Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #1 Skrevet 2. juli 2012 Baby er nå 16 dager. Enda har jeg ikke nok melk. Har siden fødsel ammet hver 3dje time, eller når baby er sulten. Sitter ca 1 time ved hver amming. Pumper innimellom men det kommer lite, sist 10ml tilsammen. Baby får MME etter hver amming å sluker i seg, veldig sulten. Er det etter 16 dager å regelmessig amming bare å innse at dette ikke blir orden på?
Ikkesåallerværst Skrevet 2. juli 2012 #2 Skrevet 2. juli 2012 Jeg ammet hver time de fire første ukene, regnet fra måltidets start, bortsett fra natt. Ammet ca to ganger mellom midnatt og seks. Nå er han to måneder, og jeg ammer litt oftere enn annenhver time, og en til to ganger mellom midnatt og seks. Jeg syns at amming hver tredje time høres lite ut for å øke produksjonen? Jeg syns amming er et sabla styr, og er ikke en å spørre når det gjelder ammeslutt eller ikke.
Theaen Skrevet 2. juli 2012 #3 Skrevet 2. juli 2012 Tror litt at feilen blir at du gir Mme etter måltidet. Prøv noen dager uten Mme. Pass på at du slapper av mens du ammer. Hvis ikke får ikke baby ut noe. Ikke la baby ligge så lenge, av gangen, for da blir du bare sår. Jeg synes du kan gi det noen dager til (uten mme) og føler du da at det ikke blir noe bedre. Så er det greit å gi opp amminga:-)
Von Hertelhofen Skrevet 2. juli 2012 #4 Skrevet 2. juli 2012 Det er vanskelig å pumpe syns jeg. Selv om jeg har plenty melk, klarer jeg ikke pumpe noe særlig jeg heller. MEN det er ikke rart at du ikke får nok melk, når ungen drikker MME etterpå. Da klarer iallefall ikke brystene å produsere etter babyens behov. Prøv å få igang melkeutdrivingen før ungen tar tak, legg på en varm klut eller håndmelk litt. da tar det kanskje litt mindre tid med ammingen. Lykke til.
Hybelkanina Skrevet 2. juli 2012 #5 Skrevet 2. juli 2012 Baby er nå 16 dager. Enda har jeg ikke nok melk. Har siden fødsel ammet hver 3dje time, eller når baby er sulten. Sitter ca 1 time ved hver amming. Pumper innimellom men det kommer lite, sist 10ml tilsammen. Baby får MME etter hver amming å sluker i seg, veldig sulten. Er det etter 16 dager å regelmessig amming bare å innse at dette ikke blir orden på? Snakk med legen din og be om resept på Syntocinon. Det er en nesespray (!) som du bruker fem minutter før amming som hjelper til med utdrivningsrefleksen. Mange så små babyer har ikke helt fått inn teknikken på å suge ut ennå, og da kan DET være årsaken til at du tror du har for liten produksjon. Det er sånn sett ikke noe særlig lurt å begynne med flaske for tidlig heller hvis man har et ønske om å amme, fordi det er lettere for baby å få melk ut av den, og dermed ødelegger man sjansene for å trene opp babyen til rett sugeteknikk ytterligere. Nå skal ikke jeg være den som sier at du ikke skal gi opp, for jeg måtte kaste inn håndkledet selv ganske raskt sist gang, men merket absolutt en forskjell da jeg fikk Syntocinon. Prøv det før du gir opp ihvertfall! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #6 Skrevet 2. juli 2012 Takk for svar og erfaringer;) 4 dager etter fødsel var jeg til veiing på helsestasjonen. Baby hadde gått ned enda mer, godt over 10% av fødselsvekta. Da helsesøster syns baby virka desperat etter mat og kun hadde tørre bleier, fikk jeg beskjed om å amme som vanlig og gi MME etter hvert måltid. Begynte med det å baby ble helt forandra;) Rolig å harmonisk. HS mener at det var helt rett å begynne med tillegg. Nå går snuppa opp i vekt å er fornøyd. Men virke sulten etter amming å hyler til ho får flaska. Hører at ho drikker med en gang jeg legger ho til puppen, men det blir fort tomt. Ho suger godt. Ikke bare bare med denne amminga:P Takk for tips om nesespray..
OssTre<3 Skrevet 2. juli 2012 #7 Skrevet 2. juli 2012 Da kan du jo prøve noe som heter hjelpebryst. Kan lages selv, se www.ammehjelpen.no Jeg stressa fælt i begynnelsen selv, prøvde alt, og etter 3 uker bestemte jeg meg for å slutte, og da fikk jeg spreng! Delammer nå og syns det virker bra, merker at babyen får ca 50% av meg og resten av mme. Nå når samboer kommer hjem igjenn skal jeg prøve økedøgn i to dgr og se om jeg klarer og få opp produksjonen For meg så var det beste og bare gi slipp på alt, ikke stresse og tenke at det er HELT i orden og bare gi mme om jeg ikke få nok melk:)
Gjest uni kum Skrevet 2. juli 2012 #8 Skrevet 2. juli 2012 jag prøvde akupunktur. Jeg greide å amme til han var året... men om det var pga akupunkturen ene og alene, det vet jeg ikke.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 2. juli 2012 #9 Skrevet 2. juli 2012 Baby er nå 16 dager. Enda har jeg ikke nok melk. Har siden fødsel ammet hver 3dje time, eller når baby er sulten. Sitter ca 1 time ved hver amming. Pumper innimellom men det kommer lite, sist 10ml tilsammen. Baby får MME etter hver amming å sluker i seg, veldig sulten. Er det etter 16 dager å regelmessig amming bare å innse at dette ikke blir orden på? Du bør amme oftere. Prøv å begrens mme, slik at babyen faktisk er sulten når han/hun legges til. Drikk vørterøl/alkoholfri øl og ammete, det hjelper på produksjonen.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #10 Skrevet 3. juli 2012 OssTre<3: høres ut som meg. Blir litt slik at alt ho får fra puppen er +, så hjelper MME på husfreden:D Takk for tips. Akupunktur skal vurderes;) Snuppa er sulten når ho blir lagt til. Kasta seg på puppen;) Har prøvd uten MME=gikk dårlig. For se hvordan dette utvikler seg. Alko-fri øl var lurt;) Tusen takk for svar å råd alle;) HI
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #11 Skrevet 3. juli 2012 Hei! Det er selvsagt individuelt hvor lenge den enkelte klarer å jobbe før ammingen er etablert. Jeg brukte 5 mnd pga svak baby. Det var imidlertid verdt det! Jeg ammet til 18 mnd, da jeg dessverre måtte slutte. Senk skuldrene og ikke stress er faktisk det beste rådet. Da har melken det med å renne bedre (på sh fikk vi beskjed om at nok melk aldri var et problem med oss mødre som svevde mellom liv og i ukene etter fødsel - vi hadde ikke tid/krefter til å bekymre oss over det og da rant melka). Uansett hva du velger, så håper jeg du ikke slutter helt med ammingen. Det er noe som heter å delamme også. Det er viktige stoffer barnet får i seg gjennom amming og det er UTROLIG mye enklere å ha med seg ferdig temperert melk (i puppen) når man er på farten enn å styre med flaske. Ta det som det kommer og slapp av! Får barnet for lite næring finner du det enkelt ut ved å veie barnet med en ukes mellomrom på helsestasjonen. Da er det bare å gi litt ekstra i form av mme. Lykke til!
Gjest Gul stjerne Skrevet 3. juli 2012 #12 Skrevet 3. juli 2012 Bare slutt Mme er super mat for de små, og de vokser seg store og sunne som de skal. Beklager å måtte si det, men jeg synes omtrent alle rådene du har fått til nå oppfordrer til stress og misnøye for deg og lille baby. Var det ikke ei som skrev at hun jobbet med ammingen i fem(!) måneder før det satt? Gi mme med god samvittighet. Og snakk med lege eller helsesøster, de vil trolig støtte deg Lykke til!
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 3. juli 2012 #13 Skrevet 3. juli 2012 Bare slutt Mme er super mat for de små, og de vokser seg store og sunne som de skal. Beklager å måtte si det, men jeg synes omtrent alle rådene du har fått til nå oppfordrer til stress og misnøye for deg og lille baby. Var det ikke ei som skrev at hun jobbet med ammingen i fem(!) måneder før det satt? Gi mme med god samvittighet. Og snakk med lege eller helsesøster, de vil trolig støtte deg Lykke til! Ja ditt råd var jo så mye bedre!! Hah! De andre var nå konstruktive og hjelpsomme i det minste. Du kan da ikke alvorlig gi et råd som dette?? "Bare slutt"????
dreamzone Skrevet 3. juli 2012 #14 Skrevet 3. juli 2012 Kjære vene! Jeg hadde gitt opp og gått for kun MME. Måte på hvor lenge man skal dra ammingen! Det er engang sånn at det ikke er alle som har nok melk og kan amme. Jeg fikk ikke ammet, prøvde med hjelpebryst o.l. Min er oppvokst på MME og har vært ei kjempe fornøyd jente som er veldig frisk og sunn. I dag er jeg helt sikker på at alle vet det er best å gi morsmelk,men MME er helt greit å bruke som erstatning. Mye bedre for mor og barn enn å stresse med amming. Lykke til...
Gjest Gul stjerne Skrevet 3. juli 2012 #15 Skrevet 3. juli 2012 Ja, bare slutt. De andre rådene var stress, mas og mas og ammepoliti og "vi fikk det til og du må bare gjøre det fordi det er det eneste som er godt nok for babyen". Mas og stress. Hun spør om hun kan slutte, men alle(!) sier hun må fortsette. Bortsett fra meg, da. Fordi jeg lytter og har et godt hjerte.
Lille- MO Skrevet 3. juli 2012 #16 Skrevet 3. juli 2012 senk skuldrene og drikk masse vann så lenge hun tar puppen bra og selve ammeteknikken er super så hadde jeg ikke gitt meg. ville enten prøvd økedøgn eller fortsatt med delamming
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #17 Skrevet 3. juli 2012 Jeg hadde lite melk med min yngste. Men jeg ga aldri opp ammingen for det. Jeg ammet annenhver time (uten å få opp mengden) og ga mme ved behov. Babyen hadde dårlig vektoppgang hele veien, men i ettertid kan det se ut som at det ikke bare var lite melk som var årsaken, for hun fortsatte å gå lite opp i vekt etter innføring av fast føde. Jeg holdt ut i 8 mnd, da tok melken helt slutt.
smet Skrevet 3. juli 2012 #18 Skrevet 3. juli 2012 Hei, Om du slutter eller ikkje er opp til deg, begge deler er gode valg, og du må gjere det som er best for deg! Mange av svara over seier at du må prøve ditt og datt og ikkje gi opp sjølv om det er tøfft og slitsomt, og dersom du virkelig ønsker å få til amminga, så kan du prøve ut dei tipsa. Men mitt beste tips er at det er lov å gi opp! Eg hadde for lite melk og måtte gi mme etter kvar amming. I tillegg hadde eg såre brystvorter, så klarte ikkje å berre legge til oftare som alle seier ein skal gjere. eg las alt eg kom over om kva eg kunne gjere for å få orden på amminga, og prøvde masse forskjellig. Det heile gjorde meg så sliten og deprimert. Overalt får man beskjed om at alle har nok melk, det er berre å holde ut, men eg fikk ikkje det, og det endte med at eg grein fleire ganger daglig fordi eg ikkje klarte å gi gutten min det han trang. Etter 4-5 veker snakka eg med helsesøster som sa dei magiske orda; "du har gjort det du kan, om du ikkje orker meir så er det greit". Den dagen slutta eg å amme, og etter det kom energien og humøret tilbake, og eg klarte endelig å nyte tida med den fantastiske sonen min Mange mener man skal amme for ein kvar pris, men det er definitivt ikkje alltid verdt det. Gjer det du føler er best for deg, så gjer du det beste for babyen din og. lykketil
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #19 Skrevet 3. juli 2012 Jeg synes det høres ut som om du ammer for sjelden. Jeg ammet omtrent kontinuerlig i starten, omtrent kun avbrutt når jeg skulle spise sove eller gå på do (litt overdrevet). Hadde jeg latt gå hele tre timer mellom hver amming med mine nyfødte hadde sikkert ikke jeg heller fått i gang melkeproduksjonen.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #20 Skrevet 3. juli 2012 Helsesøstre og ammehjelp er IKKE de verste "ammepoliti" her til lands, ser jeg.. Jeg har ikke nok melk, rett og slett. Og i slekta er vi enten melkekuer eller ikke nok melk i det hele tatt. Min bestemor oppfostret 6barn på kumelk, etter at første holdt på og dø av uttrøking pga lite og i TILLEGG lite næringsrik melk! Det er 55 år siden hun fødte siste, og på den tid var det ikke noe som het mme,- og fikk man ikke melk selv var "ammer" et alternativ eller kumelk..Gikk bra det også Selv om det var langt fra optimalt. Jeg satt og ammet og pumpet og "Nektet" og gi mme for å få opp produskjoenen. I to siste desperate uker, i et forsøk på og øke produksjon drakk jeg ammete, vørterøl, brukte nesespray, ammet og pumpet annenhver time HELE døgnet...Ammet bare på natta, men ellers ammet og pumpet....Jeg fikk opp produksjonene bittelitt..Men hadde maks 250 ml i ene puppen da jeg lot det gå 4 timer fra amming til neste amming (nattesøvn) og 60ml i andre.... Med andremann tok jeg det mer med ro. Han fikk også MME i tillegg, jeg tok det hele mer med ro. Hadde melk selv på natta og formiddagen og måtte gi MME på ettermiddagen. Etter tre måneder hadde jeg aldri nok hverken natt, dag eller på morgen (med 5timer siden siste amming)....Og målte Maksmengde 250ml i den ene puppen og 60ml i den andre....Tror ikke jeg KAN produsere mer...Rett og slett..Jeg sluttet og amme plutselig. En morgen fikk han "tømme" meg, da var det slutt, og han fikk ikke mer pupp.Jeg pumpet, eller tømte meg ikke en eneste gang etter det...De tørket ut, uten at jeg merket noe ubehag eller spreng.... Om man vil, så må man bare prøve, men noen gang hjelper det ikke. I alle tider har det eksistert kvinner som ikke har kunnet ammme sine barn. Med de fatale følger det har fått. I våre dager er det til syvende og siste vi selv som er vår verste "pådriver" for og amme. Og selv om jeg med andremann var veldig innstilit på at jeg "bare skulle prøve" og amme og ta det som det kom, var jeg kjempelei meg og gråt da jeg bestemte meg for og gi opp. Men det gikk over etter et par dager, og har ikke angret noe
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #21 Skrevet 3. juli 2012 Baby er nå 16 dager. Enda har jeg ikke nok melk. Har siden fødsel ammet hver 3dje time, eller når baby er sulten. Sitter ca 1 time ved hver amming. Pumper innimellom men det kommer lite, sist 10ml tilsammen. Baby får MME etter hver amming å sluker i seg, veldig sulten. Er det etter 16 dager å regelmessig amming bare å innse at dette ikke blir orden på? Jeg syns også at å amme hver tredje time med en så liten baby er lite. Ammer du ofte, altså større etterspørsel, så blir det også laget mer melk. Kjenner meg igjen i det med pumpinga. Hvis jeg skulle måle melkemengden min etter det som kommer ut ved pumping, så hadde jeg lagt inn årene Bare stress. Det er babyen som tømmer brystene mest effektivt. Skjønner mange tror at melka blir borte hvis de skal gå etter det de pumper ut, for det trenger ikke være rare greiene. Jeg bruker Syntocinon nesespray nesten hver dag pga treg/manglende utdrivningsrefleks. Melka kommer nesten umiddelbart. Så det kan jo være verdt forsøket Jeg ville prøvd å amme ihvertfall annenhver time å se om det ble fart på produksjonen. Grunnen til at mange kommer med råd og ikke vil at du skal gi opp er jo at man som mor helst vil amme barnet sitt, og når man får det til er det supert. Hvis det eneste problemet ditt med amming er at du må gi MME etter amminga så er det ihvertfall ikke grunn til å gi opp. Hvis det ikke ordner seg så er det jo bare å fortsette som før med å delamme! Litt mm er bedre enn ingenting synes jeg. Lykke til!
Magia Skrevet 3. juli 2012 #22 Skrevet 3. juli 2012 Man er vel ikke "ammepoliti" selv om man kommer med råd om hvordan HI evt kan fortsette amminga? Det er ingen som sier at man er dårlig mor om man kaster inn håndkleet, men hvis man har lyst å fortsette så finnes det råd. Det må da være lov å gi det?
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #23 Skrevet 3. juli 2012 Hver tredje time er jo alt for sjelden.... Men det er vel enklere å gi mme...??
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #24 Skrevet 3. juli 2012 Takker igjen for alle innspill og meninger Ser absolutt alle sine poeng. Har hele tiden hatt ønske om å fullamme. Ble litt satt ut når baby raste ned i vekt, trodde alt var i orden siden jeg amma å baby sugde godt.. Mange syns hver 3dje time er for sjeldent, å det er nok rett. Men har en sovebaby som jeg ikke får til å amme oftere. Jeg prøver å holde henne våken etter alle kunstens regler å fått mange tips på HS: ingenting hjelper. Ho sovner å suger dårligere. Men i perioder i døgnet ammer jeg oftere enn ver 3dje time, når baby ønsker det. Heldigvis er brystvortene herdet nå, å kan uten problem la baby ligge til i 1-1 1/2 time om gangen. Kommer ikke til å gi opp amming helt. Men innse at jeg ikke har nok melk, å baby treng MME. Skal fortsette å legge ho til puppen som nå, å vere gla for de dråpene ho får fra meg. Kommer det mer melk: flott..! Hvis ikkje: jaja, jeg har en sunn frisk, fornøyd baby, som vokser seg stor å sterk. Kjempe flott begge deler. Skjønner at mange blir deppa å frustrert over amminga, når det ikke går slik man hadde sett for seg under svangerskapet. Jeg har nok vert litt naiv, å trodde melka kom som en foss innen 1 uke (alle pakkene med ammeinnlegg jeg har kjøpt er bevis på det ) Så jeg får kose meg med amminga å nærheten med baby, så får vi bare se hva som skjer. MME er en flott oppfinnelse;) Flott mange tok seg tid til å komme med sine synspunkter Skal prøve noen av de tipsene dere har kommet med for å øke produksjonen. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå