil fortsette forholdet med han etter dette. Men ikke enkelt å avslutte etter mange år sammen og 3 barn, billån og huslån. Erfaringer?

Vil heller si at du må finne ut hva det kommer av. Ikke dra fra han, men hjelpe han til å slutte. Om han er villig til å jobbe med det, og gå inn for å slutte. Dere har jo barn og mange år sammen. Skjønner at dette er tøft og ikke lett når man oppdager noe sånt, men husk å elske hverandre i gode og vonde dager.. Dette er de vonde.

Skrevet

Jeg har i grunnen ingenting i mot hasj så lenge man røyker sjeldent. Men gjør de i sitt eget hjem der det bor barn under samme tak, enten de ligger på loftet å sover. Så er det uakseptabelt. Snakk med han du.

Skrevet

Signerer. Hasj er ulovlig, både å selge og kjøpe (kjøp strafflegges etter mye mildere bestemmelse i legemiddelloven tror jeg). En forelder som røyker hasj er uakseptabelt for min del. Hadde dumpet taperen hvis han ikke sluttet, setter man narko foran familien, trenger man ikke familie.

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Har en x som gjorde det, han er en x. Det ble for mye for meg selvom jeg ikke tok det tungt i starten var i et sånt miljø en periode (utelivsbarnsjen i Oslo)) men jeg orket det ikke, jeg klarer ikke være med mennesker som er så utilfredse at de Må røyka hasj for å ha fullverdige liv, og de fleste innser jo ikke selv at det er derfor de røyker haj og da var jeg like langt.

Prøv å kom til bunn i grunnen, nekt hasj hjemme! Det er ulovlig, og neppe hyggelig om det kommer politi + hund på døren hos dere når barna er hjemme og ransaker leiligheten fordi noen har tysta på han.. Søk hjelp av profesjonelle!

Lykke til!

Skrevet
Signerer. Hasj er ulovlig, både å selge og kjøpe (kjøp strafflegges etter mye mildere bestemmelse i legemiddelloven tror jeg). En forelder som røyker hasj er uakseptabelt for min del. Hadde dumpet taperen hvis han ikke sluttet, setter man narko foran familien, trenger man ikke familie.

Tapere? Den var vel å trekke det litt langt.. Ville dere kalt en person som fikk alkoholproblemer for tapere de også? Rusmisbrukere er ikke tapere nødvendigvis, de trenger hjelp for å kvitte seg med rusmisbruket sitt! Jeg forsvarer verken narkomane, alkohollikere eller hasjrøykende, men her synes jeg HI må skaffe han hjelp. Hvis han ikke klarer det får hun ta barna ut av hus, for de fortjener ikke en forelder som ruser seg.

Skrevet
Tapere? Den var vel å trekke det litt langt.. Ville dere kalt en person som fikk alkoholproblemer for tapere de også? Rusmisbrukere er ikke tapere nødvendigvis, de trenger hjelp for å kvitte seg med rusmisbruket sitt! Jeg forsvarer verken narkomane, alkohollikere eller hasjrøykende, men her synes jeg HI må skaffe han hjelp. Hvis han ikke klarer det får hun ta barna ut av hus, for de fortjener ikke en forelder som ruser seg.

En person som er far og mann, og som misbruker narkotiske stoffer jevnlig, er en taper hvis han ikke innser at det er et problem og søker hjelp, ja. Det samme med alkoholikere som blånekter for at det er et problem. Litt vanskelig å hjelpe noe som sier at neida, han har det helt fint han.

Skrevet

Man kan ikke hjelpe noen som ikke vil ha hjelp.

Da blir det viktigste å hjelpe BARNA ut fra et hjem med rusmisbruk.

Skrevet

At en barnløs mann røyker litt en og annen helg istedenfor å ta den øl'en mange andre tar ser jeg ikke på som noe stort problem.

Men røyking av hasj i samme hus som det er barn, røyking hver dag osv er tegn på seriøs rusmisbruk og er ikke forenelig med å ha ansvar for barn.

Jeg hadde stilt et klart ultimatum, enten slutter han eller han blir alene. Hadde også gitt klar beskjed om at samvær med barna uten tilsyn hadde blitt helt uaktuelt før han gikk med å å levere tisseprøver til barnevernet for å bevise at han var nykter.

Greit at det er en sykdom, men da må han fra i morgen starte jobben med å slutte, ellers er forholdet over og han får ikke lenger fungere som pappa og omsorgsperson!

Skrevet
Man kan ikke hjelpe noen som ikke vil ha hjelp. Da blir det viktigste å hjelpe BARNA ut fra et hjem med rusmisbruk.

Signerer. Når han selv mener han ikke er avhengig, og samtidig Må røyke to ganger om dagen, er det barna som skal settes først. Kom deg ut før han går over på tyngre stoffer og det går galt. Det er ulovlig å røyke hasj i Norge. Du som mor kan få problemer med barnevernet hvis det her kommer ut, og de ikke ser at du har gjort alt for å holde barna unna forelder med rusmisbruk. Løp!

Skrevet
Man kan ikke hjelpe noen som ikke vil ha hjelp. Da blir det viktigste å hjelpe BARNA ut fra et hjem med rusmisbruk.

Signerer. Når han selv mener han ikke er avhengig, og samtidig Må røyke to ganger om dagen, er det barna som skal settes først. Kom deg ut før han går over på tyngre stoffer og det går galt. Det er ulovlig å røyke hasj i Norge. Du som mor kan få problemer med barnevernet hvis det her kommer ut, og de ikke ser at du har gjort alt for å holde barna unna forelder med rusmisbruk. Løp!

Skrevet

Takk for mange svar.

Skjønner at mange av dere anbefaler meg å gå. Men det er ikke enkelt.Vi har flere barn sammen og jeg er veldig glad i han.

Jeg syntes at det er rart at jeg ikke har merket noe før, har visst drevet med dette i lang tid. Må ha vært god på å sjule det. Kun de siste mnd jeg har merket en forandring.

Jeg vet at han trenger hjelp selv om han nekter for det. Har bestemt meg for å "sladre" til svigerfar. Dette klarer jeg ikke alene føler jeg og han er nok rette person å få hjelp i fra. Så får heller min mann bli så sur han vil for at jeg er en sladrehank.

Setter pris på flere erfaringer rundt temaet. Takk.

Skrevet

Forstår at førstevalget ikke er å gå fra han, avhengighet er en sykdom men uansett om man er avhengig av hasj eller alkohol er det mulig å slutte. Flott at du vil hjelpe han synes jeg.

Men du er nødt til å sette hardt mot hardt, han må forstå at dette er et problem. Det er ikke lov i Norge å ha ansvar for barn når man er ruset, får barnevernet nyss om dette risikerer han å miste omsorgen. Han er nødt til å innse at for å være en god pappa er han nødt til å slutte ruse seg, det er så enkelt og så vanskelig. Først når han innser det og selv er villig til å motta hjelp kan du hjelpe han videre.

Håper virkelig du og svigerfar klarer åpne øynene hans, det er også mulig å få hjelp fra div organisasjoner som jobber med rusmisbruk, kanskje en mulighet å spørre etter hjelp derfra. Fastlegen kan også hjelpe dere videre på veien.

Er han ikke villig til å slutte eller motta hjelp er du faktisk nødt til å ta barna ut av det hjemmet, da må du velge mellom barna og han.

Skrevet

Takk for svar #24. Jeg syntes dette er vanskelig. Jeg treffer ikke svigerfar før enn til uken. Skulle ønske at jeg hadde en jeg kunne ha diskutert dette med nå.

Jeg er ganske redd for at samboer ikke vil ha hjelp, han ser ikke at han har ett problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...