Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #1 Skrevet 2. juli 2012 Jeg kjenner ingen av mine venner eller i min familie som er så glad i rakfisk og laks som meg.. Og gjennom flere år har vi introdusert spesielt rakfisk for venner og familie. De er også blitt glad i fisken og nå til helgen er vi bedt i rakfisklag til et vennepar av oss sammen med mange flere venner. Dillemmaet er at jeg oppdaget i går at jeg er gravid. Dette betyr jo at jeg ikke kan spise fisk eller drikke alkohol til helgen. Vi har ikke tenkt og fortelle noen om graviditeten før etter uke 12 er fullført. Så hva skal jeg gjøre? Jeg vil helst ikke avlyse, da dette er noe jeg har gledet meg til en stund, flere har vi ikke møtt på et par mnd. Hva ville du gjort?
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #2 Skrevet 2. juli 2012 Hvor langt er du på vei? Fosteret har sin egen næringssekk frem til 6 uke! Så du kan trygd spise rakfisk, men vær forsiktig med alkohol alikevel.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #3 Skrevet 2. juli 2012 Hvorfor kan du egentlig ikke spise rakfisk? Man kan jo spise gravet og røket laks samt sushi når man er gravid, så hvorfor ikke raket? Vet egentlig ikke hvordan man lager raket fisk, så må bare spørre:-)
Lammelåret Skrevet 2. juli 2012 #4 Skrevet 2. juli 2012 Jeg ville sagt grunnen. Hvorfor vil du ikke dele graviditeten med andre før uke 12?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 2. juli 2012 #5 Skrevet 2. juli 2012 Matportalen advarer jo spesifikt mot rakfisk (og selvsagt også alkohol) i svangerskapet, så jeg skjønner ikke hvorfor du vurderer å ta sjansen. Ville nå heller fortalt om graviditeten enn å risikere helsa til mitt ufødte barn.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #6 Skrevet 2. juli 2012 Til deg som ikke vet hvorfor man skal holde seg unna bl.a. rakfisk. Les midt på denne siden, og helst hele artikkelen;) http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/uke/kroppen/article545404.ece
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #7 Skrevet 2. juli 2012 Hvorfor kan du egentlig ikke spise rakfisk? Man kan jo spise gravet og røket laks samt sushi når man er gravid, så hvorfor ikke raket? Vet egentlig ikke hvordan man lager raket fisk, så må bare spørre:-) Det er annbefalt at gravide ikke spiser rakfisk på grunn av bakterier.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #8 Skrevet 2. juli 2012 Jeg vil ikke risikere barnets liv.. frykter selvfølgelig abort.. (SA) Men det jeg trenger råd fra dere er hva jeg evnt kan si eller gjøre? Alle forventer at jeg skal gjøre ferdig utdannselsen før jeg blir gravid, og familien rundt oss er nok så konservative at de kan tenke at vi må ta abort selv om jeg er blitt gravid. Men vi er voksne (25 & 35), så denne avgjørelsen tar vi selv. Har ønsket felles barn et år nå. Dessuten er jeg redd for SA, og vil fullføre 12uker før noen får vite noe. Det er hovedårsaken. HI
Lammelåret Skrevet 2. juli 2012 #9 Skrevet 2. juli 2012 Du kan ikke kontrollere andres tanker og meninger og uansett blir det temmelig åpenbart hva dere har drevet med om få uker. Jeg ville sagt at jeg var gravid, enkelt og greit. Gratulerer med en liten i magen, forresten!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 2. juli 2012 #10 Skrevet 2. juli 2012 Jeg ville sagt jeg var gravid, og gått. Jeg har selv mistet 3 ganger, og skjønner poenget, men det er i mange tilfeller bedre at folk vet, dersom man faktisk mister. Alternativet er jo at du bare sier du er syk, og lar mannen gå alene. Ser ikke helt problematiseringen.
Gjest Mentha Skrevet 2. juli 2012 #11 Skrevet 2. juli 2012 Hvis du ikke vil si det og ikke vil at noen skal skjønne hvorfor du må holde deg unna rakfisken, så er det vel nesten like greit at du blir hjemme? Da unngår du spørsmål og du slipper å måtte si noe. Jeg skjønner at dette er noe du har gledet deg til, men når dere er bestemte på at ingen skal vite noe, så kan det se ut som om du må ofre noe for å holde på hemmeligheten. Alternativt dra en historie om at du har verdens verste hangover og ikke orker tanken på verken alkohol eller rakfisk. Og gratulerer så masse med liten spire
Gjest overlord Skrevet 2. juli 2012 #12 Skrevet 2. juli 2012 Dersom du ikke spiser fisken eller drikker alkohol skjønner alle at du er på tjukka uansett hva du sier. Du kan: - Gå på festen og si det som det er - Sende samboeren alene og si du er syk
rytme Skrevet 2. juli 2012 #13 Skrevet 2. juli 2012 Du kan jo dra og si at du nettop har spist KJEMPEMASSE på jobben og er stappmett, eller noe lignende Så kan du være med på morroa, men slippe å bekymre deg....
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #14 Skrevet 2. juli 2012 du kan dra litt senere på kvelden og si att du hadde dobbeltbooka. Du skulle ut å spise med noen venninner e.l først... ;-) derfor mett når du kommer dit. si att du kjører sånn att mannen din kan få drikke litt.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #15 Skrevet 2. juli 2012 Om du ikke vil si noe... 1. enten sier du at du er syk og lar være å dra 2. du finner frem til en fin diagnose (google er fint) som gjør at du har fått streng beskjed fra lege om å være nøye med det du spiser neste ukene... f.eks. pga mageinfeksjon. Og at rakfisk har for mange bakterier så du ikke tåler det nå, også har du fått antibiotika ++ mot dette slik at det heller ikke er anbefalt å drikke alkohol til, siden du jo trossalt vil bli frisk så fort som mulig... så kan du fortsette å bruke denne unnskyldningen (nei, jeg er visst ikke riktig frisk enda, og legen har sagt jeg må vente litt til...) til du kan fortelle om graviditeten. Noen vil antakeligvis gjette graviditeten da, men da har du jo ikke sagt noe. Jeg ville heller gått for dette alternativet enn å si noe faktisk. Selv om de mistenker det, så slipper du iallfall å måtte snakke med folk om det om du skulle miste osv.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #16 Skrevet 2. juli 2012 Om du ikke vil si noe... 1. enten sier du at du er syk og lar være å dra 2. du finner frem til en fin diagnose (google er fint) som gjør at du har fått streng beskjed fra lege om å være nøye med det du spiser neste ukene... f.eks. pga mageinfeksjon. Og at rakfisk har for mange bakterier så du ikke tåler det nå, også har du fått antibiotika ++ mot dette slik at det heller ikke er anbefalt å drikke alkohol til, siden du jo trossalt vil bli frisk så fort som mulig... så kan du fortsette å bruke denne unnskyldningen (nei, jeg er visst ikke riktig frisk enda, og legen har sagt jeg må vente litt til...) til du kan fortelle om graviditeten. Noen vil antakeligvis gjette graviditeten da, men da har du jo ikke sagt noe. Jeg ville heller gått for dette alternativet enn å si noe faktisk. Selv om de mistenker det, så slipper du iallfall å måtte snakke med folk om det om du skulle miste osv. PS: ved alternativ nr 2, så tar du selvsagt med mat selv, og sier ifra om det, og varsler før du kommer så de ikke lager mat til deg.
verdens heldigste mamma Skrevet 2. juli 2012 #17 Skrevet 2. juli 2012 Er du sikker på at de bare serverer rakfisk? Vi var i rakfisklag sist jeg var ny-gravid, og der var det også røkelaks og gravlaks til dem som eventuelt var for "pysete" til å spise rakfisk. Så da spiste jeg bare røkelaks den kvelden. Dersom du ikke vil at noen skal mistenke at du er gravid, og du ikke vil fortelle vertskapet om det så de kan hjelpe deg å kamuflere det, ville jeg blitt hjemme. Evnt si at du har hodepine, be mannen din sende en SMS når middagen er ferdig, og så kommer du etter (med bil).
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #18 Skrevet 3. juli 2012 Dette er fortsatt veldig vanskelig synes jeg.. To av jentene som er der er en av mine nærmeste, så de klarer jeg ikke lure uansett tenker jeg. Og om jeg skulle lyge med diagnose, så blir jeg hvertfall avslørt, da hun ene nettopp er utdannet sykepleier og har jobbet på div avdelinger på sykehus de siste årene.. :/ Jeg får tenke litt på det til helgen, men takk for gode innspill, jeg fikk noe å tenke på iallefall:) HI
Serepta Skrevet 3. juli 2012 #19 Skrevet 3. juli 2012 Tja, nå er det ganske vanlig å bli gravid - så jeg hadde nok villet ha med meg moroa og sagt det som det er. Og skulle du komme til å miste, så er det uansett godt at veninnene dine vet det og kan støtte deg ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå