Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #1 Skrevet 2. juli 2012 Hvor mye? Hva slags oppgaver i hjemmet har barnet? Hva tenker dere om å få betalt pr. oppgave? Så et intervju på tv med en rådgiver i privatøkonomi fra USA som mente at dette var den beste måten å få lommepenger på.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #2 Skrevet 2. juli 2012 Jeg er ikke enig i det jeg da, her får ungene lommepenger (de er 8 og 11 år), men ikke lønn for å bidra hjemme, det mener jeg man skal gjøre uten lønn. Jeg prøver å oppdra guttene mine til å bli bedre samboere og ektemenn enn mange av de som blir beskrevet her inne Liker ikke at unger ikke skal gjøre noe uten å forhandle lønn for det, jeg mener det skal være en selvfølge at alle bidrar etter evne for å få Hjemmet.AS til å fungere best mulig for alle. Guttene mine gjør ting som å gå ut med søppel, dekke og rydde av middagsbord, rydde ut av oppvaskmaskin, holde eget rom i orden o.l. I går vasket de bilen min også De kan få trekk i ukepenger for dårlig oppførsel, men det er heldigvis ikke mer enn et par ganger vi har måttet gjøre det.
moota m storebror&lillebror Skrevet 2. juli 2012 #3 Skrevet 2. juli 2012 Storesøster er 7 år og får ikke ukelønn. Hun er litt for umoden for det enda. Men får litt penger om hun bidrar med litt ekstra. Da mener jeg ikke rydde av bordet etter seg, legge klær til vask eller sånne små ting. Men hun kan få noen kr for å hjelpe å vaske bilen, for å rydde lekerommet helt alene hvis det ser grusomt ut, for å koste litt på terrassen etter at jeg har sølt f.eks.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #4 Skrevet 2. juli 2012 Jeg mener det er en god ting å lære at arbeid gir lønn. Noe her hjemme er forventet at de bidrar med, som å holde orden i egne leker (sette sykler på plass m.m), hjelpe til med å dekke på, rydde av egne tallerkner osv. I tillegg har vi lister over gjøremål som gir lønn. Barna kan selv velge om de vil utføre gjøremålene, og vi setter kryss dersom de gjør det. Det er ting som gå ut med søpla, støvsuge, rydde ekstra fint på rommet, rydde ut av oppvaskmaskinen, hjelpe til med middag osv.. Barna får selv være med på å bestemme hva som skal stå på listen over betalte gjøremål, så det varierer litt fra måned til måned. De får pengene utbetalt på lørdager. Det å trekke i ukelønn for dårlig oppførsel synes jeg imidlertid ikke noe om. Da bruker jeg heller andre konsekvenser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå