Gå til innhold

Er jeg alene om dette? (Litt lang)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er uke 33+4 idag og kjenner virkelig at jeg vil kommunisere bedre med samboer før lille gutten vår kommer. Vi er egoistiske og forstår ikke hverandre...

Han sammenligner at han må pendle fra hjemmet til jobb hver dag (Bor i Drammen, jobber i Oslo) og at han må lage mat når han kommer hjem fra jobb med graviditeten min. Han sier at jeg ikke kan klage på at jeg er sliten når han er like sliten. Men det er bare det at jeg gjør ALT i leiligheten, bortsett fra å lage mat. Jeg må vaske badet, vaske opp, støvsuge leiligheten, re opp sengen, rydde etter han generelt, gå med søpla, osv. Har også vært sånn at hvis jeg har lagd mat en dag eller to, så har ikke han gjort noen av "mine oppgaver" tilbake. Har prøvd, etter samtale med jordmor, å introdusere en dugnadsliste for han, hvor jeg fordeler alle oppgavene som må gjøres på to.

Han har etter jeg introduserte dette støvsugd leiligheten en dag (Så ikke forskjell etterpå, men det er jo en annen sak...) og vasket opp en dag (selv om han gjorde det sånn halvveis, så jeg måtte gjøre det ferdig etterpå).

Jeg syntes generelt vi har et bra forhold, minus kranglingen og at han forventer at jeg gjør alt hjemme. Han tror også at siden jeg er 50 % sykemeldt for å få tid til å slappe ordentlig av før fødsel (har stresset mye hele svangerskapet), så har jeg mer tid til å rydde hjemme.

Men sex har vi ikke lenger! Han sier han tenker på babyen og syntes tanken på sex er ekkelt, noe jeg respekterer til en viss grad.... Er det egoistisk av meg og tenke at jeg har behov jeg også? Man kan jo ikke ha sex 6-8 uker etter fødsel heller.....??!

Han spiller også x- box mye på hverdagene og i helgene, oftest hvis jeg rydder i huset eller sitter på pcen. Hvis jeg spør om hjelp til noe, roper at maten er ferdig eller lignende, så kommer han oftest 10- 30 min senere, fordi han må "gjøre ferdig" det han har begynt på i spillet. Når han spiller Fifa hender det også han slår seg selv, spytter på tv og/eller ødelegger ting i leiligheten hvis han taper.... Han vet jeg blir sur og redd når han oppfører seg sånn, og spør om han ikke kan slutte å spille når jeg er her iallefall, han sa "Ja" for 2 timer siden, men sitter og spiller nå igjen.

Vi krangler også om penger noen ganger. Han tjener mer enn meg, nærmere 8000, så han er hovedinntekten vår. Han vil helst bruke penger på klær, x- box spill, å spise ute, dra på kino osv. (etter regninger er betalt selvfølgelig!), men jeg prøver å si at vi burde spare pengene til babyen og lignende. Han blir da sur for at han ikke kan bestemme over sine egne penger, når jeg ikke har bestemt noen ting, bare foreslått!?

Ofte bruker han det imot meg i pengerelaterte diskusjoner, ofte går det i at han måtte betale halve husleia første måneden, fordi jeg hadde vært på Ikea og kjøpt "masse skrot vi ikke trenger" som han omtaler det som nå, hvis han først nevner det.

Jeg kjenner at jeg gjør mer husarbeid enn jeg orker, og heller står der med kynnere og vondt i ryggen enn å mase på en som syntes det er kjempe fælt å måtte hjelpe til litt! Har en tendens til å begynne å gråte når jeg har presset meg selv nok, og det er først da han tilbyr seg å hjelpe til, selv om han da gjør det like halvveis som alltid. Han forstår heller ikke at jeg ikke elsker å rydde leiligheten vår, spesielt ikke når han roter det til 10 minutter etterpå!!

Er en ung mor, og vi kastet oss veldig inn i "voksenlivet" da vi bestemte oss for å få barn. Om vi var helt klare, vet man jo aldri, men jeg prøver iallefall veldig hardt å få istand barnerommet og vaske og brette barneklær osv. før gutten kommer, men er visst alene om å ville ha det så flott og fint...

HVA KAN JEG GJøRE?......

Endret av Fridamor
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hm...jeg er enig i at en liste over alt husarbeidet var en veldig god plan. Kanskje du skulle tatt samboeren din med deg til jordmor, og sett om hun kunne klare å påvirke han litt til å bidra mer?! Jeg hadde iallefall ikke kunne bo med en slik mann...spytter på tv og ødelegger ting?! Høres jo ikke ut som en veldig voksen mann akkurat?!

Jeg hadde enten fått meg vaskehjelp eller prøvd meg på listen igjen...del alt husarbeid opp i to like store deler, og la han velge hvilken del han ønsker å ta. Om du ikke syens han gjøre en bra nok jobb så lukker du øynene for det, og lar han gjøre det på sin måte. Det verste mannfolk vet er å bli korrigert når de "endelig" gjør noe...hehe... Så etterhver som du blir mer gravid, så må han jo bare akseptere at han må ta mer av husarbiedet...menge gravide som ikke har bekken/rygg til å vaske mot slutten, og det må han bare skjønne.

Ang penger så synes jeg ikke dette er et tema i det hele tatt. Hos oss tjener vi veldig forskjellig også, det er vel godt over par hundre tusen som skiller inntektene vår...men det har aldri blitt nevnt i noen diskusjon, krangel eller prat! Vi har valgt å leve sammen og lage oss familie, og da deler en det en har. Ikke noe å diskutere i det hele tatt!

At han ikke vil ha sex tror jeg du skal la ligge litt...dere har nok av andre ting å ordne opp i før dere tar denne diskusjonen :-) Vet at det er mange menn som ikke liker å ha sex når dama har fått stor mage...og mange av dem tenker nok på barnet. Ikke det at det er noe i det, men om de føler det så sterkt så tenker jeg at det får bare være... :-)

Du sier at dere er unge, hvor gamle er dere?

Lykke til og håper det ordner seg :-)

Skrevet

Vil bare advare deg om å stresse og gjøre for mye nå i siste del av svangerskapet. Jeg jobbet masse,endte med morkakeinfarkt (ingen annen forklaring på det). Baby veide under 2,5 kilo da han ble født fordi han pga morkakeinfarktet hadde fått alt for lite næring i magen.. nesten bare skinn og bein.

Anbefaler å snakke med helsesøster om dette.

Lurer på hvordan han takler det når barnet kommer. Det å rydde eller gjøre andre småting er en lett jobb i forhold til å passe en baby hele tiden. Synes også du bør ta han med deg til jordmortime (snakk med henne om det først). Om han ikke forandrer seg vil nok ikke forholde overleve en baby i hus.

Enig med ata at det med sex burde du la ligge. Skjønner godt at han synes det er ubehagelig å skulle ha sex når han tenker på babyen der inne.

Jeg tjener en del tusen mer enn min mann i mnd, men det har jo ingenting å si så lenge man er en familie. Når babyen kommer vil han ikke kunne prioritere disse pengene på seg selv uansett.

Håper du klarer å få en orden på situasjonen.

Masse lykke til

Skrevet

Uff det hørtes ikke noe koselig ut!

En ting er sikkert og det er at det er umulig for menn å sette seg inn i hvordan det er å være gravid. Er så mye opp og ned i følelser og humør, og det skal veldig lite til før man føler seg trist og lite verdsatt.

Når det er sagt, så må da mannen prøve så godt han kan! Han skal jo også til å bli forelder og det er jo hans plikt også å passe på at babyen har det så bra som mulig, og enn så lenge så betyr jo det å passe på at DU har det så bra som mulig!

Jeg synes du skal forsøke å sette deg ned med kjæresten din. Uten tv, spill eller andre forstyrrelser, og fortelle litt om hvordan du har det, og hvordan du føler deg. Så lenge du ikke gir han kritikk eller korrigerer hans oppførsel er det HELT lov å legge frem dine egne følelser. Det kan han ikke si noe på. Nevn gjerne eksempler på situasjoner hvor du føler deg lite satt pris på. Kanskje dette gjør det lettere for ham å se hva du mener.

Du skriver ikke noe om hvor gamle dere er, men uansett alder har han ingen rett til å oppføre seg som en drittunge (unnskyld uttrykket, men blir litt provosert) og la x-box komme foran viktigere ting, som feks deg.

Håper situasjonen bedrer seg:)

Skrevet (endret)

Tusen takk for bra svar!!! Har akkurat vist samboeren hele emnet, hvor han fikk mulighet til å kommentere ting hvis han følte seg overtråkket og lignende. Vi har nå kommet frem til at han skal hjelpe til mer og spille mindre, selv om han sier han føler jeg overdriver alt jeg skriver.

Vi skal en tur til jordmor nå 20. juli hvor jeg snakket med jordmor forrige gang og nevnte at han hjelper litt lite til og at jeg gjerne vil se han bidra litt mer både her og der, og hun nevnte at vi kunne ta opp det som et samtaleemne i tillegg til det man vanligvis snakker om. :)

Jeg må få nevne at han har spyttet på tven to ganger, og ødelagt kontrollen sin og en puff til å ha beina på, ikke hele leiligheten som jeg kanskje fikk det til å høres ut som. Men er allikevel kjedelig å sitte og se på han bli sur for et SPILL......... (Det er vel kanskje sånn vi som ikke interesserer oss overhode ser på det...)

Jeg tror vi skal prøve oss på lista igjen. Han var hjemme fra jobb idag, og da støvsugde han, så litt fremover går det (om det så er i sneglefart :) ) Ja, tror det er viktig å la de gjøre det på sin måte, vet jeg er veldig flink til å stå der og kritisere hver minste "feil" han gjør i mine øyne, fordi det er en sååå mye enklere og bedre måte å gjøre det på, i følge meg selv.

Han var enig i at vi har bestemt at vi skal bli en familie og nå skal dele det som deles kan. Han bare poengterte at det ofte er greit å bruke penger når jeg vil ha noe, men ikke hvis han vil ha noe jeg ikke vil ha, noe som jeg egentlig kan se for meg er sant. Det er så lett å være sånn, fordi jeg vet jo hva vi "trenger" og ikke;-)

Jeg har funnet ut, siden jeg skrev emnet, at så lenge jeg lar han komme til meg når han vil ha sex og ikke maser på han og klager på fraværende sex, så får jeg det til slutt :) Skjønner veldig godt at han syntes det er ekkelt når lille gutt sparker han her og der under sexen.

Jeg har akkurat fylt 19 og han fyller 21 nå i juli, så vi er unge og sta begge to. Han er enebarn og er vandt til å få ting på sin måte og nærmest hivd i fanget sitt, mens jeg har 3 søstre og er vandt til blant annet å måtte jobbe for det jeg har og reagerer da når det blir stor forskjellsbehandling ute og går....

Oi! Håper alt er bra med baby nå..... Stakkars.

Jeg prøver å ta meg pauser i hverdagen, både når jeg driver med husarbeid og når jeg kjenner meg sliten og trøtt ellers. Har også hørt på Mozart et par- tre ganger, bare for gøy, og det roet virkelig ned lille gutt, så om han ikke ble smartere av det, så ble han iallefall rolig :D

Noen ganger virker det bare som han gruer seg litt, fordi han er redd for å ikke være god nok , og da legger jeg meg bare flat og forteller han hvor god pappa han kommer til å bli. Vet han kommer til å gjøre alt for sønnen sin, om det ikke betyr å støvsuge gulvet, så kommer han til å gi han all nærhet og omsorg gutten vår trenger, og være der 100% hele veien. Han sier allerede at han håper på en liten fotball gutt han kan kose seg med i hagen :)

Men kjenner på det som blir sagt om at menn ikke kan sette seg inn i hvordan det er å være gravid, for alle menn i verden har ulikt syn på det, og det stemmer sjeldent med hvordan jeg føler meg iallefall. Alt de konsenterer seg om er at vi er så hormonelle, har humørsvigninger, blir tjukkere og får en større apetitt! (Ihvertfall de jeg har møtt med mine "plager"..) Og tilrettelegging skal vi ikke få, iallefall ikke på dager hvor DE føler seg slitne og tilsidesatt. Da er det likestilling og ikke forståelse for at det kanskje er litt tyngre for oss som itillegg til å være "normalt sliten" bærer på en baby og på en hel del annet som både vokser og gir tyngde under svangerskapet ;)HI

Endret av Fridamor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...