Studine mevik Skrevet 1. juli 2012 #1 Skrevet 1. juli 2012 Hva kan jeg plante i det enorme blomsterbedet vi har. Tenkte jeg ville finne noen fine stauder som både kattene og sneglene hater. Og jeg vil gjerne ha bark rundt dem.
Gjest sug lut Skrevet 1. juli 2012 #2 Skrevet 1. juli 2012 Katter veit jeg ikke noe om annet enn at de er djevelens verk, men det finnes div antikatt-midler, kattdegvekk er ett av dem. Så til snegleplanter. Vel - disse er fine OG sneglevennlige, tilsynelatende. Jeg har plukka ut de jeg liker fra følgende link : http://hageoghus.blogg.no/1306098044_22mai2011.html Akeleier er skjønne, greie og kommer i rosa, hvit, blå og nesten sort, og alle mulige mixer av disse fargene (de frør seg masse og sprer seg villig og blander seg vilt). Hagesentrene har masse forskjellige. Høstanemone (har aldri hatt, men skulle gjerne) Bergenia er en veldig gammeldags oldemors-hage-blomst som overlever det meste, den har fine blad og snasne rosa blomster og krever endel plass, så stort bed er bra. Prestekrager (plant mange nok til at du kan plukke) Scabiosa Storkenebb - den er ikke på lista hennes, men jeg har aldri hatt snegleangrep på mine, og de blir store puter / dekker store områder, og kjøper du noen forskjellige har du blomstring hele sommeren Veronica Melkeklokke (dette er en campanula-art og hun sier de er sneglemat, men disse har alltid fått stå i fred i min hage) - de blir høye og omfangsrike og blomstrer utrolig masse. Bark i vei. Hvis du ikke har hunder i hagen ville jeg valgt kakaobark, den er penere og lukter kjempegodt men er gift for hunder.
Studine mevik Skrevet 2. juli 2012 Forfatter #3 Skrevet 2. juli 2012 Takker og bukker. Har ikke hund foreløpig, men vi ønsker oss en gang i fremtiden. Blomsterbedet er omtrent 6-7meter langt og ca 1-1,5meter bredt så blomster som tar litt plass er bare fint. Har to små barn så det må være lettstelt, Hvilke er enklest å holde pene og som ikke overtar både plenen og innkjørselen? Kanskje ikke lett å få det lettstelt med et så stort bed, men så lett som mulig
Gjest sug lut Skrevet 2. juli 2012 #4 Skrevet 2. juli 2012 Vel - jeg tror alle disse her gjør seg sjøl, stort sett - det er ingen av dem som du må passe på å klippe eller plukke av de visne eller noe sånt, bare gjødsle og vanne (vanskelig å unngå det tross alt) Ingen av dem trenger å overta noe ekstra plass heller. Enkelte storkenebb er det en fordel å sette støtter under (sånne metallbuer du finner på hagesenteret) når de blir store, fx Rozanne og Johnson's Blue (de blir rundt 80 cm og legger seg utover), men det er gjort på en halvtime å få støtta dem opp. Melkeklokka trenger også å holdes sammen litt, på samme måte.
bIomstre Skrevet 2. juli 2012 #5 Skrevet 2. juli 2012 Fyll opp med Andrea Pirlo! http://blomsterstjernen.blogspot.no/2012/06/hagens-svar-pa-andrea-pirlo.html#comment-form
Gjest sug lut Skrevet 3. juli 2012 #6 Skrevet 3. juli 2012 Denne bloggeren er tydeligvis plugga inn i mitt hode, dette er nøyaktig det jeg også liker: "Og det er kanskje akkurat dette som er storkenebbfamiliens genuine styrke fremfor andre blomsterfamilier De finnes nemlig KUN i vakre farger! De skjemmes ikke ut av en og annen gul, oransje eller rød ekkel fetter på familiebildene..."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå