Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #1 Skrevet 3. juli 2012 Har vert mye plaget med dette tidligere. Spesielt under graviditetene. Da har blodprosenten gått gradvis nedover, så har ikke merket det så godt. Ble operert for 1 uke siden. Mistet mye blod under operasjonen, og over 0,6l etter. Den siste blodprosenten de tok viste 7,1. Var snakk om blodoverføring, men følte meg igrunn i fin form. Etter jeg ko hjem har jeg vert kjempe slapp. Var noen dager det ikke var så verst, men de to siste dagene sliter jeg med å komme opp trappene her hjemme. Tar hemofer, en er det noe som er bedre å ta? Og hvor lang tid tar det før dette snur?
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #2 Skrevet 3. juli 2012 drikk de flaskene fra floradix! virker mye bedre flytende. Også passer du på å få i deg masse c-vitamon. c og jern er gode venner
frk Nilsen Skrevet 3. juli 2012 #3 Skrevet 3. juli 2012 Unngå melk, det hemmer opptaket av jern Spis leverpostei med rødbeter på grovt brød, drikk juice. Bruk spinat i maten, broccoli, sukkererter er gode kilder på jern i kosten. Jeg får ferroretard når jeg gir blod, synes de er bedre enn hemofer (selv om de passer meg, er det ikke sikkert de har samme virkning på deg)
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #4 Skrevet 3. juli 2012 Aminojern på helsekosten er en av de mest lettopptagelige jerntilskuddene som er. Pass også på å få i deg rødt kjøtt, leverpostei, brokkoli, kruspersille, rødbeter og rødbetjuice (helsekost). Hvis du tilbereder maten din i jerngryte/jernpanne får du i deg litt ekstra jern der også. Be evt legen om å få sjekket hvorfor du har så lav blodprosent. Akkurat nå etter en operasjon er det for så vidt normalt, men er du plaget med det generelt så bør du be om å finne årsaken til din lave blodprosent. Mangel på B12 kan gi lite blod og det samme kan kobbermangel gjøre. Ikke mange leger sjekker kobbernivåene. Det finnes sikkert også andre årsaker til blodmangel - be legene sjekke deg slik at du finner ut hvordan din vitamin-mineralstatus er.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #6 Skrevet 3. juli 2012 Dra til legen og få målt blodprosenten på nytt. Det er vanlig å tilby blodoverføring ved Hb under 7,5-8 og samtidig symptomer (hjertebank, tungpust, svimmelhet, slapphet). Man er litt restriktiv med å gi blod til fertile kvinner pga faren for dannelse av antistoffer, men 7,1 er veldig lav hb. Kanskje din hb har sunket ytterligere etter at du kom hjem? God bedring til deg uansett!
TPK Skrevet 4. juli 2012 #7 Skrevet 4. juli 2012 Jeg hadde 7,6 etter siste fødsel, og fikk ikke tilbud om blodoverføring. Følte meg helt elendig, kunne knapt sitte oppreist uten å føle at jeg besvimte. Tok Hemofer etter råd fra jordmor, og den gjorde nytten. Etter 3 mnd var Hb fin og jeg følte meg bra. Men 3 mnd er jo lenge. Finnes kanskje noe som virker raskere. Denne gangen (fødte for 2 uker siden) sa jordmoren at jeg burde ta den flytende, Floradix. Smaker drit da, men gjør sikkert godt :-)
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2012 #8 Skrevet 4. juli 2012 Fikk blodoverføring (full utskifting) - hadde 6%. "medisinen" etterpå var jerntabletter tatt sammen med c-vitaminer. Da fungerer det bedre. Hemofer er typen som er snillest mot magen. Pass på å spise slik at du ikke blir helt steihard i magen. (biola e.l. ev. i tablettform, mye fiberrik mat, frukt (ikke banan), supper) Ellers så hadde jeg prøvd å få i meg mat med jern i seg. (husker dessverre ikke hva det er). Selv må jeg ta jerntilskudd nå i forbindelse med mens ellers blir jeg helt slapp pga blodtapet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå