Gå til innhold

pottetrening og besøk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...hva er egentlig god folkeskikk? Er det ålreit å ta med et (stort, type skolestarter til høsten og med god blærekapasitet) barn under pottetrening bort på besøk, uten å engang gjøre vertsskapet oppmerksom på risikoen for å få forholdsvis store mengder urin servert i sofa eller annet interiør? -dette er et diagnosebarn som på en "god dag" slett ikke bryr seg om hvorvidt bleien er tilstede eller ikke, og pottetreningen er nok i stor grad basert på press og tvang fordi det er litt ubehagelig å ha en skoleunge med bleie...

...jeg bare lurer, for jeg støtte igrunn aldri på samme problemstilling da jeg pottetrente min - hun bestemte seg selv og var helt tørr både dag og natt fra det øyeblikket hun tok av bleien. Men jeg innbiller meg at jeg ville tatt visse forhåndsregler (eller tatt på bleie) dersom jeg tok med et ikke helt stuerent barn på besøk til andre... eller i det minste spurt om det var greit.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde tatt på bleie om jeg var på besøk. Alt annet er frekt.

Skjedde dette med deg?

Skrevet
Jeg hadde tatt på bleie om jeg var på besøk. Alt annet er frekt. Skjedde dette med deg?

Jeg var vertsskap ja. Jeg sendte jenta på do (tildels under tvang) etter at jeg oppdaget at hun gikk i truse - og det gikk heldigvis bra de par timene de var her. Men hun har tidligere tisset i bilsete i bilen min uten at jeg visste at hun var bleieløs. Jeg skjønner jo at man før eller senere må kutte bleia ute også, men samtidig synes jeg det er i overkant frekt å risikere at hun tisser ut sofa/bil/whatever... men igjen er det mulig jeg bare hadde en usedvanlig enkel bleieslutt og ikke kan sette meg inn i det...

Skrevet

Jeg ville reagert kraftig om det var mitt hus eller min bil. Mine barn har vært bleiefrie hjemme en lang stund, deretter hjemme+ barnehage. På besøk har vi likevel hatt bleie på, til det ikke lenre har vært mulighet for uhell.

Kanskje litt dårlig formulert, muligheten for uhell finnes alltid, men terskelen har i hvert fall vært veldig høy. Dialogen med barna har heller ikke vært noe problem, forklarer bare at vi øver hjemme, men hos andre er det ikke greit med uhell (tenk om noen kom på besøk til oss og tisset i vår sofa). Ber dem selvfølgelig om å gå på do selv om bleia er på for sikkerhets skyld.

Snakk med foreldrene, si at du ikke synes det er greit å gå bleiefri hjemme hos dere før hun er ferdig med treningsperioden:-)

Skrevet

Takk, da er det ikke bare jeg som er snerpete... :) en ting er om min unge tisser i sofaen min, det blir på et vis en helt annen irritasjon når noen andre tar "risikovurderingen" på mine vegne.

Og faren er ikke snauere enn at han ble rimelig snurt når jeg ba ham ta med bilstolen og vaske den da hun tissa i bilen - men da vet jeg i alle fall at jeg ikke er urimelig om jeg krever at hun har bleie på i bilen og sofaen min inntill hun er tørr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...