Gå til innhold

De ekstra kiloene etter graviditet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge etter fødsel er det egentlig greit å skylle på graviditeten for at man har noen (eller mange) kilo ekstra? Hører ofte at folk skylder på graviditeten flere år senere, men man må jo ta tak i ting om man ønsker å gå ned i vekt. Kan ikke skylde på graviditeten i all evighet. Når folk fortsatt skylder på graviditet fra barnet er 20mnd og oppover må jeg innrømme at jeg tenker mitt og blir litt oppgitt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes man bør være tilbake senest et halvår etter fødsel....

Skrevet

Veldig enkelt å si for de som ikke har opplevd vektproblemer.

Jeg er en av de som legger litt av "skylden" på svangerskap for at jeg ikke kommer ned i vekt.

Jeg har alltid måttet spise svært forsiktig, og trene masse for å klare å holde meg nede i vekt.

Etter svangerskap (2 1/2 år siden nå), trener jeg fortsatt like mye, har vært hos ernæringseksperter for å tilpasse kosten min (Grete Roede eller lavkarbo funker rett og slett ikke på meg).

Allikevel sitter jeg her med 10-15 kg for mye.

Slik var det ikke før svangerskapet, så at det har gjort noe med min kropp og min forbrenning er det ingen tvil om.

Men siden du sitter med fasiten så blir jeg glad om du vil dele den med oss!

Skrevet

Syns du virkelig det? Det er da litt mye og forvente. Har du greid det selv, og hvor mange barn har du?

HI

Skrevet

Meg tok det 4 år, inkl en ny graviditet og bli kvitt de 40 kilo jeg gikk opp. Men jeg gav aldri opp underveis, og var hele tiden "på vei ned".....Tror nok at mange håper det går maks 9 mnd og ta av det man la på seg..Sånn er det ikke for alle, desverre. noen, som meg, må jobbe ræva av oss, uten og oppnå "før-gravidekropp"..

Men det er mulig og miste ekstrakiloene, og det er mulig og bli sunn og sprek..Man TRENGER ikke la de siste 20 kilo bli sittende,bare fordi de ikke forsvinner etter 3 mndr på diett og med trening.... ;) Og gi opp og trene og leve sundt, bare fordi man ikke SER resultater fort nok, er ikke lurt...Veldig dumt egentlig..Plutselig løsner det, kanskje etter 1år, kanskje etter 3år..Men holder man ut, så vil man til slutt oppnå og være fit for fight igjen.Ikke som før, men iallefall sunn og rask :)

Siden jeg lett kunne vært en av de med 20kilo pluss, og skylde på graviditeten, så har jeg ikke veldig medlidenhet med se som sutrer og klager over "babyvekt"; som ikke ofrer en kcal for og PRøVE og bli i form igjen..Eller de prøver i 2 mndr, også gir de opp...6mnd etter fødsel måtte jeg gå med mammabukser, og hadde 20 kilo igjen..et år etter hadde jeg 15 kilo igjen.....Det gikk sakte, men jammen gikk det :) TåLMOD er nøkkelord mao...

Skrevet

Ett halvår???! I en perfekt verden sier jeg da.... Jeg fikk fødselsdepresjon og slet som f... Hadde fortsatt igjen 3 overflødige kilo da jeg ble gravid på nytt. Jeg tenker at de alt går på skinner for er svært heldige og resten av oss får ta det når vi kan og orker.

Skrevet
Meg tok det 4 år, inkl en ny graviditet og bli kvitt de 40 kilo jeg gikk opp. Men jeg gav aldri opp underveis, og var hele tiden "på vei ned".....Tror nok at mange håper det går maks 9 mnd og ta av det man la på seg..Sånn er det ikke for alle, desverre. noen, som meg, må jobbe ræva av oss, uten og oppnå "før-gravidekropp".. Men det er mulig og miste ekstrakiloene, og det er mulig og bli sunn og sprek..Man TRENGER ikke la de siste 20 kilo bli sittende,bare fordi de ikke forsvinner etter 3 mndr på diett og med trening.... ;) Og gi opp og trene og leve sundt, bare fordi man ikke SER resultater fort nok, er ikke lurt...Veldig dumt egentlig..Plutselig løsner det, kanskje etter 1år, kanskje etter 3år..Men holder man ut, så vil man til slutt oppnå og være fit for fight igjen.Ikke som før, men iallefall sunn og rask :) Siden jeg lett kunne vært en av de med 20kilo pluss, og skylde på graviditeten, så har jeg ikke veldig medlidenhet med se som sutrer og klager over "babyvekt"; som ikke ofrer en kcal for og PRøVE og bli i form igjen..Eller de prøver i 2 mndr, også gir de opp...6mnd etter fødsel måtte jeg gå med mammabukser, og hadde 20 kilo igjen..et år etter hadde jeg 15 kilo igjen.....Det gikk sakte, men jammen gikk det :) TåLMOD er nøkkelord mao...

Gratulerer! Syns du har vært kjempeflink. Er enig i at det viktigste ikke er å gi seg. De fleste må stå på for å oppnå det de vil.

HI

Skrevet

Dette er da helt individuelt, man kan ikke sette en fasit på når kvinner skal være kvitt svangerskapskiloene. Man er forskjellig og har ulike kropper og forutsetninger.

Vi kvinner burde være litt mer solidariske med hverandre og ikke gnåle om når medsøstre bør oppnå ditt og datt. Vi kvinner er utsatt for nok press fra media, skjønnhetsindustrien og menn, vi trenger ikke bidra til dette presset selv også.

Skrevet
Veldig enkelt å si for de som ikke har opplevd vektproblemer. Jeg er en av de som legger litt av "skylden" på svangerskap for at jeg ikke kommer ned i vekt. Jeg har alltid måttet spise svært forsiktig, og trene masse for å klare å holde meg nede i vekt. Etter svangerskap (2 1/2 år siden nå), trener jeg fortsatt like mye, har vært hos ernæringseksperter for å tilpasse kosten min (Grete Roede eller lavkarbo funker rett og slett ikke på meg). Allikevel sitter jeg her med 10-15 kg for mye. Slik var det ikke før svangerskapet, så at det har gjort noe med min kropp og min forbrenning er det ingen tvil om. Men siden du sitter med fasiten så blir jeg glad om du vil dele den med oss!

Jeg tror ikke jeg sitter med fasiten. Men de aller fleste må jobbe for å oppnå det de vil. Enten det er vekt eller andre ting her i livet. Og ja, noen må yte mer enn andre. Men å skylde på graviditeten 2,5 år etter fødsel mener jeg er feil.

Skrevet

Jeg synes man bør være tilbake når det er helsemessig forsvarlig, eller rett og slett når man føler for det selv. Er ikke alle som er hysteriske på å miste babykiloene så raskt som mulig, og disse er i sin fulle rett til å ta det med knusende ro uten at andre skal dømme dem og si at de "burde" være raskere ute med slankingen.

Gjest yrild
Skrevet

Ja man må ta tak, men det kan ta sin tid å få til å ta tak med små barn. Det er ikke tvil om at svangerskap og småbarnsperioden er en stor "skyldig" når det kommer til kvinners overflødige kilo.

Selv mått ejeg ta tak når storebror var 2 for å komme i normal størrelse før vi ble gravide med nr. 2... og nå er det på an igjen ;-)

Synes man skal drite i å slenge med leppa om andres vekt om de er for tynne eller for tykke. Det som er bare bare for deg er ikke bare bare for alle andre!

Gjest yrild
Skrevet

Og... jeg må si at jeg synes synd på mennesker som har et stort fokus på å gå ned i vekt det første halvåret de har et nytt lite vidunderlig menneske å ta vare på... men meg om det :-)

Skrevet
Dette er da helt individuelt, man kan ikke sette en fasit på når kvinner skal være kvitt svangerskapskiloene. Man er forskjellig og har ulike kropper og forutsetninger. Vi kvinner burde være litt mer solidariske med hverandre og ikke gnåle om når medsøstre bør oppnå ditt og datt. Vi kvinner er utsatt for nok press fra media, skjønnhetsindustrien og menn, vi trenger ikke bidra til dette presset selv også.

Jeg sier ikke at det er en fasit. Jeg sa hva jeg mente, og lurte på hva andre tenkte om det. Det er selvfølgelig veldig individuelt, og mye avhenger av hvor mange kilo man gikk opp under graviditeten også.

HI

Skrevet

Jeg var tilbake etter 3 mnd med førstemann, la på meg 19.... Men er nok individuelt det der... Men guttungen min hadde sin første tur på treningssenteret da han var ei uke gammel, så jeg trente meg jo ned... Var også på trening samme dag jeg fødte.. ( før fødsel, selvfølgelig;-) Var heldig og kunne spise de jeg ville. Vet jo at det ikke er alle forunt at det går så enkelt, men jeg tror at de fleste fint kan greie å gå ned igjen i løpet av ikke altfor lang tid, ved å ha et bra kosthold og ikke minst bevege seg mye... Og der kan man få mye ved å trille lange turer hver dag, kombinert med litt øvelser på gulvet hjemme, så unnskyldning med ikke å ha tid til å trene med baby holder ikke:-) Finnes selvfølgelig andre grunner til at man ikke får trent, men tiden har du iallefall i perm!

Skrevet
Jeg synes man bør være tilbake når det er helsemessig forsvarlig, eller rett og slett når man føler for det selv. Er ikke alle som er hysteriske på å miste babykiloene så raskt som mulig, og disse er i sin fulle rett til å ta det med knusende ro uten at andre skal dømme dem og si at de "burde" være raskere ute med slankingen.

Alle er vel i sin fulle rett til å veie det de ønsker. Men det er ihvertfall ikke helsemessig forsvarlig å være overvektig. Og selvfølgelig kan folk ta det med knusende ro, men da mener jeg at man ikke kan skylde på graviditeten, flere år senere.

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig i at ting kan ta tid og at det ikke gjelder å gi opp..men det å skylde på graviditet etter lang tid kan være gyldig fortsatt..jeg gikk raskt ned i vekt etter første fødsel, og kunne spise det jeg ville etterpå...etter svangerskap nummer 2, der jeg la på meg 4 kg mer enn i første svangerskap (15 kg), så sa forbrenningen min takk for seg..jeg gikk ned kun 4 kg etter fødselen, og gikk deretter opp 2 kg..jeg har gått turer, spist sunt, trent osv, og prøvd alt av kostholdsveiledning..nå er min yngste 13 måneder gammel, magemålet mitt er på samme størrelse som da jeg var 7-8 måneder på vei, og jeg veier nå 5 kg mindre enn det jeg gjorde den dagen jeg fødte, har fortsatt 10 kg igjen..har en venninne som brukte 4 år på å bli kvitt kiloene på tross av trening og vektoppgang på 12 kg i svangerskapet..de fleste kunne nok ha gått ned i vekt etter mye tid, men hvis man har gjort alt, og vekta står så og si stille noen år etter svangerskapet, kroppen hadde ikke noen problemer før svangerskapet i forhold til vekt; hva skal man skylde på da? Ikke at man er lat, og heller ikke dårlig kosthold..svangerskapet er årsaken til at man ikke går ned i vekt, så det å si at man ikke skal kunne skylde på svangerskapet 2,5 år etter blir feil for meg..antar at man må ha vært i den situasjonen for å skjønne det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...