Gå til innhold

Hvilke misdannelser kan sees på ultralyd?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som Desverre har opplevd noe av dette? :(

Frykter så blind eller døv baby, pga toksoplasmose. Men dette kan vel ikke sees...

Hvor rett kan gynekologen ha når det ikke er tegn til hjerneskade? Hjertefeil? Andre ting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frykter så blind eller døv baby, pga toksoplasmose. Men dette kan vel ikke sees...

Hvor rett kan gynekologen ha når det ikke er tegn til hjerneskade? Hjertefeil? Andre ting?

Har ikke opplevd misdannelser på barna mine i den forstand at noe mangler/ ser annerledes ut, men har opplevd å få ett psykiske utviklingshemmet barn.

Tror ikke de kan se og barnet er blind eller døv på ul. Tror du kan stole på gynekologen når han ikke kan se tegn til hjertefeil/hjerneskade.

Er det hjerneskade du er redd for som følge av at du har fått toxoplasma i svangerskapet? Eller bare generelt?

Uansett så går det nok fint:)

Skrevet

Har ikke opplevd misdannelser på barna mine i den forstand at noe mangler/ ser annerledes ut, men har opplevd å få ett psykiske utviklingshemmet barn.

Tror ikke de kan se og barnet er blind eller døv på ul. Tror du kan stole på gynekologen når han ikke kan se tegn til hjertefeil/hjerneskade.

Er det hjerneskade du er redd for som følge av at du har fått toxoplasma i svangerskapet? Eller bare generelt?

Skrevet

De kan iallefall se de aller aller fleste fysiske misdannelser, men dette med blindhet/døvhet tror jeg nok ikke de kan se ;). Så om du er sjekket av en spesialist på området med et 3/4 D ul, kan du føle deg nokså trygg altså ;). Men ingenting kan garanteres 100% dessverre .

Skrevet

Jeg har forresten fått et barn med øsofagusatresi ( delt spiserør), det så de på UL. Nike operert rett etter fødsel og var på Riksen noen uker. Nå er det meste veldig bra.

Skrevet

Det var ingen tegn til hjerneskade eller hjertefeil.

Men går nå og tenker på at blindhet og døvhet jo ikke kan sees, så det er mest det jeg er redd for... Men kjenner jeg må slutte å tenke så mye på det, blir jo helt gal... :blink

Skrevet

Men går nå og tenker på at blindhet og døvhet jo ikke kan sees, så det er mest det jeg er redd for... Men kjenner jeg må slutte å tenke så mye på det, blir jo helt gal... :blink

Få snakket litt mer med lege som kanskje kan berolige deg? At sjansen er så og så liten osv. For det er ikke lett å IKKE bekymre seg over ting, det vet vi alle. Har du fått påvist toksoplasmose? Jeg har ei venninde som fikk det, hun tok da fostervannsprøve. Ingen smitte hos barnet, og det viste seg at denne toksoplasmosen hun fikk påvist var fra gammelt av, noe hun altså var blitt utsatt for for flere år siden (noe i den dur ;) )

Skrevet

Går det an å se om barnet er dverg/ kortvokst?

Skrevet

Men kjære deg da, hvorfor er du så nervøs for at babyen din skal ha en missdannelse?er det genetisk/ eller arvelige ting i familien som gjør det? du kommer til og bli gal skal du gå resten av dagene i svangerskapet og tenke på om baby er døv, bling, kortvokst ol og har gyn sakt at der ikke er tegn til hjerneskade/hjertefeil så kan du stole på det de er veldig flinke, kan jo aldrig garantere noe, men med mindre du har en reel god grunn til og frykte dette så vær så snill og prøv og tenke positivt.

Skrevet
Noen som Desverre har opplevd noe av dette? :( Frykter så blind eller døv baby, pga toksoplasmose. Men dette kan vel ikke sees... Hvor rett kan gynekologen ha når det ikke er tegn til hjerneskade? Hjertefeil? Andre ting?

Nei det er ikke alle missdannelser som vises på ul.

Vi fikk et barn med missdannelser i hodeområdet, ul viste ingenting galt så dette visste vi ikke før han kom til.

Han har missdannede ører og mangler øreganger blant annet, men ikke verdens undergang det heller. :)

Du kan ikke gå rundt å bekymre deg over det hele svangerskapet, skulle det være noe når baby kommer ut så takler du det.

Og så må jeg jo pressisere at det er veldig sjeldent det er noe galt så vær heller god med deg selv og nyt heller svangerskapet!

Skrevet

Men kjære deg da, hvorfor er du så nervøs for at babyen din skal ha en missdannelse?er det genetisk/ eller arvelige ting i familien som gjør det? du kommer til og bli gal skal du gå resten av dagene i svangerskapet og tenke på om baby er døv, bling, kortvokst ol og har gyn sakt at der ikke er tegn til hjerneskade/hjertefeil så kan du stole på det de er veldig flinke, kan jo aldrig garantere noe, men med mindre du har en reel god grunn til og frykte dette så vær så snill og prøv og tenke positivt.

Det pga påvist toksoplasmose, også må je gå hele sommeren gjennom før jeg kan ta fostervannsprøve de å få vite om baby er smittet eller ikke...

Er ikke baby smittet så er det ingen fare, men hvis baby er smittet også så er det stor sjangse for at det er skadet.

Jeg ble smittet i en av mine 10 første uker av graviditeten. Og da er det kun 5% sjangse at baby er smittet, men det fikk enda 11 uker før legen fikk somlet seg til å sette meg på antibiotika. Så selv om sjansen for smittet baby er liten er den likevel stor iom parasitten har hatt 11 uker på å finne vei til baby.

Bli baby smittet tidlig i svangerskapet er det stor sjangse for store skader på baby. Hjerneskade så ikke gynekologen (som og er spesialist) men derfor frykter jeg døv eller blind baby iom det er det toxoplasmose parasitten helst angriper.

Jeg går på sterk antibiotika nå, og frykter og skader pga det. Men legen har vurdert det som beste iforhold til toxo i banen...

Skrevet

Få snakket litt mer med lege som kanskje kan berolige deg? At sjansen er så og så liten osv. For det er ikke lett å IKKE bekymre seg over ting, det vet vi alle. Har du fått påvist toksoplasmose? Jeg har ei venninde som fikk det, hun tok da fostervannsprøve. Ingen smitte hos barnet, og det viste seg at denne toksoplasmosen hun fikk påvist var fra gammelt av, noe hun altså var blitt utsatt for for flere år siden (noe i den dur ;) )

Ja jeg fikk påvist etter 3 positive prøver.

Det er liten sjangs for at baby er smittet, men den har hatt god tid på seg til å finne vei inn, legen viste ingenting om dette med toxo og jeg startet først på antibiotika i uke 20.

Jeg er går mest bekymret fordi det er lenge til jeg får vite hva som er hva.

Om fostervannsprøve viser smittet eller ikke smittet baby så har jeg hvertfall noe å forholde meg til.

Jeg er blitt smittet nå i svangerskapet. Er to forskjellige svar vi får. IgG og igM. IgG viser gammel smitte og igM viser ny smitte. Min igG var negativ mens igM var positiv.

Skrevet
Det pga påvist toksoplasmose, også må je gå hele sommeren gjennom før jeg kan ta fostervannsprøve de å få vite om baby er smittet eller ikke... Er ikke baby smittet så er det ingen fare, men hvis baby er smittet også så er det stor sjangse for at det er skadet. Jeg ble smittet i en av mine 10 første uker av graviditeten. Og da er det kun 5% sjangse at baby er smittet, men det fikk enda 11 uker før legen fikk somlet seg til å sette meg på antibiotika. Så selv om sjansen for smittet baby er liten er den likevel stor iom parasitten har hatt 11 uker på å finne vei til baby. Bli baby smittet tidlig i svangerskapet er det stor sjangse for store skader på baby. Hjerneskade så ikke gynekologen (som og er spesialist) men derfor frykter jeg døv eller blind baby iom det er det toxoplasmose parasitten helst angriper. Jeg går på sterk antibiotika nå, og frykter og skader pga det. Men legen har vurdert det som beste iforhold til toxo i banen...

huff ja da skjønner jeg deg, men prøv så godt du kan og glede deg over baby og tenke positivt.

en venninne av meg fikk en døv baby, han fikk implantat ila 2mnd etter fødsel og det fuka kjempebra, han er helt lik andre babyer.

Skrevet

Ja er det eg og tenker. Er mange muligheter likevel. Må bare finne gleden og ikke tenke for mye. Kjenner jo det...

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...