Anonym bruker Skrevet 1. juli 2012 #1 Skrevet 1. juli 2012 Jeg og mannen min deler på faste utgifter, prøver å passe på at det ikke blir skjevhet i hvem som gjør innkjøp av dagligvarer, bensin osv. Vil dere si at vi har felles økonomi, eller mener dere med det at man har en felles konto e.l.?
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2012 #2 Skrevet 1. juli 2012 Vi har felles økonomi. Alt mitt er hans, og alt hans er mitt. Vi har felles sparekonto, budsjettkonto, matkonto og regningskonto. Setter inn penger på regningskontoen og betaler alt derifra. Jeg tjener minst og betaler minst. Jeg har utbetalt 12.000 mindre enn han i mnd og med faste utgifter på 4000 mindre enn vi har inn sier det seg selv at han betaler mest. Vi teller aldri kroner og ører, ikke tusenlapper heller for den saks skyld...
☆☆☆ Skrevet 1. juli 2012 #3 Skrevet 1. juli 2012 Vi har felleskonto til felles utgifter, "private" utgifter betales fra egen konto. Men babyen har blitt mye min private utgift, trekket til felleskonto er ikke stort nok nå som vi er tre, og jeg har mer til overs til utstyr til henne..
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2012 #5 Skrevet 1. juli 2012 Har dere en egen matkonto? Hvordan fungerer det?
Gjest Sekretøsa Skrevet 1. juli 2012 #6 Skrevet 1. juli 2012 Har dere en egen matkonto? Hvordan fungerer det? Vi har matkonto Setter inn det vi bruker til mat og husholdning, og handler med det kortet På den måten har vi hvertfall alltid penger til mat om det skulle være noe.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2012 #7 Skrevet 1. juli 2012 Alt er vårt sammen. Enkelt forklart Litt for enkelt, kanskje? Er ikke klærne dine dine? Sminken din? Hva om én av dere har en hobby eller interesse som partneren ikke deler?
Turtelduen Skrevet 1. juli 2012 #8 Skrevet 1. juli 2012 Vi har en matkonto (i et forsøk skal han ta den biten nå og dermed har han kortet) jeg har en klær og husholdningskonto. (siden det er min greie) Men beløpene der kommer fra en annen konto hvor alt innkommende havner på
Turtelduen Skrevet 1. juli 2012 #9 Skrevet 1. juli 2012 Alt er vårt sammen. Enkelt forklart Litt for enkelt, kanskje? Er ikke klærne dine dine? Sminken din? Hva om én av dere har en hobby eller interesse som partneren ikke deler? Mine klær er mine. Men betalt med våre penger. Iom vi driver eget firma er det vårt sammen. Pengene våre bruker vi på hans hobby og på min hobby bruker jeg og penger fra fellesen. Vi har det felles og backer hverandre opp felles. Sånn er det.
Netti*** Skrevet 1. juli 2012 #10 Skrevet 1. juli 2012 Vi har 3 felles konto. Matkonto, sparekonto og regningskonto. Setter all lønn og annet inn på disse kontoene. Så har vi hver vår egen konto som vi bruker akkurat som vi vil. Vi har like mye "lommepenger" i mnd. Å den kan jeg sløse som jeg vil med uten at han har noe han skulle sagt. Regningskonto brukes til alt felles samt utgifter ved barna. Ingen av oss er kontrollfriker og vi har romslig økonomi. Men har hatten slik ordning i mange år fra vi var studenter. Funker perfekt for oss, null økonomisk uenighet...
C.L.H85 Skrevet 1. juli 2012 #11 Skrevet 1. juli 2012 At alt vi får inn er begges Vi betaler en fast sum hver inn på regningskontoen til faste utgifter, der betaler jeg litt mindre da jeg tjener mindre. Ellers så kjøper den som har penger mat og andre nødvendigheter. Trenger jeg et par sko og er blakk tar jeg kortet til gubben og omvendt
Gjest 5 andre Skrevet 1. juli 2012 #12 Skrevet 1. juli 2012 Vi har helt felles økonomi. Begges lønn går inn på samme konto. Derfra går det videre penger til sparekonto og regningskonto. Begge har kort til lønnskontoen som brukes til mat, klær. bensin og lommepenger. Vi eier akkurat like mye av verdier og gjeld - bortsett fra min studeiegjeld som følger meg, men som betales av begge.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2012 #13 Skrevet 1. juli 2012 Vi sier vi har felles økonomi. Jeg tjener mer enn han nå, fordi han har valgt å jobbe 50 % ett år for å ta opp igjen noen fag på høgskolen som han har strøket i. Når han valgte dette, var det klart at dette kom til å gå ut over hans økonomi, men vi teller ikke kroner, så jeg stoler på at han selv tenker hva han burde bruke. Hvis han har lite penger en mnd, så får han av meg, for jeg vet ikke hvem som har betalt mest regninger, mat eller lignende, for det teller vi ikke. Så egentlig deler vi på alle pengene..... Vanskelig å forklare kanskje...
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2012 #14 Skrevet 1. juli 2012 Vi har fellesøkonomi, men noen av pengene er øremerket. Han tjener alt, jeg tjener ingenting. Han lønner meg for at jeg er hjemme. For den lønnen kjøper jeg det meste av mat og klær. Tar selv mer penger til kontoen min når jeg har behov for mer, og det er ofte. Har gjerne mer behov for å fornye seg når man ikke jobber? Tidligere når jeg tjente penger gjorde vi det på samme måte. Han tjener langt mer enn meg så han tok alle faste utgifter, regninger, ferier, bilutgifter osv.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2012 #15 Skrevet 1. juli 2012 Vi har felles økonomi, men separate kontoer. Deler regninger mellom oss etter inntekt og deler resten som det faller seg. Overfører mellom kontoene om det er nødvendig og har flere sparekontoer. Vi har begge hobbyer og bruker det vi trenger på det uavhengig av hvem som tjener hva. Den som har mest penger på konto når en ferie skal betales eller en ny vaskemaskin betaler dette. Eier hus og bil 50/50
magica fra tryll Skrevet 1. juli 2012 #16 Skrevet 1. juli 2012 Vi bruker det vi trenger av felles penger, dvs de pengene begge tjener disponeres fritt av begge. Alt vi eier,-hus bil etc er felles. Det er for meg felles økonomi.
Mamma med 2 små Skrevet 1. juli 2012 #17 Skrevet 1. juli 2012 Her kommer alt inn på en felles lønnskonto. Så overfører vi til faste utgifter på en felles regningskonto. Begge to har kort til lønnskontoen. Nå tjener han mer enn meg. For få mnd siden så tjente jeg mer enn han. Har går alt til oss. Huset, bilene og sykkelen eier vi sammen.
Mia_73 Skrevet 1. juli 2012 #18 Skrevet 1. juli 2012 Pengene går inn til hver vår konto. Jeg beholder kun matpengene/husholdningsbudsjett på min, hele resten overføres til mannens konto. Fra hans konto går et fast beløp til regninger/sparing, resten kan vi bruke fritt til alt annet. Vi har en regel at alt over 1.000 kroner må avklares. På den måten kan vi kjøpe småting, gå til frisøren osv. Større investeringer gjør vi altså ikke spontan bare fordi vi ser noe i butikken, så vi kan unngå dyre impulskjøp. Avklaring betyr forresten en kjapp telefon. Vi har aldri kranglet om penger, det jevner seg ut i det lange løp, pluss at han tjener mer enn meg.
Lettie Skrevet 1. juli 2012 #19 Skrevet 1. juli 2012 Vi har felles økonomi. Ingen av oss bryr oss med hva den andre bruker penger på, så lenge det ikke er helt på trynet såklart Pengene kommer på hver vår konto, men vi har tilgang til hverandres kontoer på nettbanken (kan overføre som man gjør mellom egne konti). Vi har felles regningkonto og matkonto, hver sin brukskonto og sparekonto. Kunne nok hatt en sparekonto, men, bare er sånn..
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2012 #20 Skrevet 1. juli 2012 Jeg og mannen min deler på faste utgifter, prøver å passe på at det ikke blir skjevhet i hvem som gjør innkjøp av dagligvarer, bensin osv. Vil dere si at vi har felles økonomi, eller mener dere med det at man har en felles konto e.l.? jeg ville sagt at dere ikke har felles økonomi. Felles økonomi er når ALT "mitt er ditt" og motsatt
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2012 #21 Skrevet 1. juli 2012 Alle inntekter kommer inn på en felles brukskonto, som vi har hvert vårt bankkort til. Så trekkes huslån, felleskostnader og vi betaler regninger herifra. Fast trekk til sparing, og resten er til dagligdagse kostnader som mat, helse, møbler, telefon, barn, ferie. Men vi har en liten sum herifra, som går til hver vår private konto, som vi bruker på personlige ting som klær, sminke, venninneturer, egne hobbyer, og gaver til hverandre. Jeg tror jeg hadde fått litt fnatt om jeg ikke hadde en egen konto til å disponere som jeg ville selv, uten å måtte veie opp min samvittighet om jeg kunne kjøpe meg et nytt klesplagg eller ikke. Og også slippe å tenke på om jeg syntes mannen brukte for mye penger på sine ting. Han må gjerne sløse om han vil, nå sier det seg selv at det ikke er så mye å sløse i fordi summen vi har hver er såpass liten hver mnd (litt trangt økonomisk nå i en periode), men han slipper at jeg blander meg oppi det for det er hans penger. Hadde også sytnes det var veldig rart å kjøpe gave til mannen fra felles penger. Da kunne han jo like gjerne ha kjøpt det selv.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2012 #22 Skrevet 1. juli 2012 Vi har hver våre kontoer, Men alle pengene vi får inn er begges. Han betaler som regel alle regninger ( siden han tjener mest ) også betaler jeg all mat og husholdningsstæsj (siden det er jeg som tar meg av all handling ) Etter alt dette sitter vi igjen med omtrent like mye på hver vår konto. Og da bruker vi fra begges konto omhverandre til ting vi gjør og evt måtte trenge penger til.. Fungerer veldig bra for oss Er en tom på kontoen tar vi bare korte til den andre..
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2012 #23 Skrevet 1. juli 2012 Alle inntekter kommer inn på en felles brukskonto, som vi har hvert vårt bankkort til. Så trekkes huslån, felleskostnader og vi betaler regninger herifra. Fast trekk til sparing, og resten er til dagligdagse kostnader som mat, helse, møbler, telefon, barn, ferie. Men vi har en liten sum herifra, som går til hver vår private konto, som vi bruker på personlige ting som klær, sminke, venninneturer, egne hobbyer, og gaver til hverandre. Dette systemet har vi også. Lønningene går inn på en felles brukskonto der vi har hver vårt bankkort. Der blir alt trekt til alt som er felles utgifter. Det er også fast trekk et fast beløp til privatkontoene våre. Og disse pengene bruker vi til det vil vil. Vil jeg kjøper meg noe dyrt, så sparer jeg og kjøper det uten at mannen er sur. For det er fra min privatkonto og jeg kan bruker til det jeg vil og vice verca. Og vi har aldri kranglet om økonomien, for systemet vi bruker fungerer for oss.
mam <3 Skrevet 1. juli 2012 #24 Skrevet 1. juli 2012 Vi har felles regningskonto som vi setter inn 50% av lønningene på. Vi har hver sin bsu og har egne aksjer etc. Men det er begge sitt alikevel. Alt deles likt selv om han tjener ca 20-25 mer enn meg per mnd. Men jeg er jo alene med barna over halve året.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2012 #25 Skrevet 1. juli 2012 Her kommer alle inntekter inn på regningskontoen vår, og vi trekker videre til brukskonto som begge har kort til, og til sparekontoen vår, og barnas sparekontoer. Alt av regninger betales fra regningskontoen, alt av forbruk fra brukskonto. Vi har ingen egne penger, og snakker sammen om større kjøp. Altså alt fra "jeg drar til byen i morgen, trenger nye sko og litt klær" til "skal vi kjøpe nye hagemøbler eller prioritere ny seng?". Vi har begge samme syn på bruk og sløsing, og har aldri noen konflikter om pengebruk. Skjønner at mange ser behov for å ha litt "egne penger" ved siden av felleskontoer, men vi ser ikke behovet:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå