Gå til innhold

Trassalder...2-3 år. Blir det bedre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sukk, ja, da har man vært våken i timesvis allerede. Ikke skal ungen sove, ikke spise annet enn det som er godt, middag er æsj, tannpuss et mareritt.

Eksempel kveldsmat: "mamma, vil ha skive med ost!" Joda, serverer skive med ost, glass melk og alt som vanlig. "mammaaaa, neeeei, vil ikke HA ost, vil ha syltetøy" *slår seg helt vrang, sutrer og hyler som en gal*

Altså, hjelp? Tror jeg blir sprø... Er samme opplegget med det meste, og jeg vil helst ikke gi etter for nykkene heller. Kan jo ikke lage ørten brødskiver til ungen finner ut at det passer å spise det pålegget likevel. Eller?

Håper dette bare er en fase... Lite mat = stå opp tidligere og mase om mat hele tiden, og det nytter jo ikke å fôre i hytt og gevær heller. Vi har faste matrutiner som passer "alle" pga jobb osv.

:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja... Bedre vet jeg ikke. Det blir anderledes. I hvertfall her. Trassanfallene blir mer sjelden på større barn, og de er en tanke mer rasjonelle å forholde seg til. I det minste etterpå. Men de er også mye vanskeligere å håndtere der og da. Et barn på nesten 10 år som veier 40 kg er liksom ikke like enkelt å ta under armen for å bære vekk når han slår seg vrang som det er med vesla på snart 3 år ;) Var en gang noen som sa: "Små barn, små problemer. Store barn, store problemer.". Jeg begynner å skjønne hva de mente, men alt i alt synes jeg likevel store barn er tusen gangere enklere å håndtere enn små. Ikke mint fordi de gir en mye mer pauser. Småbarn er så intense. Så sånn sett blir det mye bedre! :)

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Godt å se at vi er flere... og aner ikke når det går over :)

Skrevet

ja det er en fase som blir bedre og plutseli er den over, i denne perioden skal poden tøye strikken og se hvor lang den er :) mitt tips er ta de største fightene, la resten fare forbi i stillhet og la poden få et valg feks: vill du ha syltetøy eller ost på maten, gjerne vise frem begge deler så får han velge, dette gjør at han føler litt medbestemmelse og kanskje han blir lettere, dette gjelder og klær ol, men kun 2 valg og husk helst ikke ja/nei spm,kun gi han valg som går ann, ikke si feks: skal vi ha pølser til middag, når du allerede har bestemt at det blir pølse til middag for sier poden da NEI så har du ett problem for da blir det skriking siden han ikke ville ha pølse og du allerede har bynt og koke de, men du kan si vill du ha potetmos eller brød til pølsene i dag?

Skrevet

Tja...har ventet noen år på at den verste trassen skal gå over! :P Storebror her nærmer seg 4 år, og det er slitsomt med alle kampene vi har daglig... De sier det skal være en god periode rundt 5 års alderen? Håper iallfall det.

Vi sliter litt også, pga språket. Gutten vår er ganske treg med å uttrykke seg klart og tydelig, og det blir en del frustrasjoner for han når vi ikke forstår hva han mener.

Skrevet

en ting til senk deg ned til barnets høyde, ikke stå og prate over hodet på han og når han roper nytter det ikke og rope tilbake da eskalerer det! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...