Gå til innhold

4-åringen er så utrolig aktiv. ADHD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man sette diagnose så tidlig?

Han klarer bare ikke å sitte i ro, munnen går i ett og han er konstant ute etter oppmerksomet! Enten er jeg skikkelig morragretten nå, ellers driver han meg rett og slett til vannvidd.

Han sto opp for 20 min siden, spiste og ser nå på tv før vi skal puske oss ut. Han klarer ikke å sitte i ro i sofaen. Han turner, mildt sagt. Plutselig flyver han over sofaen, ellers ligger han på gulvet. Hopper, roper, og er bare full av energi og makkete.

Han er slik hver dag-hele døgnet. Er vi ute fra 9-4 er han likke full av energi. han klarer ikke gå vanlig, sier jeg han skal gå opp trappa Må han løpe, hoppe, eller virkelig anstrenge seg for å gå normalt.

Dere som har barn med ADHD, hvordan er dem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke barn med ADHD - men jeg har en gutt som nå er 10 som er svært aktiv - og har alltid vært det. Han har "maur i rompa", og klarer ikke å sitte i ro, annet enn når han må. (han klarer det på skola).

Det er helt normalt at en fireåring kribler i kroppen! Det er normalt at en fireåring turner og styrer og er full av energi!

Skrevet

Aner ikke egentlig, men klarer han å sitte å konsentrere seg over litt tid (med bygging, bøker, biler eller hva som helst?).

Dersom du ønsker utredning. Snakk med ppt og eventuelt barnehagen.

Det er ikke uvanlig at barn på 4 er i hundre det meste av døgnets våkne timer, men de skal kunne klare å konsentere seg litt.

Skrevet

Har 3 barn, de andre to har vært aktiv- men ikke på samme måte. De har jeg klart å slitt ut med herjing og utelek, men 4-åringen er umulig å slite ut. Her kan vi holde på med fysisk aktivitet hele dagen, men han kan være like oppgirt på kvelden uansett om vi prøver å roe ned før leggetid.

Han klarer ikke sitte så veldig lenge i ro før han må opp å hoppe/røre på seg. Om han kommer i krangel med de andre søskenene kan han rett og slett miste besinnelsen. Er litt skummelt, for vet aldri hva han kan finne på.

Ellers er han en grei gutt, men har sine rampfærer- noe alle barn har ;)

HI

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Kanskje?

Jeg har en meget aktiv fireåring som mange kan bli litt svett av, men han er ikke i nærheten av din. Han kan se en hel film som varer over en time og sitte rimelig rolig, han kan tegne/male i ti - femten minutter, han kan kose i armkroken og gå rolig og holde hånda om han vil.

Min sønns far er også en energisk fyr og har ry på seg for å ha adhd, men han har det ikke.

Etter hva du beskriver tenker jeg at din sønn overgår min sønn i energi. Og siden min sønn oppfattes som meget energisk, hvem vet, kanskje gutten din får en diagnose en dag.

Skrevet

Jeg tror det vanligvis er for tidlig å sette diagnosen når de er 4. Det er uansett mange barn og voksne som har mye energi uten at det betyr at de har noen hjerneskade eller sykdom.

Skrevet

ADHD er vel ikke "bare aktivitet"?? Aktive barn er en ting, mens ADHD går vel mer på en "aktiv hjerne"..:Altså, de greier ikke onstenterer seg lenge om gangen, "faller ut" fra samtaler og bryter inn i andres avtaler...Prat og handling kommer gjerne leeenge før de EGNETLIG har tenkt seg om..

HYPERaktiviteten er vel ofte en følge av denne aktive hjernen, de tenker på så mye, så fort og alt skal gjøres og sies også går "alt i hundre". Eller, de kan være rolig av seg men "falle ut " og blir litt mer i sin "egen verden"...Jenter har vel mer tendens til det siste, og gutta til det første. Så vidt jeg har forstått (har ikke barn med ADHD selv, men kjenner barn og voksne som i voksen alder har fått diagnosen....)

I "gamle dager", altså gjelder de voksen som har fått diagnsoen, har de sjelden vært mye mer aktive enn vennene sine (folk generelt var jo mye, mye mer aktiv), men de greide aldri konsenterer seg lenge om gangen, og ekstremt vanskelig for å lære ting de ikke fant interessant, men utrolig kjappe til og ta ting de likte!

Jeg skal på langt nær stille en diagnose, aktivitet KAN jo tyde på at det "er noe";- men samtidig så trenger det ikke bety noe. Så legne han er istand til og konstentere seg over lengre tid når det skjer noe HAN finner interessant,- så er han meget sannsynlig bare aktiv...Særlig om han i tillegg trenger lite søvn, er våken og opplagt til tross for mye aktivitet, sene kvelder og tidlige morgnere...Jeg har forstått det sånn at mange some r aktive pga ADHD "slokner somlys" når de først sovner, sover tungt og gjerne lenge, men når de våkner, så begynner hjernen igjen med en gang, go det er derfor vanskelig og sovne igjen..Derfor er de ofte grinete, trøtt og uopplagte pga "for mye aktivitet", og lite søvn i forhold it hva DERS kropp trenge.r.

Men igjen, dette er hva jeg har "snappet opp" gjennom samtalre med voksne som har diagnose og voksen med barn med diagnose..Også sammenlikner jeg litt med et par venninder som har aktive barn, som bare er aktive,- og som osver lite og er genrellt "Høyt og lavt"..... :) Er man bekymret, så kontakter man noen som kan sette i gang mølla for og bekrefte eller avkrefte mistanker, uansett :) Selv om svar på et slikt forum kan gjøre en tryggere på at man gjør det rikige og dermed mer avsalppet i forhold til dette og hva osm evt kan skje med barnet senere... Lykke til...

Skrevet

Jeg har ei jente med ADHD. Hun var ikke spesielt aktiv som 4-åring. Derimot har jeg tre gutter som er akkurat slik du beskriver. De er helt "normale";)

Skrevet

Nei aktive barn har ikkr nødvendigvis ADHD!!!!!!!! blir så forbannet på folk som roper ADHD når poden ikke kan sitte stille ved bordet eller vill hoppe istede for og gå pent, hva er galt med folk i dag?, helt normale barn får diagnoser og medikamenter slengt rundt seg for ingenting!

De som er rammet av ADHD er ikke bare litt urolig ved matbordet ol.

Ja jeg vet hva jeg snakker om på godt og vondt!!

Skrevet
Nei aktive barn har ikkr nødvendigvis ADHD!!!!!!!! blir så forbannet på folk som roper ADHD når poden ikke kan sitte stille ved bordet eller vill hoppe istede for og gå pent, hva er galt med folk i dag?, helt normale barn får diagnoser og medikamenter slengt rundt seg for ingenting! De som er rammet av ADHD er ikke bare litt urolig ved matbordet ol. Ja jeg vet hva jeg snakker om på godt og vondt!!

Hun spurte jo bare da...

Dattra mi er utredet, fordi jeg holdt på å bli gal. Lett for andre å si "neeei, det er ikke adhd selvom de er urolige". Du vet jo ikke hvor urolig denne ungen er...?

Også virker det som om folk tror en overdriver når en sier at ungen ALDRI sitter stille, eller ALDRI holder munn. Jeg for min del overdriver ikke når jeg sier at ungen min prater fra hu står opp til hu legger seg. Hele dagen, hele uka, hele mnd'n, hele året.

HI, det er ikke for tidlig å sjekke om du er bekymra. Venninna mi fikk diagnose på sin datter nå og hun er 4. Ta kontakt med HS, eller bupa. Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...