Gå til innhold

Ville dere byttet barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på 2 har akkurat flyttet over til en større base som er på et større hus. Det er noen av de samme voksne, men såå mange nye. Jeg vet ikke hvem som er foreldre, vikarer eller ansatte. Det er så uoversiktlig der når jeg leverer og henter og jeg gråter hver eneste dag. Det er en basebarnehage med maaange barn og føler ikke barna blir sett i det hele tatt, føler at jeg leverer han til oppbevaring bare. Det er et stort uteområde og døra står alltid oppe, mange ganger jeg har sett de aller minste vandre rundt alene inne og sånn.

MEN han elsker å være der! Han er en veldig skeptisk og sjenert gutt og blir bedre og bedre for hver dag han er her. Han vokser og blir en mer utadvent gutt og jeg ser han koser seg der.

Nå skal han ha ferie og etter ferien blir det mange nye voksne, kanskje det blir litt mer system da...? Men det er ikke noe gøy å være hjemme når jeg ikke er trygg på at barnet blir tatt best mulig vare på...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har de og byttet området i bhg. Samme som hos deg, så har de minste flyttet fra huset sitt og over i det store. Synes det er såå kaotisk når de har putta alle de små opp til de store!

Fordelen er at mitt barn nå kommer på en stor avdeling, der det tidligere var basegrupper fra 0-6 år.

Kanskje det er samme bhg? :)

Har slitt med gråting vi og, men han koser seg jo når han er der. I det siste har det virket som om det har vært fint for han å ha mindre grupper å forholde seg til og...

Om han trives, så gi det litt tid. Du merker fort om det blir misnøye.

Skrevet

Men kjære deg, hvis barnet ditt trives, er vel det absolutt det viktigste?

At han føler seg trygg og er glad når han skal i barnehagen, beviser jo at den fungerer som den skal.

Her må du sette dine egne følelser og behov til sides, om han ikke hadde følt seg sett og ivaretatt, hadde han heller ikke vist trivsel.

Man bytter ikke barnehage når barnet har det bra. Med den innstillingen du har, tviler jeg egentlig på om noen bhg er bra nok.

Skrevet

Jeg var storfornøyd før han byttet over. Der var det mindre forhold, vi kjente de ansatte godt. Her vet jeg så vidt hvem som har hvilke barn i sin gruppe. Men ja, han trives sååå godt. Da jeg hentet i går så kom han hånd i hånd med ei jente. Han som ikke likte at andre barn kom nær han engang...

HI

Skrevet

ja, jeg vet ikke om jeg er helt enig i utsagnet over..men det er sant at man bør ta utgangspunkt i trivsel og tryggheten til barnet. Men du nevnte at han gråter når han blir levert? Det er jo ikke uvanlig, men kan være en reaksjon på usikkerhet og utrygghet fra hans side...Dersom et rom eller en situasjon er uoversiktelig for oss voksne er det garantert tilfellet for et lite barn, som har vanskeligere for å orientere seg ift rom og situasjoner. Men det kan jo hende dette er noe som går seg til? Dersom dette er en forholdsvis ny situasjon, at han byttet base eller avdeling, til den større, bør man vel forsøke å gi det litt tid for å se om barnet finner seg mer til rette og blir trygg og fornøyd? Jeg skjønner at det er vanskelig å gå hjemme når man er utrygg på, som foreldre, om barnet er fornøyd og blir sett i bhg, men det er noe man ikke bør vise barnet..men spør om hvordan det har gått når du henter, og vis at du er trygg i situasjonen når du leverer og henter..be han vise deg litt rundt..har en en skuffe han har tegninger i feks han kan vise deg? Eller leker han liker å holde på med? Det kan jo gi et lite innblikk i hva han gjør når han er der og om han liker å holde på med aktiviteter somfinns på avdelingen..Har han noen barn han er mer sammen med enn andre? Er det en voksenpersom som har litt mer ansvar for ham du kan høre med når du henter om hvordan dagen har vært?

Dersom det ikke løsner etter et par mnd ville jeg søkt andre barnehager..

Lykke til med valget!

Skrevet

beklager, trodde det var han som gråt, men ser det var du..da virker han jo egentlig ganske trygg i leverings situasjonen..;)

Skrevet

Han gråter når jeg leverer, men ikke når far leverer og jeg vet det er på grunn av meg. Gruer meg til å levere og han merker vel det selv om jeg prøver alt jeg kan å ikke vise det. Så når jeg kommer i bilen begynner jeg å gråte. Syns det er så fælt. Men det er som ei skrev her at jeg må bare bli vant til dette, det er jo helt nytt. Han må bli vant til det han også. Jeg må bli kjent med de nye voksne og etterhvert så vet jeg jo hvem som hører til hvor :)

HI

Skrevet

Teit spørsmål men, hvorfor er barnet i barnehage når du er hjemme?

Skrevet

Jeg begynner på jobb om halvannen time, så da må han være i barnehagen for far har ikke ferie før neste uke og slutter på jobb 16.00

HI

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du gråter? Hvis gutten trives og er fornøyd så er vel det eneste problemet her deg selv?

Skrevet

Ja, problemet ligger nok hos meg, det er så veldig forandring fra der han var og jeg var helt 100 % sikker på at han ble sett. Det er jeg ikke lenger. Og det er ikke noe moro å dra fra barnehagen når han gråter.

HI

Skrevet

Nei, jeg ville ikke byttet barnehage.

Det jeg ville gjort, var å ta opp problemstillingen med pedleder eller andre i hans base. Si at du føler deg utrygg når du leverer han, fordi alt er så uoversiktlig og ustabilt og du vet ikke hvem som er ansatte eller foreldre. Sørg for at du får et par voksne å forholde deg til ved levering og henting, bra for både deg og gutten din.

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

For å svare på spm ditt først; nei, jeg ville ikke byttet barnehage!

Det virker som om sønnen din er trygg og fornøyd med bhg, men det er også viktig at du som mor er det. Så hvorfor ikke ta en prat med ped.leder?

Du trenger jo ikke komme med noe kritikk av bhg, bare si at dette er en uvant situasjon og at du trenger noen betryggende ord som forklarer hvilke ansatte du skal forholde deg til og rutinene i bhg.

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Og datteren min gråt forresten også ofte når jeg leverte henne, men aldri når far leverte. Så tror ikke du skal la det gå veldig inn på deg, selv om det er tøft å høre på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...