Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #1 Skrevet 3. juli 2012 Om en pasient skal ha f.eks 5 mg morfin i.v. Fortynner dere dette og hvor mye i så fall? Morfinen har styrke 10 mg/ml.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #2 Skrevet 3. juli 2012 Fortynnes ikke. Pasienten skal ha 0,5 ml. Morfin gis for at det skal virke raskt og lindre raskt og godt, for moderate til sterke smerter.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #3 Skrevet 3. juli 2012 Håper ikke du står på kveldsvakt og skal gi dette nå
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #4 Skrevet 3. juli 2012 Vi fortynner alltid morfin. Bruker å fortynne slik at det blir 1 mg pr ml. altså 0.5 ml morfin og 4.5 ml nacl.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #5 Skrevet 3. juli 2012 felleskatalogen, dobbeltsjekking. Håper du ikke er på jobb nå...? Da bør du prate med din nærmeste leder i morgen og få mer opplæring!
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #6 Skrevet 3. juli 2012 Slapp helt av.. Er bare en nysgjerrig sykepleierstudent som hører litt ulikat anngåede fortynning av morfin å vil høre hvordan det ulikt praktiserers HI
Fam.Martinussen Skrevet 3. juli 2012 #7 Skrevet 3. juli 2012 det kommer an på pasienten, vekt, alder osv. hos oss bruker vi lite morfin, bruker helst ketorax. På barn fortynnes det.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #9 Skrevet 3. juli 2012 Vi gir morfin iv ufortynnet. I smertepumpe, altså s.c blandes det ut med evt annet beroligende medikament og resten med nacl...
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #10 Skrevet 3. juli 2012 Hi Igjen. Skal stå at jeg har hørt litt ulikt om dette. Noen fortynner alltid, mens andre ikke gjør dette. Finner ingenting i felleskatalogen om at det må fortynnes, bare at det skal gis sakte.
Fam.Martinussen Skrevet 3. juli 2012 #11 Skrevet 3. juli 2012 For å svare på "kritikken" om hun som håper du som ikke fortynner er på jobb: uansett hva felleskatalogen sier går det ut i fra hva legen sier og hvilken sykdom pas har og hvorfor pasienten skal ha morfin. Er ofte en lege sier noe annet enn hva som står i felleskatalogen. men som sykepleier kan du velge å nekte å gi det på den måten legen mener det skal adm. fordi du ikke vil stå til ansvar for hvordan det gies dersom du mener det er feil/farlig/eller ikke riktig adm måte. Har opplevd dette flere ganger og gått igjennom flere ting med leger og alltid kommet fram til en løsning. Man får som oftest alltid en god drunn for å gå vekk i fra felleskatalogens anbefalinger og bruke det på andre måter enn det som er skrevet der.
Fam.Martinussen Skrevet 3. juli 2012 #12 Skrevet 3. juli 2012 Dette er hentet direkte fra felleskatalogen på morfin injeksjonsvæske: Dosering: Individuell. Kan brukes ufortynnet. Lokalanestetikum kan tilsettes.Postoperative/posttraumatiske smerter: Vanligvis 2-6 mg (1-3 ml) 3-4 ganger daglig. Cancerrelaterte smerter: Initialt vanligvis 10 mg (5 ml) 3-4 ganger daglig. Pga. toleranseutvikling er det oftest nødvendig å øke dosene etter hvert.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #13 Skrevet 3. juli 2012 hmmm, eg bruker å ikkje fortynne Morfin, bruker 1 ml sprøyter. Ketorax bruker eg å fortynne slik det blir 1 ml/ml, i 5 ml sprøyter. Er vel forskjellige måter å gjere det på, men slik er det eg har lert meg det.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #14 Skrevet 3. juli 2012 Vi gir oftest Ketorax i.m, sjelden vi gir det i.v. tror knapt jeg har gjort det på 10 år. Morfin gir vi av og til, og da gies det ufortynnet i.v. Har gitt max 10 mg, tror jeg da. Men er man jo i tvil kontakter man legen eller andre sykepleier som er på jobb sammen med seg. Nå snakker jeg ut fra min sykehus-erfaring, ikke sykehjem etc...
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #15 Skrevet 3. juli 2012 Men når det gis ufortynnet skal det vel gis veldig sakte? 1 mg pr minutt eller noe i den duren, stemmer ikke dette? HI
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #16 Skrevet 3. juli 2012 Hmm, har aldri vært borti at det er gitt 1 mg pr min, da tar det jo 10 min å gi en ampulle... Da er det bedre å henge det opp i drypp, men da forsvinner den raske effekten...
Fiemamma Skrevet 3. juli 2012 #17 Skrevet 3. juli 2012 Dersom man er allergisk mot morfin, hva kan man få istedet da? Hva består anestesien av?
Musemora Skrevet 3. juli 2012 #18 Skrevet 3. juli 2012 På anestesien bruker vi ikke morfin. Vi bruker ultiva til vedlikehold av Anestesi og fentanyl el ketorax før oppvåkning. Har gitt dette til mange som sier de ikke tåler morfin og det har gått helt fint.
Fiemamma Skrevet 3. juli 2012 #19 Skrevet 3. juli 2012 Ok, takk. Har operert cerebralt aneurysme og de sa jeg ikke tåler morfin, men hadde fått noe annet (men dette gjaldt vel smertelindring etterpå, var ikke helt på nett). Lå 8-9 timer i narkose. Spennende greier. Hadde jeg vært flink i matte ville jeg ha jobbet med anestesi
Musemora Skrevet 3. juli 2012 #20 Skrevet 3. juli 2012 Trenger ikke være flink i matte. Vi bruker veldig få medikamenter, så dem må vi kunne godt. Ikke ofte vi blander ut el regner ut hva pas skal ha. Kjempespennende jobb jeg stortrives i. Er mest skummelt å måtte ut m ambulansene faktisk. Vet aldri hva som møter deg -
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå