Solskinnsbolla Skrevet 2. juli 2012 #1 Skrevet 2. juli 2012 Jeg har jobbet i jobben jeg har nå i to år. Har egentlig en fast 100% stilling, men det siste året har jeg hatt permisjon fra 46% av den, og kun jobbet 54%. (Dette fordi jeg ble aleine med to små, og arbeidstidene og åpningstidene i bhg ikke gikk opp.) Fra i dag, 2.juli, er jeg tilbake i 100% stilling. Jeg skal ta planlagt ks 12.oktober, og går da ut i permisjon 3 uker før det. Jeg får ca 3 mnd med 100% lønn før jeg da skal ut i permisjon. det jeg lurer på er; hvordan regner de ut hva jeg får i foreldrepenger? Går de da ut i fra min 100%, eller regner de et gjennomsnitt? Litt dårlig om de regner gjennomsnitt syns jeg, siden jeg nå er tilbake i 100%... Men er jo aldri godt å vite med nav... Jeg skal be om en time hos en veileder hos nav, men bare lurte om noen av dere vet...
.Lillemy. Skrevet 2. juli 2012 #2 Skrevet 2. juli 2012 Som regel er det den inntekten du har når du går ut i permisjon som regnes som foreldrepenger. Men jeg er absolutt ingen ekspert på området, så ville tatt en telefon til Nav og høre. :-)
Guttemamma75 Skrevet 2. juli 2012 #3 Skrevet 2. juli 2012 Har du fast stilling eller vikariat går de ut fra de siste 4 ukene, du vil sannsynligvis få foreldrepenger basert på din 100% stilling. For de med variabel inntekt regnes et gjennomsnitt over en lengre periode....
Ludviksmamma Skrevet 3. juli 2012 #4 Skrevet 3. juli 2012 de regner på gjennomsnitt de siste 26 ukene.
kattemamma Skrevet 3. juli 2012 #5 Skrevet 3. juli 2012 Ring NAV for å få riktig svar, men jeg føler meg rimelig trygg på at du skal ha foreldrepenger av lønna du får når du går ut i permisjon, altså av 100% stillinga di. Er den lønna du "taper" på å ikke jobbe du skal få. Du får feks lønnsøkninga om det er det før du starter permisjonen.
Happy-Mama:) Skrevet 4. juli 2012 #6 Skrevet 4. juli 2012 Men hva da med dem som går ned i stilling? Slik det blir fremstilt her så får man foreldrepenger for den lønna man "taper" på å være hjemme... Jeg har siden januar til og med juli arbeidet i 100%-stilling (altså hatt utbetalt 100% i 7 mnd). Nytt vikariat fra 1. august, men dette er bare på 50%. Får jeg da bare 50% siden det er lønnen jeg "taper"??
kattemamma Skrevet 4. juli 2012 #7 Skrevet 4. juli 2012 Men hva da med dem som går ned i stilling? Slik det blir fremstilt her så får man foreldrepenger for den lønna man "taper" på å være hjemme... Jeg har siden januar til og med juli arbeidet i 100%-stilling (altså hatt utbetalt 100% i 7 mnd). Nytt vikariat fra 1. august, men dette er bare på 50%. Får jeg da bare 50% siden det er lønnen jeg "taper"?? Ja, det går begge veier, så er i såfall 50% lønnen din som legger grunnlaget for foreldrepengene dine, med mindre du kan sannsynliggjøre at dette ikke er din "normale" lønn, slik at lønnstapet ditt ville vært høyere om du hadde vært i jobb og ikke hjemme i permisjon.
Happy-Mama:) Skrevet 4. juli 2012 #8 Skrevet 4. juli 2012 (endret) Men da skjønner jeg ikke helt hvorfor man skal "opparbeide" seg foreldrepenger... Altså, hvorfor må man ha jobbet minst 6 av de 10 siste månedene før fødsel, dersom det likevel er tapet for "ventet inntekt i permisjonsåret" som blir gjeldende? Hvordan hadde dette blitt om jeg ikke hadde noe vikariat fra august av da? Jeg har jo uansett jobbet meg opp disse 6 mnd... Det betyr jo i utgangspunktet at jeg egentlig burde ha takket nei til det årsvikariatet jeg skal ha permisjon fra... Uff, jeg har jo jobbet "livet av meg" for å opparbeide 100% de siste månedene... Glemte å si at det er nå i begynnelsen av august jeg går ut i permisjon... Fant forresten dette på Nav sine sider; "Jeg mottar foreldrepenger ut fra inntekten jeg hadde før barnet ble født. Jeg har nettopp fått opprykk og høyere lønn. Vil foreldrepengene mine bli oppjustert i tråd med det? Svar: Foreldrepengene vil alltid bli beregnet på grunnlag av inntekten før uttaket av foreldrepenger starter. Lønnsjusteringer av forskjellig slag under permisjonstiden vil ikke påvirke størrelsen av foreldrepengene. Unntaket er dersom lønnsjusteringene har tilbakevirkende kraft og gjelder fra et tidspunkt før stønadsperioden din startet. " -dette tolker jeg som at det at jeg går ned i lønn ikke har noe å si for foreldrepengene, i og med at dette er noe man opparbeider seg før permisjonstiden... Endret 4. juli 2012 av Happy-Mama:)
Gjest mphs Skrevet 4. juli 2012 #9 Skrevet 4. juli 2012 Men da skjønner jeg ikke helt hvorfor man skal "opparbeide" seg foreldrepenger... Altså, hvorfor må man ha jobbet minst 6 av de 10 siste månedene før fødsel, dersom det likevel er tapet for "ventet inntekt i permisjonsåret" som blir gjeldende? Hvordan hadde dette blitt om jeg ikke hadde noe vikariat fra august av da? Jeg har jo uansett jobbet meg opp disse 6 mnd... Det betyr jo i utgangspunktet at jeg egentlig burde ha takket nei til det årsvikariatet jeg skal ha permisjon fra... Uff, jeg har jo jobbet "livet av meg" for å opparbeide 100% de siste månedene... Glemte å si at det er nå i begynnelsen av august jeg går ut i permisjon... Fant forresten dette på Nav sine sider; "Jeg mottar foreldrepenger ut fra inntekten jeg hadde før barnet ble født. Jeg har nettopp fått opprykk og høyere lønn. Vil foreldrepengene mine bli oppjustert i tråd med det? Svar: Foreldrepengene vil alltid bli beregnet på grunnlag av inntekten før uttaket av foreldrepenger starter. Lønnsjusteringer av forskjellig slag under permisjonstiden vil ikke påvirke størrelsen av foreldrepengene. Unntaket er dersom lønnsjusteringene har tilbakevirkende kraft og gjelder fra et tidspunkt før stønadsperioden din startet. " -dette tolker jeg som at det at jeg går ned i lønn ikke har noe å si for foreldrepengene, i og med at dette er noe man opparbeider seg før permisjonstiden... Det opplyste du ikke om i det første svaret ditt.Da vil de regne ett snitt på deg over dine siste 3/6/9 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå