Gå til innhold

om jeg takker nei til lærlingsplass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at jeg i fremtiden ikke kommer til å kunne få jobb eller lærlingsplads der senere?

Og hvordan takker jeg nei? Vil de tenke jeg er useriøs som søker men takker nei?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo fullt lovlig å takke nei til et tilbud :) Folk gjør sånt hele tiden hvis de feks har søkt flere plasser og fått et bedre tilbud et annet sted. Men hvorfor du skal takke nei til tilbudet for så å søke samme plass igjen, det skjønner jeg ikke? Da hadde jeg nok sett på deg som useriøs ja.

Skrevet

hvis du takker nei til læreplass stiller du deg bakest i køen. Du vil derfor ikke ha krav på læreplass ved senere anledning.

Jeg vil ikke anbefale dette hvis du ikke har noe annet i tankene

Skrevet

Det var bare et eksempel.

Da jeg søkte ville jeg bort herifra, søkte på plass fler timer unna.. men nå har det forandret seg.. jeg vil ikke og kan ikke flytte..

Så er jeg skeptisk på hvordan det vil bli sett på at jeg takker nei..

Skrevet

Selvfølgelig er det ok å takke nei om du ikke har mulighet til å ta den læreplassen. Men om jeg først hadde takket nei så hadde jeg aldri funnet på å søke om læreplass samme sted senere, sjansen for at de gir det tilbud om plass to ganger er nok lik null. Med mindre du kan gjøre noe slags avtale med dem frem i tid.

Skrevet
Det var bare et eksempel. Da jeg søkte ville jeg bort herifra, søkte på plass fler timer unna.. men nå har det forandret seg.. jeg vil ikke og kan ikke flytte.. Så er jeg skeptisk på hvordan det vil bli sett på at jeg takker nei..

Jeg ville som sagt ikke takket nei uten å ha noe annnet i bakhånd. Det du evt kan gjøre er å ta kontakt med studieveileder/rådgiver og høre om det er flere plasser ledige der du er, og høre om du kan bytte. Evt starte der du har fått og be om overføring til der du vil være etterhvert.

Det er dumt å takke nei- skal du tjene opp timer på egenhånd så er det ALT for mange timer. Det vil ta flere år før du er i mål med et fagbrev, da man stort sett ikke får 100% jobb når man er ufaglært.

Om du takker nei til plassen fordi du har fått plass en annen plass , vil du selvfølgelig kunne få jobb der senere. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...