Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #1 Skrevet 2. juli 2012 Fint, da sitter jeg her, da. Min sønn har lenge mast om å få en egen hund. Det er ikke det at vi ikke liker hunder, eller ikke har erfaring med hund, og ønsket hans er nok reelt, men jeg VET hvem som får jobben med støvsuging, turgåing, etc, og jeg har mer enn nok fra før, gravid og med flere småbarn. Men den kjekke samboeren min klarte nå i helga å si at han kunne få en sjangse, UTEN å snakke med meg først. Jeg protesterer, men begge bedyrer meg om at jeg absolutt ikke skal ha noen ekstrajobb med dette. Kort fortalt, hunden er nå et faktum. Sønnen dro på telttur i går, 3 timer etter at hunden var henta. Men full tillatelse av min samboer. Nå går jeg her, med en hund som skulle vært løpt med, med bekkenløsning og hele pakka. Samboer dro på jobb, sønnen får jeg ikke tak i. Det er en aktiv rase han har fått. Er det mulig å være så korttenkt!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #2 Skrevet 2. juli 2012 kanskje du skal returnere den før det er for sent. stakkars hund, og stakkars deg. sønnen og samboeren din fikk en sjanse og den misbrukte de, så da kan du levere hunden tilbake mener nå jeg. en hund må være ønsket av hele familien for at det skal fungere!
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #3 Skrevet 2. juli 2012 Ja, sier meg ening med nr #2, lever hunden tilbake. Finnes en tid som er bedre for dere å skaffe dere hund. Et slikt valg bør være gjennomtenkt.. Kanskje bedre å vente til etter graviditeten, og bruke god tid på å finne rett rase..
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #4 Skrevet 2. juli 2012 Returner den! Som oftest er de villige til å ta tilbake hunden etter så kort tid. Kanskje dere til og med får igjen litt penger. Utrolig dårlig gjort mot deg. Ville returnert den uten tillatelse fra noen i sinne, og forklart situasjonen etterpå. Er du tolmodig så venter du til gutten er tilbake fra telttur slik at han får tatt farvel, og at du får snakket med samboeren din først. Du kan jo starte med å ta en telefon til oppdretter for å høre om de er villig til å ta den tilbake, uten at du lover eller avtaler noe som helst enda. Men spør evt hvor lang "angrefrist" dere får.
BikkjeBisk Skrevet 2. juli 2012 #5 Skrevet 2. juli 2012 Ring oppdretter og si fortell hva som har skjedd og at du beklager på det sterkeste. Hvis det er en seriøs oppdretter tar han eller hun tilbake hunden på strak arm Hvilken rase er det forresten?
It's all about me Skrevet 2. juli 2012 #6 Skrevet 2. juli 2012 Når han bruker så kort tid på å vise at han ikke er klar for ansvaret med hund sier også jeg meg enig i at det lureste vil være å levere den tilbake hvis det er en mulighet.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #7 Skrevet 2. juli 2012 Ja, jeg sa det i sinne idet samboeren dro på jobb, at jeg kom til å kjøre den tilbake etterpå. Men får snakke seriøst med de i kveld. Er ikke det at jeg ikke liker hunder, men JEG kan ikke ha noe mer-arbeid, og orker heller ikke gå å se på at en hund ikke får det han trenger av mosjon. Samboeren min er over gjennomsnittet glad i dyr, men ikke jobben som følger med. Det er en boarded collie, så for all del en fin familiehund og vi liker turer og sånn vi, men akkurat nå så har jeg mer enn nok med å bevege meg i huset her.....
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #8 Skrevet 2. juli 2012 Hvor gammel er sønnen din? kan han gå alene på tur med hunden etterhvert? Hvertfall 1gang om dagen, så kan heller mannen din ta ansar når han er hjemme fra jobb..
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #9 Skrevet 2. juli 2012 Han er 17 år, så klarer fint å gå turer alene:P
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #10 Skrevet 2. juli 2012 Fy søren, det synes jeg var dårlig gjort av din mann! Han skaffer hund og blir den populære hos sønnen deres, overlater ansvaret av hunden til deg som er gravid og har bekkenløsning, så hvis dere nå leverer den tilbake blir du den "slemme". Nei, det var dårlig gjort!!! Jeg ville levert tilbake hunden til de dere kjøpte den av med en gang, for hvis dere venter noen år, blir det enda verre både for dere og hunden. Og i mellomtiden må du kjenne på den dårlige samvittigheten, dersom dere ikke får fulgt opp hunden med den tid og oppmerksomheten den fortjener. Med jobb, fritidsaktiviteter, skoleaktiviteter, osv... blir det fort at den blir mye alene. Det er mye ansvar med en hund, og hvis du ikke synes det virker det minste fristende med det ansvaret akkurat nå, og du vet ingen andre i huset vil ta på seg det ansvaret, er det dårlig idè å ha en hund. Jeg snakker fra erfaring. Vi har to barn og en aktiv hund, og nå er jeg gravid med 3. mann. Har kraftig bekkenløsning, og er nødt til å gi fra oss hunden for jeg klarer ikke ta meg av hunden når mannen er på reise med jobb. Forferdelig trist, spesielt for eldste jenten, men vi har heldigvis funnet et godt hjem til han, der vi fortsatt kan ha litt kontakt med han. Be din mann ta praten med din sønn om at en hund ikke passer inn i deres familie for øyeblikket. Det er han som har stelt i stand dette rotet og nå bør han ordne opp!
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #11 Skrevet 2. juli 2012 Har sønnen din noen penger, ukepenger eller sparepenger så koster det ca 50,- hver gang du må betale noen for å gå tur med hunden. Er han borte koster det da 100-150 kr pr dag. Når den ikke er på tur kan du lukke den inne på din samboers kontor, i bilen hans eller et annet sted han har sine ting. Spessielt om det er en hvalp lærer nok mannen ganske raskt av det.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #12 Skrevet 2. juli 2012 Burde ikke en av de da være hjemme med hunden de første ukene? Om ikke du skal ha merarbeid med den må jo en av de passe den.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #13 Skrevet 2. juli 2012 Han er 17 år, så klarer fint å gå turer alene:P Hvis han er 17 år, går det vel ikke så altfor mange år før han flytter ut. Er vel tvilsomt at han tar den med seg? Enda en grunn til å levere den tilbake. Han kan skaffe seg hund når han har flyttet ut da, om han synes det fortsatt er like lurt...
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #14 Skrevet 2. juli 2012 Han er 17 år, så klarer fint å gå turer alene:P Hvis han er 17 år, går det vel ikke så altfor mange år før han flytter ut. Er vel tvilsomt at han tar den med seg? Enda en grunn til å levere den tilbake. Han kan skaffe seg hund når han har flyttet ut da, om han synes det fortsatt er like lurt... Han skal jo ta den med seg når han flytter, er jo planen....jeg har snakket med han om det også...ikke alle som vil leie ut til folk som har dyr.... men ingenting er noe problem. Mest irritert på samboer som gav han denne sjansen. Mente han ville ha godt av å ha det ansvaret, da sønnen min har litt problemer med å tilpasse seg skole, arbeid osv.
MerraSomGår Skrevet 2. juli 2012 #15 Skrevet 2. juli 2012 Om sønnen din har dratt på telttur uten hunden, har han vel allerede forspilt sjansen sin? Hunden har jo behov hver dag, mange ganger om dagen. Med andre ord: Lever hunden tilbake. Si at han fikk sjansen og spolerte den.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #16 Skrevet 2. juli 2012 Om sønnen din har dratt på telttur uten hunden, har han vel allerede forspilt sjansen sin? Hunden har jo behov hver dag, mange ganger om dagen. Med andre ord: Lever hunden tilbake. Si at han fikk sjansen og spolerte den. Ja, det kunne jeg sagt. Men han hadde spurt samboer pent(som han sa), og igjen sier samboer at det er greit!!! At hunden kan være her. Han forguder den guttungen som han skulle vært sin egen, men jeg mener han lager litt for mange bjørnetjenester ved å si ja til alt!!! HI
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #17 Skrevet 2. juli 2012 Gi han EN sjanse til da.. Bli enig med samboer om dette. En hund kan være en veldig god hjelp for mange, kanskje han bli interessert i hundekurs og kommer inn i et aktivt miljø med mange hyggelige folk. Det gir stabilitet og rutiner i hverdagen.
Iselilja Skrevet 2. juli 2012 #18 Skrevet 2. juli 2012 Jeg reagerer på at samboeren din sier sønnen deres "skal få en sjanse". Da må jo tanken være at hunden skal kunne returneres (eller i alle fall at dere skal kunne kvitte dere med den) dersom sjansen misbrukes. Ikke pent gjort mot et levende vesen! Skulle han "fått en sjanse", burde de lånt en hund av noen kjente for en stund. Sikkert noen som trenger hundepass uansett nå som det er ferie. Klarer han den oppgaven, er han kanskje klar for hund. Og stakkars deg som blir etterlatt med en aktiv hund og bekkenløsning, når du til og med har gitt beskjed om at du ikke vil ha den.
Mockanin Skrevet 2. juli 2012 #19 Skrevet 2. juli 2012 Nå ble jeg sinna. Å få Hund er noe HELE familien skal være enige om. Dersom dette er 17 åringen sin hund får han ta ansvaret ALENE. Har selv hund, en aktiv rase. Dette er hele familien sin. Derfor har vi en tur hver med den hver dag. Det gjelder også 17 åringen min. Sånn har det vært siden vi fikk hunden for 3,5 år siden. Kommer det noe i veien for en av oss bytter vinter med en annen i familien. Nå skal vi reise på ferie og 17 åringen er hjemme med fullt ansvar for hunden. Hadde jeg vært i den minste tvil hadde det ikke vært aktuellt. Du må sette hardt mot hardt. Skal gutten ha egen hund han ta fullt ansvar. Du sier selv at du har nok som det er. En hund er et levende vesen som hat behov den må få oppfylt!
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #20 Skrevet 2. juli 2012 Hvordan går det? Har du fått snakket med mann og sønn?
Gjest Mafan Skrevet 2. juli 2012 #21 Skrevet 2. juli 2012 (endret) Dette er meget urettferdig. Overfor deg, ja, men også overfor hunden. Du skriver boarded collie, mener du border collie? Det er en UTROLIG aktiv hunderase som er avlet til å gjete dagen lang, og jobbe MASSE hver dag. Det er ikke nok med turer, den må trenes mentalt, daglig. Den er heller ikke særlig flink til å ha hviledager, og det er masse stress i en slik hund. Har du noen gang sett en understimulert BC? Det er et miserabelt skue, og forbered dere på stressgjeting, og ødelagte sofaputer om dere ikke stimulerer den nok. Det er mange useriøse oppdretter av bc som selger til barnefamilier, og mange bc-er ute på Finn av denne grunn. Dersom ikke din sønn og hele familien er dedikert til å ta på seg en slik hund kommer dere til å slite maks, og hunden kommer til å få et totalt miserabelt liv. Hvem er det som skaffer seg hund og så drar på telttur tre timer etterpå??!!! Hunden skal jo sosialiseres og knytte bånd til eier, og det er særlig viktig når den skilles fra flokken og skal ut i den store verden. Når jeg leser slik som dette skulle jeg virkelig ønske at man kunne ta fra folk hundene deres over en mye lavere sko enn slik det er i dag. Nei , lever hunden tilbake til oppdrettere fortest mulig så den forhåpentligvis får det livet den fortjener. P.s håper du mener Bearded Collie, den er mindre aktiv, men fortjener like mye en dedikert eier som vil gi den både turer og oppgaver her i livet. Endret 2. juli 2012 av Mafan
Netti*** Skrevet 2. juli 2012 #22 Skrevet 2. juli 2012 Skriver under på at Border Collie trenger hjernetrim, som gjetning... Samle flokken osv. Understimulerte kan rett og slett bli destruktive. Kjenner dessverre flere som har fått barna sine bitt av nettopp Border Collie som har kjedet seg og blitt Understimulerte.. 2 av hundene bland annet den som beit meg da jeg var 9, var gjeterhund men da sauene var på fjellet ble den destruktiv. Gikk først på meg som var nabobarn, så på en av bondens barn så bestefaren. Så dette er en rase som jeg ikke ville hatt, foruten om jeg trengte arbeidshund...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå